Interjú Barkóczi Noémi énekes-dalszerzővel

Ti is kíváncsiak vagytok, hogyan áll össze néhány gondolatból és egy-egy kósza dallam ötletből egy kész dal? A hazai zenei élet egyik feltörekvő énekes-dalszerzőjével, Barkóczi Noémivel boncolgattuk saját zenei útját és, hogy hogyan születnek a dalai. Mivel én is kacérkodom a dalírás gondolatával – nem mellékesen Noémit zenében az egyik példaképemnek is tartom -, ezért kifejezetten élveztem a beszélgetésünket.

 

Fotó: Fülöp Dániel Mátyás

 

Bereczki Ivett: Hogyan vált az életed szerves részévé a zene? Jártál zeneiskolába?

Barkóczi Noémi: Igen, két évig zongoráztam. Hét évesen jártam szolfézsra, de azt nagyon utáltam, mert a kottaolvasás nem ment jól. Pár hónap után derült ki, hogy nem a kotta alapján játszom, hanem hallás után. A komoly darabokat sem szerettem igazán, ezért két-három év után abbahagytam a zongora tanulást, de magát a zenélést folytatni szerettem volna. Ekkor kezdtem el járni az egyik gitár tanár ismerősömhöz. Akkor még klasszikus darabokat játszottam, majd mikor középiskolába kerültem elkezdtem feldolgozásokat csinálni. Aztán volt egy barátnőm, aki dalokat írt. Ő csak kicsit tudott gitározni, ezért megtanítottam.

B.I.: Cserébe megtanított dalt írni?

B.N.: Igen. Jó volt látni, hogy valaki, aki olyan, mint én dalt ír. Aztán én is kipróbáltam. Valahogy, amikor az ember zenét hallgat sokszor gondolja azt, hogy az adott dal nagyon ki van találva, de igazából amikor az ember elkezdi csinálni, rájön, hogy nem is annyira ijjesztő. Számomra ez volt az igazi kezdet.

B.I.: Már a középiskola alatt saját dalokat játszottál?

B.N.: Akkoriban rengeteg dalt írtam, valószínűleg nagyon rosszak voltak, de már csak néhányra emlékszem. Mindegyik nagyon hasonló volt és nagyon szenvedős. Apukám nem nagyon szokott kritikát megfogalmazni, de egyszer mondta, hogy emlékszik, amikor fiatalkorában verseket írt, és azt érezte, hogy milyen drámai, ahogy a földön fekszik és mennyire fáj. De lehet, hogy ez nem annyira megható annak, aki hallgatja. Finoman próbált arra utalni, hogy a szenvedést kicsit tompítanom kellene a dalaimban. Aztán próbáltam változtatni, hogy ne minden a kamaszkori drámákról szóljon.

B.I.: Akkor már tudtad, hogy mi a célod a zenével vagy csak csináltad, mert szeretted?

B.N.: Igazából én mindig örlődtem, hogy mit szeretnék csinálni. Sima gimibe jártam, ahol volt művészeti képzés is. Annyit tudtam, hogy nyelvvel, zenével vagy grafikával szeretnék foglalkozni. Aztán mindig az volt, hogy ami mellett döntöttem azt végül megutáltam, mert onnantól komolyan kellett vennem. Aztán jött a film. Volt mozgókép fakt, amit végül kipróbáltam. Azóta rájöttem, hogy az, amire nem teszem rá az életemet, az működik. De amin nagyon nagy nyomás van, azt abbahagyom. Végülis ez lett a zenével is. Arra jutottam, hogy zenélni akarok, de inkább a könnyűzenei irányba mennék.

B.I.: Hogyan írod a dalaidat? Először a dallam van meg, vagy a szövegből indulsz ki?

B.N.: Az elején általában az volt, hogy versszerűen írtam szöveget és azt zenésítettem meg. Aztán egy ponton rájöttem, hogy nekem jobban működik, ha folyamatosan figyelek elkapott gondolatokra, jó mondatokra, esetleg rímekre. Ha van egy ilyen adag témám, akkor elkezdek zenélgetni vagy csak elkezdem a szöveget fejlesztgetni. Most például az EP bemutatón azért kértem a közönségtől szavakat (a koncert végén a közönség egy-egy szót írt fel cetlikre Noéminek – a szerk.) mert egyszerűen tök jól működik, ha van egy adott valami, amiből el tudsz jutni valahová. Aztán lehet, hogy a végén teljesen eltávolodok a kiindulástól, de ezt is megtanultam, hogy nem feltételenül kell ragaszkodni az eredeti ötlethez. Szóval nagyon képlékeny az egész folyamat.

 

Fotó: Fülöp Dániel Mátyás

 

B.I.: A szövegeid, általában egy-egy kiragatott élethelyzetet írnak le, amivel könnyen lehet azonosulni, mert sokszor pont azokkal a szavakkal fogalmazod meg, amivel a hallgatóság is tenné.

B.N.: Valahogy a nagyon irodalmi szövegek nekem nem fekszenek. Próbálkoztam azzal is, de nálam a természetesebb szövegek működnek, mert azokkal rezonálok én is. Érdekes, hogy valahogy a versolvasás helyett én inkább novellákat olvasok és ez a novellaszerű dalírás, ami hozzám is közel áll.

B.I.: A műfajt, amit képviselsz sokak hálószobapopnak aposztrofálják. Számodra ez mit jelent?

B.N.: Szerintem ez egy jó megfogalmazás, mert benne van, hogy nem az a célja, hogy ebből nagyon kitörjön. Most van bennem is egy felemás érzés ezzel kapcsolatban. Sokan nehezen értik meg, hogy bár szeretek zenélni, de mégsem vagyok az az exhibicionista típus. Szeretem azt, hogy nem az a célja ennek az egésznek, hogy ezen a “hálószoba” kategórián túlmenjen, de nehéz is, mert ha x órát beletennék, akkor ki tudja hová fejlődne. De persze az is benne van, amit mondtam, hogy ha ez egy nagy projekt lenne, akkor már muszáj lenne csinálni és nálam ez nagyon veszélyes (nevet – a szerk.).

B.I.: Mégis az eddigi egyszálgitáros-énekes Barkóczi Noémi köré most zenekar is alakult.

B.N.: Igen, szerettem volna a kereteket tágítani és látni, hogy más hangszerekkel hogyan tudnak megszólalni a dalaim. A legalapvetőbb az volt, hogy legyen vokál. Amikor írom a dalokat, akkor is az az első, sokat számít a harmóniákban is. Persze lehetett volna a loop pedálos (hangminták felvételére és visszajátszására alkalmas eszköz – a szerk.) vonal is, ami egyébként nagyon izgatja a fantáziámat. Egyébként ez valahogyan így alakult. Találkoztam ezekkel a zenészekkel és egy picit hagytam ezt az egészet sodródni, de hogy mennyire végleges a csapat azt még nem tudjuk. Ez is a januárnak egy feladata, hogy letisztázzuk, esetleg új hangzást kipróbáljunk, akár más zenészekkel is.

B.I.: Egyébként grafikusként dolgozol és animációkat is készítesz a hétköznapokban. Gondoltál esetleg arra, hogy saját videóklipet készíts?

B.N.: Igen, nagyon szeretnék. De ez nagyon nagy munka lenne. Lehet, hogy valamilyen pályázat formájában lenne érdemes megpróbálnom. Tök érdekes azt látni, hogy egy ötlet melyik médiumban működik a legjobban. Például a diploma animációm turkálós ruhákról szólt és először dalszöveget kezdtem írni. Aztán éreztem, hogy ez nem működik igazán és animációban jobban ki tudnám fejezni. De ezek kombinációja is izgalmasan hangzik. A másik, ami érdekes, hogy most kezdtem el magamnak vizuális elemeket, arculatot csinálni.

B.I.: A Linóleum EP borítóját is te csináltad?

B.N.: Igen-igen. De például az előző borítót Rumi Zsófi csinálta és azt is nagyon szerettem. Egyébként a kollaborációkat is nagyon izgalmasnak találom. De tök jó, hogy most ilyen módon is ki tudom élni magamat.

 

Grafika: Barkóczi Noémi

 

B.I.: Egyébként a zene alkotáskor mi inspirál?

B.N.: Bennem van egy olyan tulajdonság, hogy a tanulságokat mindig szeretem levonni. Figyelem a dolgokat és, hogy miket tanultam belőlük és ezeket folyamatosan írogatom. A másik pedig a jól elkapott mondatok, amiket hallok. Jó nyitott szemmel és füllel járni. Egyébként meg a többi zene is inspirál. Úgy érzem az elmúlt időszakban eléggé szélesedett a zenei paletta, amit hallgatok.

B.I.: Kik a kedvenc zenészeid?

B.N.: Laura Marling nekem egy alap, amúgy meg volt egy hosszabb Andrew Bird-ös időszakom, ő is egy visszatérő figura nálam. Sokat hallgattam most Beck új albumát is. Néha úgy érzem, hogy nem mindig a lágy melankóliára van szükségem. Például a St. Vincent-et is nemrég fedeztem fel magamnak. Amúgy meg rengeteg szuper magyar előadó van. A Szabó Benedekéket, Jónás Verát, Mayberian Sansküllots-ot is nagyon szeretem.

B.I.: Egyébként angolul írtál már dalokat?

B.N.: Igen, de mindig azt érzem, hogy jobban tud azonosulni az ember a saját anyanyelvén íródott szöveggel. Hiába tudnak egyre többen angolul, de ha zenét hallgatsz, akkor mégis máshogy jut el az üzenet és nálam is így van.

B.I.: Mit javasolnál azoknak, akik dalírásba szeretnének kezdeni? Például én is szeretnék dalszöveget írni, meg dalt szerezni, de nem játszom hangszeren. Hogy induljak el?

B.N.: Az a baj, hogy hangszer nélkül nem egyszerű. De azt gondolom, hogy például egy nagyon alap ritmusból ki lehet indulni, mert az már visz valahová. Az biztos, hogy a dalszövegeknél – legalábbis annál a műfajnál, amit én képviselek – fontos a ritmus. Tehát a ritmus és egy egyszerű szerkezet, már tud előrevinni és azon belül már lehet alakítgatni, akár egy szó vagy gondolat alapján. Az biztos, hogy engedékenynek kell lenned magaddal. A lényeg, hogy nem baj, ha leírsz nagyon sok hülyeséget, mert utána jönni fog egy jó is. Ez egy folyamat. Régen azt hittem, hogy ha leülök, akkor már menni fog, de ez nem így van. Inkább többször kell leülni rövidebb időkre. Mert, ha egy kicsit is agyalok rajta, akkor az formálódik bennem egész nap. Néha csak hagyni kell, hogy beérjen a dolog.

B.I.: Beszéljünk egy kicsit a 2018-as terveidről. Bár tudom, hogy az is frusztráló tud lenni, ha ezeket kimondja az ember.

B.N.: Ez egy érdekes dolog. Az biztos, hogy a zenével kapcsolatban most van egy billegés nálam, mert nem tudom, hogy időben és energiában mennyit akarok beleadni és ezt még mindig nem döntöttem el. Ami biztos, hogy dalokat fogok írni. Szeretnék a tavalyihoz képest egy termékenyebb ciklusba belefogni. Szeretném megtalálni a folyamatát egy jól működő életritmusnak, aminek része a dalírás is. Nagyon izgatnak az új hangszerek. Ja, igen! A This is the kit-et is nagyon sokat hallgattam mostanság és ott a Kate benzsón játszik. A benzsót mindig is imádtam, de ugyanakkor a kevésbé folkos irány is izgalmasan hangzik.

B.I.: Azon gondolkoztál már, hogy mivel foglalkoznál, ha nem zenéléssel vagy grafikával? Volt valamilyen gyerekkori álmod?

B.N.: Nekem már akkor is az éneklés volt. Igazából néha elképzelem, hogy milyen lenne nem a kreatív szektorban dolgozni. Nyilván van egy csomó olyan szakma, amit jó lenne művelni, de én már nem nagyon tudom elképzelni magam ilyesmikben. Ott van még az írás, de azért az is ez a vonal. A nyelveket nagyon szeretem még, de azt hiszem én nagyjából már ezekből főzök (nevet – a szerk.).

 

Köszönöm Noéminek a nagyon barátira sikerült interjút!

Kövessétek őt és zenekarát a Facebookon és ha még nem tettétek, itt az ideje, hogy meghallgassátok a nemrég megjelent Linóleum című EP-jét is!

“Szerintem az a fontos, hogy megtaláld azt, amit igazán szeretsz csinálni és boldoggá tesz” – interjú Cseh Eszter Sára fotóssal

Cseh Eszter Sára fiatal kora ellenére rengeteg területen kipróbálta már magát. Dolgozott a divatszakmában és neves cégek sales szakembere is volt. Mégis személyiségéből fakadóan egy alkotó, kreatív alkat, aki hosszú útkeresés után néhány éve rátalált a fotózásra. Jelenleg Eszter Sarah művésznéven alkot. Az idáig vezető útról és az önkeresés folyamatáról kérdeztem.

 

Fotó: Eszter Sarah

 

Bereczki Ivett: Nagyon érdekes a történeted. Korábban teljesen más pályán mozogtál és még csak egy rövid ideje fotózol. Hogyan jött ez a váltás az életedbe?

Cseh Eszter Sára: Anno a pályaválasztáskor nem tudtam, hogy mivel szeretnék igazán foglalkozni. Annyit tudtam, hogy leköt az alkotás, szeretem a kreatív dolgokat. De a szüleim nem lelkesedtek azért, hogy művészeti pályára menjek, ezért végül teljesen más irányban tanultam tovább. Végül Szegeden megismerkedtem Rácz Zoli barátommal, aki már akkor is fotózott. Láttam ahogy a kamerát használja, ahogy fotóz, ahogy retusál.

B.I.: Mégis, hogyan jött a késztetés, hogy Te magad is fotózz?

CS.E.S.: Valahogy a fotózás végigkísérte az életemet. Dolgoztam modellügynökségnél és vezettem fotóstúdiót is. De sokáig nem jutott eszembe, hogy én is kipróbáljam. Aztán jött egy ötlet, hogy magamról készítsek fotókat. Ezek még mobilos képek voltak. Megmutattam néhány fotós ismerősömnek és azt mondták, tök jó, amit csinálok. Aztán az egyik barátom kölcsönadott egy kamerát, amivel először fekete-fehér képeket készítettem magamról és a környezetemről. Azon kaptam magam, hogy egyre jobban belemerülök a témába, és élvezem.

 

 

B.I.: Egyébként mi az eredeti szakmád, mit tanultál?

CS.E.S.: Közgazdász szakon szereztem diplomát a Szegedi Tudományegyetemen, de előtte tanultam programozást, és még egy csomó mindent, amire az egyetem keretein belül lehetőség volt. Elvégeztem egy grafika tanfolyamot, majd a BKF-re (jelenleg METU – Budapesti Metropolitan Egyetem – a szerk.) is jártam média grafikára, mert úgy éreztem, hogy az nekem való. Azt gondoltam, a grafika jó választás, de sajnos nem volt elég türelmem és kitartásom ahhoz, hogy igazán jól csináljam.

B.I.: Miért költöztél végül Szegedről Budapestre?

CS.E.S.: Mindig is Budapestre vágytam. Úgy gondoltam, Magyarországon belül ez a lehetőségek városa. Végül egyik nap egyedül egy bőrönddel elindultam. Ekkor még nem fejeztem be Szegeden az egyetemet, ezért folyamatosan ingáztam és egy modellügynökségnél dolgoztam mint booker (modellügynök – a szerk.).

B.I.: Mit jelent számodra a fotózás?

CS.E.S.: Ezen nem gondolkodtam még eddig. Most arra törekszem, hogy szép legyen a végeredmény, jók legyenek a fények, a kompozíció. Szeretném ha egyszer mélysége is lenne a képeimnek, de most még nem kiforrottak, ahogy a stílusom sem az. Ez még a felfedezés időszaka számomra. Mindig úgy érzem, hogy amit csináltam nem tökéletes, de törekszem rá, hogy az legyen. Valószínűleg ez visz előre.

 

 

B.I.: Hogyan sajátítottad el a szakma fortélyait? Jártál fotós iskolába, tanfolyamra?

CS.E.S.: Nem jártam fotós képzésre, autodidakta módon tanulok. Ebben van jó és rossz is. Azt gondolom, ha elmész egy művészeti képzésre, akkor sokszor az adott tanári karnak és iskolának a stílusát várják el tőled is. Ha neked van egy egyedi stílusod azt vagy értékeli az adott tanár vagy nem. De nyilván előnye, hogy sok mindent ki lehet próbálni, vannak gyakorlati feladatok, fotóműterem, a diákok tudnak laborálni, fényeket tesztelhetnek. Ha autodidakta vagy, akkor nem hatnak rád intézményes nézetek, de mindent magadnak kell kikísérletezni, és az elérhető eszközök száma is kevesebb. Pont emiatt úgy érzem, hogy még rengeteg hézag van a tudásomban, de folyamatosan dolgozom rajta, hogy egyre jobb legyek.

B.I.: Mégis valahogy meg kellett ismerned a gépet, hogy hogyan működik, milyen tulajdonságokkal bír. Ezt könnyen meg tudtad tanulni egyedül?

CS.E.S.: Amikor először vettem a kezembe egy jó kamerát akkor iszonyúan izgultam, hogy hogyan állítsam be az értékeket. A fotós ismerőseim biztos a hajukat tépték már tőlem, mert folyamatosan kérdezgettem őket, mi hogyan működik (nevet – a szerk.). Ajánlottak Youtube videókat, könyveket, de én sokkal jobban tanulok úgy, ha élőben hallom és látom, hogy hogyan csinálják az adott dolgot. Nekem nagyon nehéz volt megtanulni a technikai részt, voltak holtpontok, de ezek a kezdeti parák szerencsére már elmúltak. Annyi mázlim volt, hogy retusálni hamarabb tudtam, mint fotózni. Szívesen olvasom fotós blogokon és fórumokon fotósok beszámolóit is, hogy mit használnak, hogy ők hogyan csinálják.

 

 

B.I.: Leginkább portré és divatfotókat készítesz. A jövőben is ezt az irányt szeretnéd erősíteni?

CS.E.S.: A divatot nagyon szeretem, bár iszonyú nehéz érvényesülni ezen a területen, mert nagyon sok a jó divatfotós és szerintem ez az egyik legnépszerűbb vonal itthon is. Szoktam más témákat is fotózni, de úgy érzem, az emberábrázolás áll hozzám a legközelebb. Egyelőre a modellek fotózása köt le, de ez még változhat, lehet, hogy egy idő után az utca emberét fogom lencsevégre kapni. A tárgyak fotózásakor azt szeretem, hogy sokáig lehet kísérletezgetni és akár órákon keresztül állíthatom be a különböző fényeket. Még nem tudom, hogy melyik lesz a markánsabb irány.

B.I.: Nagyon érdekes, hogy az eddigi munkáidban a női karakterek erősebbek. Ez tudatos?

CS.E.S.: Igazából nem olyan rég fotóztam férfiakat is, de magam is inkább feminin típus vagyok és nem érzem, hogy a férfi jegyeket erőteljesen meg tudnám jeleníteni. Egyébként azoknak a képeknek egy része, amiket magamról készítettem aktok voltak és magát a nőiséget akartam megfogni. Azt hiszem jobban érzem, hogy hogyan lehet szépen kifejezni egy nőt a képeken. Ez az út sokkal természetesebb számomra.

 

 

B.I.: Egyébként van kialakult szakmai csapat körülötted? Stylist, fodrász, sminkes?

CS.E.S.: Még nincs. Az eddigi fotózásaimon általában mindent én csináltam. Kicsit nehezen is adom ki a kezemből ezeket, mert félek, hogy nem lesz olyan a végeredmény, ahogy elképzeltem. Viszont a divatfotózás kifejezetten csapatmunka, ezért meg kell tanulnom, hogy hogyan legyek úgy határozott, hogy nem bántok meg másokat, de ugyanakkor az elképzeléseim is érvényesülnek. De ez is a tanulási folyamat része, még nincs benne rutinom. Hamarosan lesznek olyan sorozataim, amik összetettebbek, koncepciózusabbak és ahhoz szükségem van egy jó csapatra is. Fontos, hogy jól működjünk együtt és hasonlóan gondolkozzunk arról, hogy milyen a jó divatfotó.

B.I.: Mit javasolnál azoknak, akik mostanában ismerkednek a fotózással? Hogyan induljanak el?

CS.E.S.: Elsősorban azt tanácsolnám, hogy fotózzanak le bármit, ami tetszik, találjanak egy témát, amit szívesen körüljárnak. Ehhez nem kell profi felszerelés, a lényeg, hogy legyen sikerélmény. Ami a technikai részét illeti, én az egyszerűtől haladtam a bonyolultig. Mobillal kezdtem el fotózni, aztán egy könnyebben kezelhető kompakt gépem volt, majd egy középkategóriás tükörreflexes, most pedig már egy felsőkategóriás van. Az értékek megadásánál is először a biztonságosnak tűnő automata üzemmódtól indultam a teljesen manuális beállításokig.

B.I.: Mik a jövőbeli terveid a fotózással? Van olyan cél, amit mindenképpen el szeretnél érni a következő években?

CS.E.S.: Remélem, hogy olyan munkákat fogok csinálni, amik nemzetközi szinten is megállják a helyüket. De ki tudja, az is lehet, hogy ha öt év múlva megkérdezel, akkor már animációkat fogok készíteni (nevet – a szerk.). Olyan életet szeretnék teremteni magamnak, amiben minél több dolgot kipróbálhatok, folyamatosan szélesíthetem a látókörömet, utazhatok és ebből vissza tudok adni valamit az embereknek a munkáimon keresztül. Közhely, “.

 

 

Fotók: Eszter Sarah

 

Köszönöm ezt az inspiráló beszélgetést Eszternek! Kövessétek a munkáit Facebookon és Instagramon!

Végül két blog, amit Eszter a fotózni vágyóknak ajánl inspiráció gyanánt:

Fotózom – Budai Várnegyed

A múlt hétvégén apukámmal a Budai Várnegyedben próbálgattuk a fényképezőgépeinket. Csodás időnk volt és a megfelelő témát sem kellett sokáig keresgélnünk. Úgy gondoltam itt az ideje, hogy dokumentáljam a blogon is, hogy hol tartok éppen a fotózásban. Nyáron vettem meg az első tükörreflexes gépemet, egy Canon EOS 700D-t. Egyelőre még kicsit bátortalan vagyok, mivel korábban sosem volt komolyabb gép a kezemben. De azt hiszem ez nem baj, a legfontosabb, hogy kísérletezgessek, ismerkedjek a gépemmel és figyeljem a körülöttem lévő világot.

Néhány kép arról, hogyan láttam a szombati napot:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fotók: Bereczki Ivett

Interjú Dénes Petra divattervezővel

Hogyan fér meg egymás mellett az újrahasznosítás, a wabi-sabi, Milánó és a wireless okostáska? Dénes Petra elmeséli. Petra egy fiatal, tehetséges és szorgalmas divattervező, aki nemrég szerezte meg az MA diplomáját a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. Szakmai pályafutásáról, alkotási folyamatokról és inspirációs forrásokról beszélgettünk.

 

Fotó: MOME

 

Bereczki Ivett: Édesanyád révén egészen korán közel kerültél a tervezéshez. Mindig is egyértelmű volt számodra, hogy Neked is ez lesz az utad?

Dénes Petra: Mindig is nagyon szerettem rajzolni és jól is ment, de abból még nem volt egyértelmű, hogy ez lesz. Jártam még drámatagozatos iskolába, meg énekelni, de ezek végül nem voltak működőképes dolgok. Aztán anyukám elkezdett kötött konfekció szabást oktatni az egyetemen (MOME – Moholy-Nagy Művészeti Egyetem – a szerk.), gyakran bejártam hozzá és felvettem az ottani életérzést.

B.I.: Ez még az általános iskolai évek alatt kezdődött?

D.P.: Igen, akkoriban még jártam a drámatagozatos suliba és aztán elkezdtem járni a Kisképzőbe (Képző- és Iparművészeti Szakgimnázium és Kollégium – a szerk.) előkészítőre, ahová végül fel is vettek. Onnantól kezdve már teljesen biztos volt, hogy marad ez az irány.

 

Fotó: Hegyháti Réka; Ruha: Vass Csenge

 

B.I.: Mikor körvonalazódott, hogy pontosan a tervezés melyik ágát választod?

D.P.: Az még most sem teljesen. A diplomamunkám egy férfiruha és kiegészítő kollekció volt, de nagyon szeretek női ruhákat is tervezni. Kötött anyag- és kiegészítő tervezést tanultam, de közben szövött anyagokkal is szoktam dolgozni. Ezenkívül például az anyagmanipuláció is inspirál. De körülbelül három éve már férfiruhákat tervezek, tehát mondhatjuk, hogy ez állandó.

B.I.: Nagyon izgalmasan hangzik az anyagmanipuláció. Hogy kell ezt pontosan elképzelni?

D.P.: A kötött anyag tervezés eleve úgy indul, hogy a kezedbe kerül egy fonal, amiből egy anyagot fogsz csinálni. Elkezded megtanulni a gépeket használni és minél több apró változtatást csinálsz egy anyag kötése közben, annál izgalmasabb dolog készül belőle. Egy idő után már nem csak a gépet kapcsolgatod, hanem különféle anyagokat is beleteszel. Aztán leszeded az anyagot és rájössz, hogy ha kimosod, akkor befilcesedik, ha kigőzölöd, akkor meglágyul, hogyha hideg vízbe teszed a pamutot, attól lehet, hogy szétesik. Szóval nagyon sok minden történhet egy anyaggal azon túl, hogy leszövik és lesz egy egyszerű vászon, vagy egy egyszerű egyfalas kötött anyag. Az érdekel a legjobban, hogy többféle anyagot hogyan lehet összekombinálni különféle technológiákkal.

B.I.: És ezeket a kísérleteket, lépéseket dokumentálod, hogy később reprodukálhasd a folyamatot?

D.P.: Nem. Sajnos az a baj, hogy már a kötésnél sem dokumentálok, hanem először csak egy mintát lekötök és utána meglátom, hogy jó lesz –e vagy sem. Ilyenkor végiggondolom, hogy hogyan is csináltam és megcsinálom még egyszer és lehet, hogy leírom, de lehet, hogy nem (nevet – a szerk.). Amikor már készen van a végeredmény visszafejtem az anyagot és átgondolom, hogy mit csináltam és mik voltak az egyes fázisok.

 

Fotó: Ladocsi András

 

B.I.: Egyébként az alkotás, mint folyamat hogyan néz ki Nálad?

D.P.: Nagyon különböző, attól is függ, hogy megrendelésre készül vagy egy iskolai feladatra. Például amikor egy startup megkeresett egy munkával akkor a brief-ben (megrendelői dokumentum – a szerk.), benne volt, hogy mit kell a végén tudnia a tárgynak. Néhány megkötésen kívül bármit kitalálhattam. Aztán vannak az iskolai feladatok, ott általában szabályosan kell dolgozni. Tehát az elején kell egy kutatás, arra, hogy kiknek tervezünk és ez a stílus vagy célcsoport hogy néz ki, milyen trendek jelennek meg az adott csoport körül. De az csak egy dolog, hogy meg tudod fogni a figurát, de amúgy kell egy saját cél is hozzá. Nekem például a diplomamunkám egy tök jó keverék volt, mert egy régi feladatot folytattam úgy, hogy egy saját problémát helyeztem bele.

B.I.: Mi volt a feladat, amiből kiindultál?

D.P.: Struktúra váltást kellett csinálnunk. Valami olyasmiről szólt, hogy egy társadalmi problémát vagy egy fizikai struktúrát át kellett helyeznünk egy másik helyszínre és ott megvizsgálni, hogy mi történik vele. Ennél a feladatnál több szakember is segített nekünk. Ez volt az, amikor elméleti szakemberrel is dolgozhattunk. Ő nagyon izgalmas dolgokat mesélt és végülis ez terelte egy irányba a diplomamunkámat.

B.I.: Ha már a diplomamunkádnál tartunk. Mesélnél a koncepcióról?

D.P.: Engem nagyon érdekel a fenntarthatóság, a környezettudatos hozzáállás a tervezéshez. Azt szerettem volna, ha megtalálom a gyökerét annak a problémának, hogy habár már van egy csomó megoldás arra, hogy hogyan tervezzünk hulladék nélkül, mégis rengeteg szemét termelődik a textiliparból. Nyilván a gyártói részbe csak részben tudok beleszólni, én leginkább a tervezőt és a felhasználót tudom befolyásolni. Hogyha a felhasználót tudom afelé terelni, hogy a ruhád az nem egy eldobható dolog, hanem a személyiséged része vagy valami emléked hordozója, az pozitív befolyással lehetne erre az egész folyamatra. Olyan kultúrák kincseit próbáltam összegyűjteni a kutatásomban, mint például a wabi-sabi (a japánok tradicionális szépségfelfogása – a szerk.), ami egy zen filozófia. A japánok úgy gondolkodnak, hogy a ruha elhasználódása nem az értékének a csökkenését jelenti, hanem pont attól lesz értékesebb, hogy minden olyan dolog rá van pecsételve, ami megtörtént veled.

 

Fotó: Ladocsi András

 

B.I.: Használt anyagokkal dolgoztál a tervezéskor?

D.P.: Nem, de azokat a folyamatokat próbáltam lemodellezni gépekkel, amelyek egy anyaggal történnek a természetes kopásuk során. Arra figyeltem, hogy ezek a ruhák tudják ezt a „szép elhasználódást” képviselni. Igyekeztem időtlen divatot beletenni vagy olyan elemeket, amelyek újra és újra megismétlődnek vagy éppen folyamatosan benne vannak a levegőben. Persze ez a japán formavilág is belekerült azáltal, hogy a wabi-sabi esztétika befolyásolt.

B.I.: Említetted, hogy fontosnak tartod, hogy a felhasználóval kapcsolatban légy. Kiknek szánod a ruháidat?

D.P.: Olyan karakterekre gondolok a tervezéskor, amiket, akiket ismerek. Szeretem az érdekes arcokat, és ha valaki nem konvencionális, főleg akkor, ha ebben nincs szándékosság. Sok művészi beállítottságú ember vesz körül, akiket nem annyira izgat a divat. A ruhák, amiket viselnek sokkal inkább tükrözik a személyiségüket és élmények csatolhatók egy-egy ruhadarabjukhoz. Ők inspirálnak és nekik is tervezek. Ilyenek voltak a modelljeim is, akiken a munkáimat fotóztam.

 

Fotó: Ladocsi András

 

B.I.: Többször voltál külföldön a tanulmányaid során.

D.P.: A BA képzés alatt voltam fél évet Rómában Erasmuson, az MA alatt pedig Milánóban. Az első az inkább a felnőtté válás szempontjából volt érdekes. El kellett fogadnom, hogy nem mindenki akarja azt, amit én, hiába törekszem a legjobbra. Egyébként az egy képzőművészeti suli és azt mondták, hogy jókor jöttünk, mert indul a divattervező szak. De végül nem találtak tanárokat, így sajnos mégsem tudtuk elkezdeni. Végül anatómia, festészet és szobrászat technika óráink voltak. A rajz még elment, de a többi sajnos nem volt jó. A milánói jobb volt. Érdekes volt látni, hogy náluk milyen a metódus, ők hogyan terveznek.

B.I.: Nagyon más volt, mint itthon?

D.P.: Ők nem úgy terveznek, hogy egy technológiát vesznek alapul, nem igazán értenek a gyakorlathoz. Abból indulnak ki, hogy a feladat például florális mintákkal dolgozni. Kicsit egyszerűbb megközelítés, de közben annyira intuitívan csinálnak mindent, hogy sokszor nagyon izgalmas dolgok születnek ezekből. Nagyon sokat rajzolnak. Náluk a feladat az volt, hogy készítsünk négy moodboard-ot (ötlettábla – a szerk.), ötven tervet és egy ruhát. Volt egy kezdetleges műhelyük egy darab működő géppel, aztán az év végén az az egy is tönkrement. Végül a milánói magyarok Facebook csoportban felajánlottak két gépet, így megcsináltuk a munkát és a terveket.

 

Fotó: Martin Wanda

 

B.I.: Említetted, hogy az egyetem mellett is voltak projektjeid. Mesélnél erről?

D.P.: Az egyik nagyobb feladat a BA és MA között volt, ezért halasztottam is egy évet. Nagyon izgalmas volt a munka és teljes embert igényelt. Sajnos ebből végül nagy dolog nem lett, habár a termék maga és az én részemről minden munka elkészült, de a háttérmunkák elmaradtak. Egy Kickstarter projekt volt egyébként, még mindig meg lehet nézni. Nagyon szép videó készült hozzá, szuper stábbal dolgoztunk. Rengeteget tanultam közben. Sárváron volt egy gyár – sajnos azóta már bezárt -, ott gyártattuk a modell darabokat és a modellezést is végigkövettem. Konkrétan láttam, hogy a modellező hogy csinálja és a technológiák közül is együtt tudtunk választani. Ami még nagyon jó, hogy kaptam egy képet arról, hogy mi az, ami gyártható. Ez nagyon fontos, mivel nagyon kevés gyár van itthon és kevés gyakorlati lehetőség.

B.I.: Közvonalaznád, hogy végülis mi volt a végtermék, amit terveztél?

D.P.: Négy sráccal dolgoztunk együtt, és az volt a tervük, hogy legyen egy táska, ami wireless tölti a telefonokat. A táska elején a logo ad visszajelzést arról, hogy az akkumulátor töltöttsége hogy áll. Van a hátulján egy zseb és benne egy kábel, amivel tudod tölteni. Szerintem nagyon szép lett. Egyébként a termék gyakorlatilag gyártható állapotban van, ha úgy döntenénk, bármikor bele lehetne vágni.

B.I.: És milyen az, amikor nem egy konkrét feladatot kapsz, hanem örömből alkotsz?

D.P.: Amikor én magamtól indulok el, akkor mindig az van, hogy ki akarok próbálni egy technológiát. Most is van egy ötletem, amihez éppen egy kelléket várok. Összegyűjtök képeket, amik az adott technológiával készültek és azokból tanulva próbálok új dolgokat elsajátítani.

B.I.: Ez nagyon érdekes, hogy a technológia inspirál.

D.P.: Inspiráló dolgok folyamatosan körbevesznek, de nekem ez annyira általános, hogy nem veszem észre. Nagyon sok művészeti album van otthon, nagyon szeretek divatlapokat és más tervezők munkáit nézegetni, vagy például különböző népcsoportok viseletei is inspirálóak számomra.

B.I.: Ha csak egy anyagot választhatnál, amiből alkothatsz, mi lenne az?

D.P.: Nagyon nehéz, mert nyilván attól is függ, hogy mihez kell. De ha csak úgy jókedvemben, akkor még mindig csak a bőr. A bőrben azt szeretem, hogy nagyon egyszerű technológiákkal, akár vágott széllel, eldolgozás nélkül is nagyon szép tárgyakat lehet belőle készíteni. Szeretem, hogy mindegyiknek más formája van. Például a hulladékokkal is nagyon szeretek játszani, próbálok mindent felhasználni.

 

Fotó: Martin Wanda

 

B.I.: Így az egyetem után mik a szakmához kapcsolódó terveid a jövőben?

D.P.: Szeretnék gyakornokoskodni. Milánóban van egy tervező, akivel már beszéltem is a diploma környékén. Nagyon izgalmas, mert a diplomamunkám során nagyon sokat inspirálódtam a munkáiból, pedig akkor még nem is ismertem. Aztán észrevettem a hasonlóságokat és követni kezdtem. Írtam nekik és egész sokáig nem válaszoltak. Végül a tervező privát Facebook oldalára is írtam és válaszolt. Az a szezon már megtelt sajnos, de most írhatok majd neki újra, remélem, most sikerül.

B.I.: Hosszútávon Magyarországon tervezed az életedet?

D.P.: Itt érzem jól magam igazán, de pár hónap Milánó nem hangzik rosszul. Tudom, hogy szinte lehetetlen, de a kétlaki élet lenne az ideális számomra.

B.I.: Mi lennél, ha nem divattervező?

D.P.: Rapper (nevet – a szerk.). Anyukámat mindig ezzel idegesítem. A diploma okán sokat foglalkoztam divatszociológiával és pszichológiával és nagyon izgalmas volt. Azt hiszem, valami ilyesmi érdekelne. Rájöttem, hogy sok közös van ezekben a területekben. Szerintem nagyon érdekes a trendek változásait és a stílusok kialakulását ilyen szemszögből is vizsgálni.

 

Interjú Bánkövy Kata illusztrátorral

Az első alkotói interjúban az egyik közeli barátomat szeretném nektek bemutatni.

Bánkövy Kata egy nagyon tehetséges fiatal grafikus-illusztrátor, aki egyedi stílusával, finom, meseszerű látványvilágával nyerte el a közönség és a szakma tetszését. Egyedi stíluselemeinek köszönhetően könnyen felismerhetőek az alkotásai.

Kata jelenleg art directorként dolgozik az egyik budapesti irodával is rendelkező nemzetközi reklámügynökségnél, de korábban megfordult a divatvilág berkeiben is. A szakmai életútjáról és az alkotás öröméről beszélgettünk.

 

Fotó: Bereczki Ivett

 

Bereczki Ivett: Eredetileg grafikus a szakmád mégis jelentős időt töltöttél el a divatszakmában. Hogyan jött az ötlet anno, hogy saját divatmárkát indíts?

Bánkövy Kata: Az ötlet az kb. 2006-ban jött, amikor még az Insituban („dizájn vegyesbolt” – a szerk.) dolgoztam eladóként, illetve grafikai munkákat csináltam falimatricákhoz és egyéb ajándéktárgyakhoz. Akkoriban az Insitu mellett volt a Poster (Poster Urban Outfit – a szerk.), ahol összebarátkoztam az ottani eladólánnyal, akinek varrónő az eredeti szakmája. Nagyon sokat beszélgettünk, hogy ha a mi saját üzletünk, márkánk lenne, mi mit hogyan csinálnánk. Szinte kézenfekvő volt, hogy csináljunk együtt saját márkát és akkor már nyissunk üzletet is. Nulla tapasztalattal és gondolkodással, egy hét alatt mindent összeszedtünk az induláshoz.

B.I.: Akkoriban még nagyon kevés designer üzlet volt Budapesten, így példa sem nagyon volt előttetek. Ha újrakezdhetnéd, akkor is így alakult volna?

B.K.: Szerintem igen, de az biztos, hogy most már mindent máshogy csinálnék. Hasznos volt, tudásban és látásmódban is. Amíg a grafikában 2D-ben látod a dolgokat, a divattervezésben először 2D-ben, majd 3D-ben is látod, amit terveztél, az arányokat és, hogy mi hogyan kapcsolódik össze. Az emberi kapcsolatokról is sokat tanultam és, hogy mi miért történik. Szóval tök jó látásmódot adott, azóta lettem nyitottabb a különféle stílusokra is.

 

Fotó: Bereczki Ivett

 

B.I.: Mindig egyértelmű volt számodra, hogy művészeti pályán indulsz el?

B.K.: Azt hiszem igen. Nekem apukám nagyon jól rajzol, a nagynéném fotózott, anyukám pedig igazi őshippi, minden művészetes cuccot imád. Tőle mindig ceruzát vagy festőkészletet kaptam karácsonyra, meg egyéb DIY dolgokat. A kedvencem, amikor olyan könyvet kaptam tőle, amiben lépésről-lépésre le volt írva, hogy hogyan készíts bábot. Szerintem kvázi ki volt kövezve az út számomra, ugyanis a szüleim nem szeretik a klasszikus „normális” szakmákat, mint pl. ügyvéd vagy orvos. Mindenképpen valamilyen kreatív dolgot szerettek volna nekem, amibe önmagamat is bele tudom tenni. Kiskoromban a kedvenc játékom az volt, hogy az Otto-ból kivágott ruhákat kreppapírból megcsináltam, felöltöztettem a barbikat és dekorációt is csináltam hozzájuk. Aztán megkértem aput, hogy fotózza be őket. Szerintem a rajzolás is tőle jött, ő nagyon jól rajzol. Például ő könnyen lerajzol egy lovat, ami nekem a mai napig nem megy (nevet – a szerk.).

 

Fotó: Bereczki Ivett

 

B.I.: A rajztanulás, mint folyamat hogyan nézett ki Nálad?

B.K.: Még a gimiben érettségi előtt két évvel konkretizálódott bennem, hogy ezt akarom csinálni. Emlékszem, elkéstem és egy tanár elkérte tőlem  az ellenőrzőmet, de nem volt nálam. Azt mondta, hogy el lehet innen menni. Azután mondtam a szüleimnek, hogy nem akarok hétkor felkelni és soha nem akarom hasznosítani az algebra tudást, hanem rajzolni szeretnék. Pedig előtte nem voltam nagy rajzos. Elmentem esti suliba és közben szabad iskolába jártam a Budai Rajziskolába. Tanulmány rajzokat készítettünk, nagyon komoly rajztanárok keze alatt. Nekem kezdőként nagyon nehéz volt. Először elkeseredtem, hogy nem megy, de végül lassan belejöttem és közben le is lérettségiztem. Aztán ugyanoda felvételiztem grafika szakra és már ötösökkel jártam haza. De ott is volt egy fordulópont, mert a realisztikus ábrázolás nekem sohasem ment. Emlékszem ezen egyszer ki is borultam és ezt látta is az egyik tanárom. Szomorúan meséltem, hogy nem tudok kezet rajzolni. Erre azt javasolta, hogy menjek át a festőkhöz, mert ők benyomások alapján festenek. Beültem hozzájuk és éreztem, hogy ez az én helyem. Ott teljesen felszabadultam. Vizuális naplókat készítettem, például nagyon sokszor lerajzoltam, hogy mi történt velem aznap. Az egy nagyon jó időszak volt, nagyon szerettem.

B.I.: Jelenleg egy reklámügynökségnél dolgozol art directorként. Pontosan mit csinál egy art director?

B.K.: Ha magyarul szeretnénk mondani, akkor én kreatív tervező vagyok. Ami azt jelenti, hogy nem csak egy óriásplakátot vagy éppen egy leafletet tervezek meg, hanem komplett marketing kampányt is. Az art directornak egy átfogóan gondolkozó tervezőnek kell lennie, aki végül formába is önti az elképzeléseit.

B.I.: Hogyan kezdesz el egy alkotói folyamatot? Rögtön vázlatozni kezdesz, vagy inkább elmélyülsz a témában, inspirálódsz, és aztán haladsz lépésről-lépésre?

B.K.: Helyzetfüggő. Általában azonnal kell a megoldás és rögtön kell mondanom három ötletet (nevet – a szerk.). De akkor vegyük a kreatív nagy projekteket. Beérkezik a brief, amit átadnak az accountok, megmondják, hogy milyen csatornákban kell gondolkoznunk, aztán összeülünk a szövegírókkal. Elkezdődik a gyűjtés, megnézzük a versenytársakat, volt –e már hasonló, ha igen, ők hogy kommunikálnak. Kitaláljuk az ötletet és a stílusát, aztán kidolgozzuk.

 

Fotó: Bereczki Ivett

 

B.I.: Beszéljünk egy kicsit a másik projektedről! Nagyon sok egyéni illusztrációs megrendelésed van. Mesélnél erről az irányról?

B.K.: Az illusztráció mindig szerelemmunka, mert a hétköznapi munkába a saját stílusomat nem mindig tudom beletenni. Nagyon ritka az olyan megbízás, ahol elő tudom venni. A jó art director attól jó, hogy az összes stílusban tud működni és a saját stílusát félre tudja tenni. Ez egyébként nagyon nehéz. De ha van benned több száz ötlet, akkor azt valahol meg akarod valósítani. Ezek a nyugis projektjeim. Ilyenkor bezárkózom, bekuckózom, zenét hallgatok és alkotok.

B.I.: Egyékbént honnan jönnek a témák? Miből inspirálódsz?

B.K.: Témák mindig vannak, általában légüres térben lebegnek valahol és aztán elkapom őket. Van olyan téma, amit még mindig nem csináltam meg, de nagyon szeretném egyszer. A titkok kertje az egyik ilyen. Ehhez jó lenne egy mesekönyvíró, mert nem a klasszikus történetre gondolok, hanem egy teljesen saját értelmezésre. Abban például mérgesgombák vannak, akik valójában mérges lányok. A témák általában úgy jönnek, hogy valami inspirál. Például a New York témájú kiállításom Istunak (Istu Kata barátja – a szerk.) köszönhető, ugyanis New York mániás. Egyébként én nagyon európai vagyok. Engem főleg London, Berlin, Skócia, a vidéki Anglia inspirál. Amerikába egyáltalán nem vágyom, ezért picit nehéz volt, mert nem teljesen az én témám volt. De amikor a Projekt Showroomnak csináltam illusztrációkat az maximálisan az enyém volt. Az „Állatkák és barátaik” sztoriban lubickoltam, mert azt én találtam ki és érzelmi kötődés alakult ki. Igazából bármi tud inspirálni. Nemcsak helyszínek, hanem illatok, ízek, meg gyakorlatilag bármi. Ha átmész egy kreatív látásmódba – ami egyébként szerintem tanulható – , akkor máshogy szívod magadba a körülötted lévő impulzusokat.

 

 

Fotó: Facebook – Kata Bánkövy Illustration

 

B.I.: Van kedvenc meséd? Annyira a mesevilág a Te közeged.

B.K.: Ó, rengeteg van. Az abszolút kedvenc az Alíz csodaországban. Az egy álom számomra. A klasszikus könyv és a mesefilm is a kedvencem. Imádom. Az egyik fodrász barátom (Sárganyúl Hajpresszó Debrecen – a szerk.) megkeresett, hogy dekoráljam ki az üzletét, akkor a saját Alízomat vihettem. Alíz különböző aspektusait rajzoltam le, mint kislányt, mint nőt, mint anyukát és mint idős nénit. Ami még mese és rám jellemző az Beatrix Potter világa. Egyébként nem véletlenül van rám tetoválva Mr. Nutkin és Alíz. Egészen picikorom óta imádom. A hasonló stílusú mesék tetszenek egyébként is. Viszont sztoriban a kedvenc mesém egy nagyon bugyuta mese, amit nagymamám talált ki. Egy kisvasútról szól, aki elmegy kirándulni, letér az útról és aztán nap végén hazamegy. De ezt még azért nem rajzoltam meg, mert vasutat nem tudok rajzolni. (nevet – a szerk.). Sztoriban még nagyon szeretem a népmeséket, minden nép meséjét, legfőkébb a magyart, de például nagyon szeretem az északi népek meséit, mert sokkal misztikusabbak, a sarkifény, a jegesmedvék miatt.

 

Fotó: Facebook – Kata Bánkövy Illustration

 

B.I.: Ha már illusztráció, van olyan illusztrátor, akinek rendszeresen követed a munkásságát és nagy hatással van rád?

B.K.: Igen, több is, de ami nagyon érdekes, hogy teljesen más stílusban alkotnak. Az egyik nagyon meglepő, mégpedig Jamie Hewlett képregényrajzoló. Ő a Tank Girl képregények rajzolója, ami eléggé erőszakos. Egyébként nagyon sok stílus van, ami tetszik, de még kiemelni is nehéz. Sokszor már nem is tudom az adott művész nevét, de rengeteg jó van.

B.I.: Mit javasolnál azoknak, akik a grafikusi pálya felé kacsintgatnak?

B.K.: Szerintem abszolút tanulható ez a szakma. Tehát nem úgy van, hogy ceruzával születik az ember. Rajzolni és a látásmódot meg lehet tanulni. Amit viszont nem, azok az eredeti ötletek. Azt úgy lehet fejleszteni, ha nagyon sok jó példát megnézel. Én sokáig csináltam azt, hogy növény rajzokat másoltam és egy idő után rájöttem, hogy hogy kényelmes azt a levelet megrajzolni. Tehát szerintem abszolút tanulható.

 

Fotó: Facebook – Kata Bánkövy Illustration

 

B.I.: Gondolkoztál azon, hogy mi lennél, ha nem grafikus?

B.K.: Állatorvos.

B.I.: Komolyan? Én azt hittem, rockzenész. 🙂

B.K.: Egyébként igen, a dob csábító, de valahogy mindig van egy racionális oldalam, ami azt mondja, hogy azért az bizonytalan lenne. A zenébe nem mernék belenyúlni. Mert bár a zene tanulható, egy hangszeren meg tudsz tanulni játszani, de az egyedi hangzást szerintem még nehezebb megtalálni, mint grafikában. Egyébként engem lenyűgöznek a zenészek és akik zenével foglalkoznak.

B.I.: Nem könnyű hangszert választottál.

B.K.: Hát igen, de az, hogy függetlenítsem az összes testrészemet, nagy koncentrációt igényel és ezt be tudom építeni a mindennapjaimba is. Ez egy nagyon nagy plusz. Egyébként a film is nagyon vonz, de nem a hollywoodi vonal, hanem image filmek, a VJ-zés, például egy bemutatóhoz egy kisfilm elkészítése. A fotózás is nagyon érdekel, csak az a gondom vele, hogy nem találok témát. Nem tudnék fotós szemmel gondolkodni, nekem az sokkal misztikusabb és bonyolultabb dolognak tűnik. De igen, állatorvos. Kiskoromban elképzeltem, hogy lesz egy rendelőm, amit Fekete báránynak hívnak majd. Egyébként tök jó arculatot lehetne csinálni hozzá. Az lett volna a poén, hogy az nem egy rendelő lenne, hanem egy lakás, ahol nyugiznánk az állatok. Vagy egyébként egy farmon is szívesen dolgoznék.

B.I.: Szerintem ez szép végszó. 🙂 Köszönöm szépen!

Fotó: Facebook – Kata Bánkövy Illustration