Budapesti programajánló – 2019. július 3-6.

Már javában tart a nyár és, ha szerencsések vagytok éppen a vízparton henyéltek. De, ha mégis a városban maradtok ezen a héten, akkor sincs ok az aggodalomra. Hoztam néhány ötletet a fülledt budapesti nappalokra és nyárestékre.

 

Fotó: Bereczki Ivett

 

Bookline B-oldal: Barkóczi Noémi

2019. július 3. 20:00

#irodalom #zene

Kedvenc magyar énekesnőm, Barkóczi Noémi egy különleges programmal jelentkezik szerda este az A38 Hajón. Saját szerzeményeivel láthatjuk őt újra a színpadon és a dalok közti szünetekben aktuális olvasási élményéről is mesélni fog a közönségnek.

Az esemény ingyenes, de regisztrációhoz kötött.

 

 

 

Hirundo kiállítás

2019. július 4.

#kiállítás

Csütörtök estig látogatható Herbert Anikó aka HANIKO kiállítása a Rugógyár Galériában. A kiállítás középpontjában a fecskék állnak. A klímaváltozás és emberi gyarlóság miatt rájuk leselkedő veszélyre hívja fel a figyelmet az alkotó.

A koncepció részletes leírását a Facebook eseményben olvashatjátok el.

 

 

Hangfoglaló Szabihíd Minifesztivál

2019. július 6. 14:00

#zene

Újra miénk a Szabadság híd és szombaton délutántól egészen hajnalig szuper koncertek várják a hétvégére a városban maradt zenerajongókat. 🙂

A program természetesen bárki számára nyitott és ingyenes. A fellépők listáját a Facebook eseményben találjátok.

 

 

 

METU Best of Tervezőgrafika Diploma 2019

2019. július 6. 18:00

#kiállítás

A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) Vizuális Kommunikáció Tanszék hallgatóinak munkáiból nyílik kiállítás szombaton. A kiállítást Török András, művelődéstörténész nyitja meg.

A megnyitóról és a kiállító diákokról bővebben itt olvashattok.

 

Budapesti programajánló – 2018. november 8-12.

Kisebb kihagyás után ismét összeállítottam egy budapesti programajánlót. Az őszi-téli időszakban igyekszem ismét rendszeresíteni ezeket a bejegyzéseket. Lássuk, mi minden vár ránk ezen a hétvégén!

 

Illusztráció: Bereczki Ivett

 

NIGHT Shopping BAGS

2018. november 8. 18:00-21:30

#divat

A Repertory-s lányok ismét hosszabb nyitvatartással várják a divatrajongókat. Ezen az estén a táskáké lesz a főszerep. 15 % kedvezménnyel vásárolhattok DAIGE, Nuen és Sertees darabokat.

Csatlakozzatok az eseményhez a Facebookon.

 

 

Kikeltető ’18 / Harmadik kör

2018. november 8. 20:00

#zene

A Kikeltető keretében feltörekvő zenekarok mutatkozhatnak be a Dürer Kertben. A szakmai zsűri visszajelzése alapján csütörtök este négy zenekar zenél majd.

A fellépőkről bővebben az eseményben olvashattok.

 

 

 

NOS Dressz Diszkont

2018. november 10. 14:00

#vásár

A NOS egy hangulatos kis üzlet, stúdió, közösségi tér a Hunyadi úton. A megnyitóról én is beszámoltam a blogon korábban. Most szombaton a NOS-lányok saját gardróbjukból tartanak vásárt.

A vásárról bővebb infót a Facebookon olvashattok.

 

 

Otthon – Rofusz Kinga könyvbemutató és kiállítás

2018. november 10. 18:00

#kiállítás

Rofusz Kinga illusztrátor, Otthon című könyvében képekben mesél el egy történetet, amiben egy kisfiú szeretett otthonuktól búcsúzik. A könyv grafikáiból nyílik kiállítás a Gross Arnold Galériában most szombaton. A helyszínen megvásárolhatjátok a könyvet és a grafikákból készült képeslapokat is.

Az esemény részleteit megtaláljátok a Facebookon.

 

 

Zsebuniverzum közönségtalálkozó a Púderben

2018. november 11. 16:00

#irodalom

Kemény Gabriella első verseskötetéről, a Zsebuniverzumról mesél a Púderben. Az esemény kiírás alapján egy kötetlen közönségtalálkozóra számíthattok. Addig is böngésszetek Gabriella munkái között az Instagramon.

A közönségtalálkozó részleteit itt találjátok.

 

 

MOME IDE Trash és design

2018. november 12. 19:00

#előadás

Itt az ősz és ezzel együtt folytatódnak a MOME IDE előadások. A következő alkalom a trash és a művészet kapcsolatát boncolgatja.

A hétfői előadásokról bővebben az eseménynél olvashattok.

 

 

100 szavaim

A legutóbbi posztomban az 100 szóban Budapest pályázatról meséltem nektek. Idén én is beküldtem néhány rövid írásomat, amit most szeretnék veletek is megosztani. Illusztrációként néhány fotómat használtam, amelyeket különböző helyszíneken és időpontokban készítettem Budapesten.

 

 

Mit érdemel az, aki kezében…

“A város másik végére kellett elautókáznunk az elviselhetetlen hőségben. Az üzletben csak készpénzzel lehetett fizetni, ezért duzzogva átsétáltam az automatához.

Hazaérve elégedetten nyugtáztam, hogy megvan a kemény irodai munkám eredménye. Egy vadonatúj laptop. Gőgös önigazolásom közepette alig vettem észre a szemetesünk mellett bámészkodó bácsit. Hirtelen kínzó szégyent éreztem. A zsebemből elővettem egy ezer forintos étkezési utalványt. Felé nyújtottam. Értetlenül állt előttem, nem értette miért adom neki.

Felérve a lakásba az erkélyünkről néztem őt. Csak néhány lépést ment tovább és megpihent. A cetlit szorongatta.

Néhány héttel később a sarki üzlet elé mentő érkezett. Azóta nem láttam őt, a laptopom pedig megöregedett.”

 

 

Elkapott mondatok

“Az a hülye, aki enged a társadalom nyomásának.

Ne császkálj egyedül, mert megver.

Szidták a rendszert, de én elképedtem.

Várj egy picikét, mindjárt leszállok.

A következő megálló: Déli pályaudvar.”

 

 

 

Támasz

“Már megint itt vagyok nálad. Azt hiszem magányos vagyok. Megnyugtatsz, a hallgatásodban benne van az a bölcsesség és mérhetetlen türelem, amire szükségem van. Kicsit talán önző is vagyok, hogy csak magammal foglalkozom. Kérdezek tőled, de a kérdéseim nem rólad szólnak. Iránymutatásokat várok, amivel megkönnyíthetem az életemet. Persze nem válaszolsz. Lehet, hogy tudod a választ, de azt akarod, hogy egyedül jöjjek rá. Biztos bennem van. Valahol a kérdések mellett. Mindesetre jó tudni, hogy te itt leszel. Mindig. Az erős gyökered, a fürge hangyáid, a hűtlen madaraid és az árnyék, amivel átölelsz. Jövök még.”

 

 

Minden

“Minden rólad árulkodik. A szigeten az öreg fa. Egyedül már nem találom. A megrepedt borospohár. Nálad maradt. A vendéglő. Már eladták. A zenebolt, amit nélkülem látogatsz. Zenéltünk a hídon, sétáltunk a Bartókon. Fonódtunk Budán, kutyát sétáltattunk a Normafán. Mindenhol te. És én. Voltunk. Most itt ülök a szobámban és a régi téged nézlek. Egy félig idegent. Azt, aki voltál. Már nem tudom ki vagy. Bárcsak. Még. Ismernélek.”

 

 

 

A fenti szövegeket a 2018-as 100 szóban Budapest pályázatra írtam, a fotókat pedig Budapest utcáin készítettem 2017-ben és 2018-ban.

Bereczki Ivett

A 100 szóban Budapest megnyitóján jártam

A 100 szóban Budapest történetíró pályázat – nevéből adódóan – olyan írni kedvelőket szólít meg, akik maximum száz szóban szeretnének elmesélni egy történetet, ami valamilyen módon kapcsolódik a fővároshoz. Az eredeti pályázat Chiléből indult 2001-ben, itthon pedig ez az ötödik év, amikor írásra buzdítanak a szervezők. Idén október 5-én a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban volt a hivatalos megnyitó, ahol én is ott voltam.

 

 

A szakmai zsűri által legjobbnak ítélt 12+1 alkotás szerzőit díjazták. Ahogy korábban, most is mindegyik íráshoz készült egy-egy illusztráció is. Emellett az idei száz legjobb alkotás bekerült egy POKET zsebkönyvbe, amiből egy-egy példányt haza is hozhattunk.

Az estén az eredeti chilei ötlet egyik megálmodója is részt vett. Carmen a megnyitó után mesélt arról, hogy hogyan született meg ez a koncepció, aminek azóta is töretlen a sikere, és már nem csak írói, hanem illusztrátori pályázat is Chilében.

 

 

A győztes pályamunkák közül néhányat megzenésítettek, így hallhattuk OHNODY, azaz Hegyi Dóri gyönyörű előadását, egy szál zongorával kísérve.

A kiállítást 2018. október 21-ig ti is megnézhetitek, a száz legjobb alkotásból készült könyvet pedig beszerezhetitek bármelyik POKET automatából.

 

 

Most már elárulhatom, hogy én is pályáztam néhány írásommal, amik sajnos nem kerültek be a zsebkönyvbe, viszont, ha szeretnétek a blogon bemutatom majd őket. 🙂

Addig pedig olvassátok el az egyik legmeghatóbb írást, Kránicz Dorottyától, amit Hegyi Dóri el is énekelt a megnyitón.

 

 

Kránicz Dorottya: Nincsenek itt oroszok

“Papa nagyanyám szobájában feküdt, a barnás ágyon még feltűnőbb volt áttetsző fehérsége. Az agyrák sietve átrágta magát a közelmúltján, és csak a szocializmus emlékénél torpant meg, megint hallotta elhúzni a szovjet gépeket. „Gyurci, már nincsenek itt oroszok” – csattant fel mama, mintha az igazsággal visszatarthatná nagyapámat az értelemtől a halálig vezető úton. Ahogy kilépett, nagyapám sovány karjának mutatóujját halántékához kopogtatta és odasúgta: „Nagyanyád nem százas”. És én is inkább neki akartam hinni, mert még az orosz gépek gondolata sem volta annyira ijesztő, mint a valóság, amiben papa hamarosan meghal. Ránéztem az asztalra. Honnan fogunk cukrot szerezni, ha a bödön kiürült?”

 

 

Fotók: Bereczki Ivett

Hadik Brunch – A Pál utcai fiúk

A szezonban a legelső Hadik Brunch a nagysikerű A Pál utcai fiúk előadás és a Grund élmény köré épült. Minden eddiginél többen jelentkeztek az eseményre, amit a nagy érdeklődés miatt végül a Szatyor Bárban tartottak meg. Szerencsém volt, hogy én is ott lehettem, ezért hoztam is nektek egy élménybeszámolót arról a szombat délelőttről.

 

 

A Brunchon Grecsó Krisztián, a darab írója és Vecsei Hasi Miklós, Nemecsek megformálója az előadásról és az ahhoz fűződő viszonyukról meséltek Ott Annának. A beszélgetés elején a művészek a saját személyes “Grund élményüket” osztották meg velünk. Krisztiánnak mindig mást jelent, de mégis valami olyat, amiben a végletekig lehet hinni, valami ami akár az életünkkel egyenlő. Gyönyörű metaforának találja azt, hogy egy kamaszfiú az életét áldozza egy ügyért, úgy véli a történet ezért fontos még száz év távlatában is.

Hasi az “egyek vagyunk” élményt emelte ki a Grund kapcsán. Előző nap a Várkert Bazárban verseket szavalt és ott volt Beck Zoli, zenész, a 30Y frontembere is. “Amikor nekem nagyon megvolt a Grund, akkor Beck Zoli volt a hangja.” Reméli, hogy ez az élmény ösztönösen ott van a magyar emberekben, hogy minden rossz felett van valami összekacsintás. Szerinte a Grundot a játék köti össze és minden rosszon a játék segít át minket.

 

 

Arról is meséltek, hogy milyen élmény volt, amikor először olvasták A Pál utcai fiúkat. Krisztián akkoriban azzal az alapvetéssel vette a kezébe a művet, hogy “a főhős nem halhat meg”. Ezért a szöveg gyerekként nagyon feldúlta. “Molnár rászedett, ez csalás, ez nem ér”. Emlékei szerint hisztérikusan reagált a regényre és akkori barátjától, Bárány Gábortól kérdezte feldúltan, hogy “Ugye nem öli meg?”. Ilyen érzelmi kirohanást azóta sem élt át más szöveggel kapcsolatban.

Hasi nem emlékszik pontosan az első alkalomra, amikor olvasta a regény, de úgy érzi a teljes kamaszkora Grund élmény volt. Kedves egybeesés, hogy az ő gyerekkori barátját Bárány Karcsinak hívják. Ehhez kapcsolódva Hasi el is mesélte egy iskolai élményét. “Anyukám azt mondta: Hasi, én még mindig arra vagyok a legbüszkébb, hogy amikor melletted ült a Bárány Karcsi, akkor egy jegyet javított az átlagán”.

 

 

A beszélgetés második felében elmesélték, hogy hogyan kezdtek el dolgozni a darabon. Krisztián az elején úgy vélte a regény “nem alkalmas színpadra”, mivel minden mondatnak jelentése, szerepe van, nehéz bármit is kihagyni belőle. Aztán elkezdték a szereplőket mélyrehatóan megismerni, hogy kinek mi a személyes története, honnan jött, így elkezdett összeállni a darab.

Hasi úgy érezte, az elején Dés László kevéssé bízott abban, hogy sikerül Nemecseket megformálnia. “Nem vagyok nagyon Nemecsek alkat, de próbáról-próbára született meg bennem Marton tanár úr (Marton László, rendező – a szerk. ) segítségével”. Hasi elmesélte, hogyan dolgoztak együtt szorosan a rendezővel, illetve Wunderlich Józseffel (színész, Boka megformálója – a szerk. ) az utolsó jeleneten. Nagyon megható volt látni, milyen mély érzések kapcsolják őt ezekhez a pillanatokhoz. A beszélgetés során Hasi többször is elérzékenyült, leginkább amikor Marton Lászlót idézte. “Nem azért hal meg a Nemecsek, mert beteg. Hanem azért, mert leírták a nevét csupa kisbetűvel a barátai, akikért ő amúgy meghalna, ha arról van szó.”

 

 

Arról is beszélgettek, hogy amikor hozzányúlnak egy szöveghez, mennyire formálják át az eredeti alkotást. Hasi a Sztalker Csoportban ír át szövegeket, de csakis azután, hogy elmélyült a témában, mindent elolvasott, ami kapcsolódik a szerzőhöz, a szöveghez. Érdekes, hogy amikor vígjátékot ír át, azzal szokott kísérletezni, hogy 4-5 percenként “megkutyulja” a magyar nyelvet. Egy-egy ragot helytelenül ír, egy kijelentő mondat végére kérdőszót tesz és hasonló apró “hibákat” rejt el a szövegben.

Nemrég mutatták be Krisztián regényének, a Megyek utánad színpadi változatát Szegeden. Először úgy érezte, hogy nagyon mást lát, mint a saját szövege, a saját szereplői. De végül nyugtázta, hogy “ez nem az én regényem, hanem egy olvasat, valakinek ezt jelenti a regény”.

A beszélgetés végén Anna a POKET-ről is kérdezte a két alkotót, ami közös projektjük és Hasi ötletéből vagyis inkább álmából született. Végül beavattak minket a megismerkedésük pillanatába és a barátságuk kezdetébe is. “Ha az nem is volt biztos, hogy POKET-et csinálunk együtt, az biztos volt, hogy barátok leszünk.”

A teljes beszélgetést élőben is közvetítették. A Hadik oldalán ti is megnézhetitek a felvételt. Én kifejezetten boldog voltam, hogy nagyon sok személyes történetbe avattak be az alkotók.

Ha szemfülesek vagytok, a videón engem is kiszúrhattok. 🙂

 

Hadik Brunch Grecsó Krisztiánnal és Vecsei H. Miklóssal

Posted by Hadik on Saturday, September 29, 2018

 

Fotók: Bereczki Ivett