“Minden ott történik és pont ezt szeretem benne” – interjú Miss Virgács visual artisttal

Az évet egy speciális terület bemutatásával szerettem volna indítani, ezért kérdeztem Németh Nikit, vagyis Miss Virgácsot, aki egyre ismertebb és elismertebb visual artist és VJ itthon. Általában kevés VJ-t ismerünk és sokszor pontosan nem is tudjuk, hogy mi a szerepük egy alkotási folyamatban. Azt pedig még kevésbé, hogy hogyan dolgoznak, milyen módon készülnek fel egy-egy előadásra, koncertre vagy bulira. Bennem is sok kérdés felmerült, amit meg is kérdeztem Nikitől. A válaszokat pedig elhoztam nektek is.

 

Fotó: Munkácsy Barbara

 

Bereczki Ivett: Hogyan fogalmaznád meg, mi a szerepe egy VJ-nek?

Németh Niki: Egy VJ alapvetően mozgóképekkel vagy fényekkel teremt atmoszférát. Akár egy koncerten vagy egy előadáson, de lehet ez önállóan is, ha például az épületfestésről beszélünk. Mostanában – hogy egyre több visszajelzést kapok és látom a közönség reakcióit – kezd körvonalazódni bennem is, hogy mit adok ezzel az egésszel. Azt látom, hogy a világban általában nem tudatos a vizuális kommunikáció. Sokan nem érzékelik, hogy mi az, ami körülveszi őket. Azt érzem, hogy nekem az a szerepem, hogy felhívjam az emberek figyelmét arra, hogy nyissák ki a szemüket és kezdjenek el a formákra, színekre hangolódni.

B.I.: Hogyan néz ki a hazai VJ kultúra?

N.N.: Sajnos eléggé elhanyagolt terület itthon, maga a szakma sem érzi mindig fontosnak, hogy a DJ mellé a VJ nevét is ugyanúgy ki kellene írni. Egyébként korábban én sem éreztem ezt annyira szükségesnek, inkább a háttérben maradtam, de azóta ez már változott. Szerintem fontos, hogy azonos szinten kezeljük a zenével a vizuális megjelenítést is.

 

 

 

B.I.: Korábban hogyan volt jelen az életedben a vizualitás?

N.N.: Mióta az eszemet tudom, mindig is ez volt, ami érdekelt. Szinte a beszéddel egyenértékű volt számomra a rajzolás. Amikor főiskolára jártam a festés és a díszlettervezés vonzottak, de a diploma után volt bennem egy törés. Azt éreztem, hogy mindenki vár tőlem valami nagy dolgot és addig nem is lesz belőlem senki, amíg egy óriási művel nem rukkolok elő. Ez valamiért nagyon frusztrált. Egyébként a suliban tanultam videót vágni és animációt készíteni is, de nem nagyon tudtam, hogy ezt hol tudnám életre kelteni. Aztán láttam ilyen megoldásokat bulikban és rájöttem, hogy ez lesz az. Tetszik benne, hogy impulzív és megismételhetetlen. A közönség, a zene és a hangulat is alakítja az egészet.

B.I.: Olyan vizuális dolgot alkottál már, ami nagyon körülhatárolt és ennek pont az ellenkezője? Mint például egy videóklip?

N.N.: Igen, tavaly egy hip-hop formációval virtuálisan összehozott a sors és nekik csináltam egy videóklipet, aminek nagyon konkrét szövege és szimbolikája van. Elég sok politikai utalás van benne, ezért nem a legelső darabja a portfoliómnak, de nagyon élveztem ezt a fajta alkotást is. Egyébként sokkal több idő volt elkészíteni és eszközök tekintetében is jobban fel kell rá készülni.

B.I.: Miben más ez a két folyamat alkotás szempontjából? Amikor konkrét zenére készítesz egy videót és amikor egy buliban, a helyszínen formálódik a vizuál.

N.N.: Egy videóklip esetében végighallgatom többször is a dalt, főleg a dalszöveg mondanivalójára fókuszálva. Soronként elkezdem felvázolni vagy nagyobb egységekre bontom szét, de az a folyamat vége, hogy képkockáról-képkockára lerajzolom. Ha vizuálozni megyek, akkor is általában van egy téma, amin elindulok. Aztán csinálok itthon egy-két loopot (végtelenített rövid videófelvételek – a szerk.), amit hasonlóan gyártok, mint egy animációs videót. A bulik előtt végiggondolom, hogy milyen ívet szeretnék adni az egésznek. Ennek ellenére sokszor van olyan, hogy teljesen elrugaszkodok attól, amit előre kitaláltam, mert látom, hogy mi van körülöttem és arra reagálok. Ilyenkor a loopokat nem csak lejátszom nyersen, hanem széteffektezem. Mostanában azzal kísérletezgetek, hogy a szoftverben lévő effektekkel hogyan lehet a nulláról felépíteni egy vizuált.

 

 

B.I.: A loopok hogyan, mi alapján állnak össze?

N.N.: Sok mindent be szoktam vetni. Volt olyan is, hogy a buszon ülve fotóztam vagy videóztam valamit a telefonommal és azt is felhasználtam. De stop-motion (képkockánként beállított és rögzített – a szerk.) videókat is csinálok. Illetve rajzolok vagy festek és apró ecsetvonásokkal haladva építek fel egy pár másodperces loopot. Van olyan is, hogy digitálisan rajzolok és azt animálom. Vagy régen filmekből vágtam ki részeket. Amit nagyon szoktak szeretni a Rokoko rendezvénysorozatnál, az a festményekből kivágott karakterek, amiket fotókkal keverek, majd mozgatok.

B.I.: Ez egy végtelen lehetőségnek tűnik.

N.N.: Vicces, mert anyukám szokta kérdezni, hogy hogy haladok, készen vagyok -e már. Igazából ez sosincs kész, mindig lehet újabb és újabb elemet hozzátenni. Olyat is szoktam csinálni, hogy a saját felvett vizuálomat remixelem.

 

 

B.I.: Mennyire tudod fejben tartani, hogy milyen anyagaid vannak, miket tudsz egy adott szituációban használni?

N.N.: Most már kicsit más, mint az elején volt. Már kezdem elengedni, hogy csak arra hagyatkozom, ami a gépemen van és nem aggódom amiatt, hogy mi lesz, ha ezek elvesznek. Eleve nem is lehet ennyi mindent tárolni, óriási tárhelyre lenne szükség.

B.I.: Említetted, hogy nagyon sok múlik az adott pillanaton. Mennyire kapsz szabad kezet az alkotáskor?

N.N.: Ha kifejezetten engem keresnek, akkor nem nagyon szoktak beleszólni. Megnézzük a helyszínt és onnantól nagyjából rám van bízva. Az elektronikus zenei buliknál egyébként is szabadabban improvizálok. De egy koncert esetében más. Amikor a Szigeten dolgoztam ott voltak zenekarok, akik konkrét anyaggal jöttek, amit csak le kellett játszanom. Gyakorlatilag egy technikai ember voltam a folyamatban, de egyébként azt is élveztem. Ott az az izgalmas, hogy nagyon figyelnem kell a történéseket, nagyon alázatosan kell állnom az egészhez. Olyan is volt, hogy hozott valaki anyagot, de azt mondta, hogy használjam fel szabadon, a saját loopjaimmal együtt. Sokféle megoldás létezik.

 

 

B.I.: Mi történik élesben, amikor ott vagy egy eseményen?

N.N.: Jóval a buli kezdete előtt oda szoktam menni és órákkal előtte elkészülünk. Sokszor dekorációt is viszek, amire majd vetíteni fogok. Általában hangtechnikusok, fénytechnikusok mellett szoktam elfoglalni a helyemet, de egyszer volt egy olyan goa buli, ahol kifejezetten azt akarták, hogy a DJ mellett álljak. Nem bánom, ha a háttérből kell dolgoznom, de egyébként ez kifejezetten jól esett. Van, ahol ki van alakítva hely előre, máskor meg, ahol sikerül helyet találnom. De az az ideális, ha látom, hogy mi történik. Alapvetően nem szoktam elhagyni soha a bázist, próbálok folyamatosan a zenére reagálni és ott alakítani az egészet. A fáradtság ellenére sem tudok elszakadni, mert minden ott történik és pont ezt szeretem benne.

B.I.: Nagyon sok és sokféle munkád volt már. Melyik projekteket tudnád kiemelni?

N.N.: Pont múltkor is kérdezte valaki, hogy mire vagyok a legbüszkébb és hirtelen nem is tudom, mert sok emlékezetes lehetőségem volt. A legelső vizuálozásom a Corvin Clubban volt. Oda jártam bulizni, aztán az egyik barátnőm kérdezte, hogy nincs -e kedvem vizuált csinálni az egyik bulin, mert akkor beszél a tulajdonos sráccal. Szerencsém volt, de igyekeztem odatenni magam, hogy ne okozzak csalódást. Nagyon sok olyan DJ-vel működtem együtt, akit nagyon szeretek és korábban is sokat hallgattam. Például a román underground DJ-k közül néhány nagy kedvencemmel. A Szigeten is volt sok elismert fellépő. A magyarok közül a Luditták volt az egyik. De az Ed Is On koncert a Trip hajón is nagyon izgalmas feladat volt számomra.

 

 

 

B.I.: Miből merítesz inspirációt és milyen forrásokat használsz a munkádhoz?

N.N.: Bármiből tudok inspirációt meríteni. Fontos a zene, szeretek átkonvertálni jeleket, érzéseket, benyomásokat, amiket más érzékszervekkel fogadtam be. Szeretem a vizuális művészet különböző korszakait és műfajait. A barokk és a rokokó stílusjegyeivel szeretek dolgozni, kiemelni és új környezetbe helyezni. Az épületek mindig is inspiráltak. A vírushelyzet miatt most restaurátorként is dolgozom, az épületek, épületelemek ritmikussága, a formák kölcsönhatása lenyűgöz.

B.I.: Szerinted mitől igazán jó egy VJ, milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie?

N.N.: Gyerekkorom óta tudom, hogy valamilyen képzőművészeti, kreatív alkotótevékenységet szeretnék folytatni. Sokáig a festés és a táblakép volt az eszköz a kezemben, amin keresztül kifejeztem magam. Nem éreztem tökéletes kifejezési módnak, egészen addig, míg nem kezdtem el VJ-ként működni. Én a kiszámíthatatlansága miatt szeretem. Szerintem akkor jó valaki, ha elég spontán és nyitott arra, hogy az adott hangulatra reagáljon. Rengeteg tanulás és alázat, és nemcsak az eszközökre (szoftverek, projektorok stb.) vonatkozik, hanem sokkal inkább a fény és a színek fizikájára.

B.I.: Hol lehet találkozni a munkáiddal, milyen projektek vannak tervben a közeljövőben?

N.N.: A karantén pozitív hozadéka, hogy sokkal több időm volt most fejleszteni magam. Korábban nagyon sok felkérésem volt és minden hétvégén dolgoztam. Szoktak lenni videoklip felkéréseim, van is egy-két elkészült anyag, ami már csak arra vár, hogy megjelentessük, úgyhogy érdemes figyelni a Facebook oldalamat. Illetve DJ-k is szoktak felkérni együttműködésre livestreamekhez. Sajnos azt érzem, hogy ebben még nincs olyan rutin itthon, mint ahogy azt külföldi példák esetében tapasztalhatjuk. Vannak önálló terveim is – a parti szcénától függetlenül – közelebb szeretném hozni az emberekhez a műfajt, mind fizikai, mind átvitt értelemben.

 

 

Esemény fotók: Németh Nikolett

 

Köszönöm Nikinek, hogy mesélt nekünk erről az izgalmas, de kissé még háttérbe szorított alkotói területről. Remélem, hamarosan visszaáll az életünk a normális keretek közé és élőben is találkozhatunk Niki munkáival. Addig is, ne felejtsétek el követni őt, vagyis Miss Virgácsot Instagramon és Facebookon! Ha pedig a digitális printjeire vagytok kíváncsiak, keressétek őt a youngart online galéria weboldalán!

Zenét írunk a karantén idején

Szinte egy szempillantás alatt megváltozott minden körülöttünk. Az utazásainkat, a közös ünnepléseket, a betervezett és megvalósításra váró feladatainkat mind-mind elhalasztanunk vagy törölnünk kellett és ezek csak apróságok ahhoz képest, amilyen nehézségek várnak még ránk.

 

Fotó: Temesi Ádám

 

Még csak az elején járunk valami nagyon nehéz és megterhelőnek és már most érzem, hogy lesznek mélypontjaim. De szeretném, ha a lelkes, alkotni vágyó énem felül tudna emelkedni a gyenge pillanatokon vagy éppen táplálkozni a fájdalomból és a művészeten keresztül kifejezni.

Nem is olyan régen, néhány hónappal ezelőtt egy zenész ismerősöm, Dormán Miklós (a THe pUnch billentyűse) megkeresett azzal, hogy a legújabb zenei ötletéhez szeretné, ha betársulnék. Nagyon izgalmasan hangzott a projekt, ugyanis az ő fejében egy “absztrakt ima” víziója született meg. Ehhez keresett meg engem, mivel hallott korábban énekelni és tudta, hogy a zenei világunkban vannak kapcsolódási pontok. Szeretem a nem hétköznapi alkotásokat, így azt is kifejezetten érdekesnek találtam, hogy ő latin szöveget szeretne megszólaltatni a készülő dalhoz.

Nem sokkal azután, hogy megírtam Mikinek, hogy felcsigázott az ötletével, elküldött egy dal kezdeményt. Tudtam, hogy jó ízlése van és építész lévén rendszerben és jól átgondolt struktúrákban gondolkozik. Ez az, ami nekem gyengeségem, így alig vártam, hogy az én rutintalanságomból és ösztönösségemből, valamint az ő gondolatiságából és precizitásából mi fog kisülni, így hát belevágtunk.

Odáig jutottunk, hogy egy majd öt órás próbát hoztunk össze valamikor hetekkel ezelőtt, ahol továbbfejlesztettük az ötletét. Mint kiderült, Miki a kezdő szintű zongora tudásomra is titkon számított, így picit nagyobb szerepem lesz ebben a projektben, mint amire először számítottam.

 

Fotó: Temesi Ádám

 

Hogy mi lesz ebből az egészből, az a következő időszak kérdése, viszont nem akarjuk elengedni ezt a lendületet és karatén ide vagy oda, online folytatjuk, amit elkezdtünk.

Nos, ebbe a folyamatba szeretnélek titeket is bevonni. Az Instagramon majd megosztok veletek egy-egy próba pillanatot, a nagyobb mérföldköveknél pedig érkezem majd blogbejegyzéssel is. Remélhetőleg eljutunk oda, hogy a végeredményt is be tudom majd nektek mutatni és talán nem is állunk majd meg egy szerzeménynél. De ez a jövő muzsikája.

Ivett

Budapesti programajánló – 2019. július 3-6.

Már javában tart a nyár és, ha szerencsések vagytok éppen a vízparton henyéltek. De, ha mégis a városban maradtok ezen a héten, akkor sincs ok az aggodalomra. Hoztam néhány ötletet a fülledt budapesti nappalokra és nyárestékre.

 

Fotó: Bereczki Ivett

 

Bookline B-oldal: Barkóczi Noémi

2019. július 3. 20:00

#irodalom #zene

Kedvenc magyar énekesnőm, Barkóczi Noémi egy különleges programmal jelentkezik szerda este az A38 Hajón. Saját szerzeményeivel láthatjuk őt újra a színpadon és a dalok közti szünetekben aktuális olvasási élményéről is mesélni fog a közönségnek.

Az esemény ingyenes, de regisztrációhoz kötött.

 

 

 

Hirundo kiállítás

2019. július 4.

#kiállítás

Csütörtök estig látogatható Herbert Anikó aka HANIKO kiállítása a Rugógyár Galériában. A kiállítás középpontjában a fecskék állnak. A klímaváltozás és emberi gyarlóság miatt rájuk leselkedő veszélyre hívja fel a figyelmet az alkotó.

A koncepció részletes leírását a Facebook eseményben olvashatjátok el.

 

 

Hangfoglaló Szabihíd Minifesztivál

2019. július 6. 14:00

#zene

Újra miénk a Szabadság híd és szombaton délutántól egészen hajnalig szuper koncertek várják a hétvégére a városban maradt zenerajongókat. 🙂

A program természetesen bárki számára nyitott és ingyenes. A fellépők listáját a Facebook eseményben találjátok.

 

 

 

METU Best of Tervezőgrafika Diploma 2019

2019. július 6. 18:00

#kiállítás

A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) Vizuális Kommunikáció Tanszék hallgatóinak munkáiból nyílik kiállítás szombaton. A kiállítást Török András, művelődéstörténész nyitja meg.

A megnyitóról és a kiállító diákokról bővebben itt olvashattok.

 

“Fontos a saját magunkba vetett hit, a szenvedély és az alkotás szeretete” – interjú Hegyi Dórival

Hegyi Dóri a fiatal magyar zenész generáció egyik legizgalmasabb női alkotója. Különféle zenei együttműködésekben, reklámokban és filmekben hallhattátok már a hangját. Saját projektjét OHNODY néven indította el, ami mára élő műsorrá formálódott és hamarosan érkezik is az első magyar nyelvű album. Vele kapcsolatban nekem az érzékenység és a finom búskomorság jutott eszembe először és a beszélgetésünk után is hasonló szavak jártak a fejemben. Dóri sokszínűsége nemcsak a zenében fedezhető fel. Filmekről, pszichológiáról és az írásról is ugyanolyan szenvedéllyel gondolkodik, mint a zenéről.

 

Fotó: Halász Jácint

 

Bereczki Ivett: Mi az az első meghatározó élmény a zenével kapcsolatban, amire emlékszel?

Hegyi Dóri: Gyerekként szerettem a Disney meséket. Főként a dalokra koncentráltam bennük, ezeket meg is tanultam fejből. A Pocahontas zenéje volt a kedvencem. A szüleim észrevették, hogy tisztán énekelek, ezért beírattak a fehérvári Kodály Ének-zenei Általános Iskolába és kaptam egy zongorát. A sulinak volt gyermekkórusa, nem is akármilyen. Szerettem a próbákat, mert a kórusművek különböző szólamai az egység fegyelme és összpontosítása által nyertek értelmet.

B.I.: Most mit jelent számodra a zene?

H.D.: Maga az írás és a nyelv is fontosak nekem. Szeretem a nyelvi határokat átlépni, a szavakat bontogatni úgy, hogy az amit énekelek érzelmi töltettel ruházódjon fel. Szerintem a zenei alkotás nagyon komplex. A zeneszerzés amellett, hogy számolgatós, szerintem koncepcionális és számomra vizuális folyamat.

B.I.: Magyar az anyanyelved, de angolul is írsz. Először magyarul fogalmazódik meg benned a gondolat?

H.D.: Öt évet éltem Walesben, ott végeztem az egyetemet. Van egy olyan részem, ami őrzi az ottani emlékeket és azt a szabadságot, amit kint megtanultam és beépítettem a személyiségembe. Az angol szövegeken kevesebbet gondolkodom, mint a magyarokon, viszont többet agyalok azon, hogy hogyan legyen szép egy képies angol vers. A melankolikus érzésekből építkezem és angolul nehéz szomorúnak lennem, mert nyugodt, szép éveket töltöttem Cardiffban. Az angol szövegekben igyekszem költői, mégis egyszerű maradni. Kicsit bennem van írás közben az, hogy milyet akarok írni. Magyarban meg csak írok és úgy sikerül ahogyan. Ösztönösen írom le az érzéseimet és a gondolataimat. Mindkét nyelven máshogyan énekelek amúgy.

 

 

B.I.: Ez izgalmasan hangzik.

H.D.: Szerintem is izgalmas, de nem akarok olyan lemezt írni, amin angol dalok is vannak, meg magyarok is, mert zeneileg is két külön világ a kettő. Számomra picit értelmezhetetlenek együtt és a hallgatók sem biztos, hogy értenék.

B.I.: Miből táplálkozol alkotáskor?

H.D.: Érzésekből. Az angolt a dühömnek a feloldására használom, hogy megoldjak egy adott szituációt, és pozitív irányba tereljem a saját lelkiállapotomat. A magyarban pedig a szomorúságomnak engedek teret, ami ugyan kivesz belőlem, viszont szerintem nagy ereje van. Az egyiket arra használom, hogy magamat megoldjam, a másikat pedig arra, hogy több embert megérintsenek a legbelsőbb érzéseim.

B.I.: Hogyan néz ki az alkotói folyamatod?

H.D.: A hangulatomtól függ az, hogy mikor alkotok. Van olyan, hogy úgy írok, hogy visszanyúlok érzésekhez. Mostanában nem szeretek visszaemlékezni a szenvedéseimre, mert megrekedek bennük. Nem akarok folyamatosan fejben a múltban lenni, testben pedig a jelenben és boldogtalan lenni az itt és mostban.

B.I.: Mi történt az „alkotói zárlatod” alatt?

H.D.: Volt egy körülbelül másfél éves majdnem hallgatásom, ami alatt kijött a Hideg. Ez volt az egyetlenegy dal, amit írtam. Számomra akkora ereje van, hogy alig tudtam tőle elvonatkoztatni. Minden egyes dalt, amin dolgoztam elvetettem, mert nem volt rám olyan hatással, mint ez a dal. Ezt a „szerelmet” nemrég engedtem el. Nyertem egy NKA-s Hangfoglaló támogatást és szerintem ez egy szuper lehetőség arra, hogy befejezzem a magyar lemezt. Őszre tervezzük a megjelenést, még van vele munka bőven.

 

 

B.I.: Hogyan állt össze a lemez?

H.D.: Úgy szeretek dolgozni, ha többen vagyunk, mégsem túl sokan és mindenkinek megvan a maga feladata. Én például nem szeretek a zene technikai részével foglalkozni és jó, ha van mellettem egy olyan ember, aki viszont gyors és ismeri a producer szoftverek útvesztőit. Szeretem, amikor a zenészekkel építő tanácsokat adunk egymásnak, viszont tiszteletben tartjuk egymás alkotói szabadságát az adott dalon belül.

B.I.: Az OHNODY Hegyi Dóri saját projektjeként indult. Most már tekinthetünk rá úgy, mint egy fix tagokból álló zenekarra?

H.D.: Session zenészekkel dolgozom, viszont megbízom bennük és állandó tagként tekintek rájuk. Precíz, segítőkész emberek vannak körülöttem, úgyhogy szerencsésnek tartom magam. Össze kell még csiszolódni, aminek nem nagyon volt még tere és ideje, mert eddig nem nagyon tudtam, hogy merre akarok haladni a projekttel. Ezért egy picit még félkész a dolog.

B.I.: Ez az, amire utaltál a magyar és angol dalok kapcsán?

H.D.: A kettősség volt szerintem az, ami meggátolt. Nem tudtam eldönteni, hogy milyen irányba induljak el. Aztán rájöttem, hogy egy magyar lemez szuper alapot adhat nekem arra, hogy aztán külföldön is bontogassam a szárnyaimat. Szerintem van egy stabil alapom az angol nyelvben, viszont onnan akarok kinőni, ahol a gyökereim vannak.

B.I.: Akkor most alapvetően erre a zenekarra koncentrálsz, hogy ez működőképes legyen?

H.D.: Igen. Az első ötletem az volt, hogy csak élő hangszerekkel dolgozzunk. Ezt azért találtam ki, mert eredetileg klasszikus zenei képzést kaptam. Most igyekszem összerakni fejben és gyakorlatban, hogy az elektronika hogyan érvényesüljön a hangszereink mellett.

B.I.: Azt lehet rólad tudni, hogy a vizualitás is erősen jelen van az életedben. A rajz, a fotózás. Mit jelentenek ezek neked?

H.D.: A saját tapasztalásaim útján szeretek képet vagy véleményt alkotni a környezetemről. Azért érdekel ennyi minden, mert információ éhes vagyok. Kitartónak közel sem tartom magam, viszont megtanulok pár dolgot alapszinten és aztán, amikor szükségem van az életben valamelyik elsajátított skillre, akkor előhúzom. Nem szeretem, ha nem értek valamihez, ami érdekel. Rajongok a filmekért. Legalább annyira, mint a zenéért és a kettő összekapcsolódik nálam. Az egyetemen három évig filmzeneszerzést is tanultam. Szerintem zseni, hogy a zenével milyen hatást lehet gyakorolni a nézőre. Ezer évig tudnék arról beszélni, hogy milyen hatalommal bír a zene.

 

Fotó: Halász Jácint, Artwork: Hegyi Dóri/OHNODY

 

B.I.: Milyen filmeket nézel?

H.D.: Különféle időszakaim vannak. Most egy-két éve rá vagyok csúszva a sötét krimikre és a sorozatgyilkosos dokumentumfilmekre. Megnézem azokat a filmeket is, amit a többség rossznak tart, így körül tudom határolni, hogy mi az, amit szeretek és mi az, amit nem. Amit tudok megnézek és mindenben igyekszem az értelmet meg a szépet keresni.

B.I.: Van olyan film, amit sokszor újranézel?

H.D.: Szeretem a Mr. Nobody című filmet, mert a mondanivalójával tudok azonosulni. Az az üzenete, hogy ameddig nem választok, addig bármi megtörténhet. Ez rám olyan szempontból igaz, hogy szeretem az összes lehetőséget mérlegelni, mielőtt döntök. Nincsen konkrét kedvencem. Pont azért, ami a filozófiám. Szeretek óvatos lenni a választásaimmal, mert aztán ezek határoznak meg.

B.I.: Filmzenében kiket szeretsz?

H.D.: Yann Tiersen-t nagyon szeretem. Ő szerezte az Amélie csodálatos életének a zenéit. A másik, akit kiemelek, Erik Satie. Ezekre a zenékre írtam a szakdolgozatomat.

B.I.: És miket olvasol?

H.D.: Most krimiket és pszichológiai könyveket. Egyébként mindenevő vagyok. Szeretem a szépirodalmat és a Harry Pottert, meg Stephen Kinget is. Szeretem a könyveket, mindig is faltam őket.

B.I.: Novellákat például nem írtál soha?

H.D.: A Fejér Megyei Hírlapban publikálták tizennégy éves koromban az egyik novellámat. Nosztalgikus élményekről írtam benne. Egy időben verseket írtam inkább, most összevissza. Gyerekkoromban író akartam lenni, most is az akarok lenni. Amikor Cardiffban jelentkeztem egyetemre, akkor felvettek a zene szak mellett egy kreatív író szakra is. Néha bánom, hogy nem az írást választottam, de ami késik nem múlik. Idén jelentkeztem pszichológia szakra. Olyan emberekkel akarok foglalkozni, akiket súlyos bűntények miatt ítéltek el. Nem akarok terapeuta lenni, engem a viselkedésük mögötti miértek érdekelnek.

B.I.: Említetted is, hogy szereted megérteni a dolgokat összefüggésében.

H.D.: Szerintem a klasszikus zene és az emberi agy működése hasonló. Valahol mindegyik komplex és kiszámíthatatlan, rapszodikus.

 

Fotó: Králik Dániel

 

B.I.: Volt már olyan, hogy elveszítetted a hitedet és a lelkesedésedet a zenében?

H.D.: Igen, ez a másfél éves alkotói zárlatom pont ilyen volt. Volt olyan koncert, ami után lejöttem és az éreztem, hogy én soha többé nem akarok ezzel foglalkozni. Persze ez egy percig tartott.

B.I.: Egyébként mikor érzed azt, hogy az adott koncert jó volt?

H.D.: Akkor élvezem a koncerteket, amikor nem magammal vagyok elfoglalva, hanem tudok kommunikálni a közönséggel, tudok reagálni arra, amit csinálnak. Ha rossz, akkor valószínűleg azért rossz, mert nem fektetek bele elég energiát és elégedetlen vagyok a saját teljesítményemmel. Ha olyan kedvem van, akkor nem csinálok semmit, bár ez most már kevésbé jellemző rám.

B.I.: Ha idejönne hozzád egy kisgyerek, aki most kezdene zenét tanulni és neked kellene mentorálnod, milyen tanácsokkal látnád el?

H.D.: Attól függ, hogy mit kér tőlem. Ha azt kérné, hogy tanítsam meg énekelni, akkor azt mondanám, hogy megtanítom. Viszont szerintem az éneklés többről szól, mintsem kiképzem a hangomat és pontosan elénekelek mindent. Nekem arról szól, hogy érzéseket és gondolatokat tudok kifejezni. Akár azzal is, hogy nem ejtek ki szavakat, vagy csak hümmögök vagy sírást imitálva énekelek. Az emberek szerintem ugyanúgy, mint az állatok ösztönlények és jobb esetben mennek az előre bekódolt ösztöneik után, csak valaki fél azzal foglalkozni, ami fontos számára. Az életemben a legtöbb esemény magától történik és úgy, ahogyan történnie kell. Ha valakiben nincsen tehetség, attól még győzhet az elszántság meg a törekvés. Viszont a kreatív munka hosszú idő után fizetődik ki anyagilag, ezért szerintem fontos a saját magunkba vetett hit, a szenvedély és az alkotás szeretete.

 


Köszönöm Dórinak a személyes hangvételű beszélgetést!

Ne felejtsétek el, hamarosan érkezik az OHNODY magyar nyelvű dalokból álló lemeze. Addig is hallgassátok őt különféle zenei oldalakon illetve megtaláljátok őt az Instagramon és Facebookon is.

 

Budapesti programajánló – 2019. április 4-7.

Végre megérkezett a tavasz és egyre szívesebben mozdulunk ki a kanapé kényelméből. Ha a kirándulások, piknikek mellé kerestek budapesti programokat a hétvégére, ez a poszt adhat némi inspirációt. Aktuális programajánló következik születésnaposokkal.

 

Fotó: Bereczki Ivett

 

2nd Birthday + Night Shopping a Repertoryban

2019. április 4. 18:00

#divat

Második születésnapját ünnepli csütörtökön Tóth Melinda és  D. Nagy Kinga design üzlete, a Repertory. Az este különlegessége, hogy a lányok bemutatják az új lakásdekorációs termékeiket. Így a ruhák, ékszerek mellett most már saját márkás plakátok, lakásdíszek, kiegészítők közül válogathattok.

Az esemény a Facebookon.

 

 

ék 5. születésnap

2019. április 5. 19:30

#koncert

Az ék zenekar pénteken ünnepli öt éves születésnapját. Lee Olivéréket azoknak ajánlom, akik szeretik az aprólékosan kidolgozott, gitárszólókkal tarkított rockzenét és szívesen ugrálnak végig egy koncertet. 🙂

Az eseményről és jegyvásárlásról itt olvashattok.

 

 

 

Tulipánvásár a Wild Flower Bar-ban

2019. április 6-7. 10:00-17:00

#vásár

A Wild Flower Bar ismét megtelik csodás tulipánokkal a hétvégén. A tavalyi vásárra én is elmentem, a beszámolómat itt olvashatjátok.

A hétvégi vásár részleteit megtaláljátok a Facebookon.

 

Fotó: Bereczki Ivett

 

 

Anne Shirley Supersad – Akvárium Tavasz Terasz

2019. április 6. 19:00

#koncert

Csordás Zita szombaton az Akvárium Teraszon hallható szólóprojektjével. A Mayberian Sanskülotts énekesnője a tőle megszokott érzékeny hangvétellel és egy szál gitárral varászol.

A koncertet megtaláljátok a Facebookon is.