Egy magyar lány meséje az angyalok városában – interjú Tóth Gabriella színésznővel

Gondolkoztatok már azon, milyen lehet Amerikában magyar színészként helytállni? A gyönyörű és tehetséges Tóth Gabriella pontosan erre a kérdésre keresi a választ néhány éve. Gabi sok évnyi modellkedéssel a háta mögött költözött ki Los Angelesbe, hogy kipróbálja magát a filmszakmában. Kitartásának és szorgalmának köszönhetően a reklámfilmek mellett egyre több filmes szerepben bizonyíthat. A szakma kihívásairól, saját tapasztalatairól és személyes fejlődéséről mesélt nekem kilenc óra időeltolódással, videóchaten, két casting között.

 

Fotó: Konstantin Smola

 

Bereczki Ivett: Gyerekkorodban mi szerettél volna lenni?

Tóth Gabriella: Mindig a megérzéseim alapján indultam el valami felé. Pszichológusnak készültem, de lecsúsztam pár ponttal az egyetemi felvételin. Igazából nem bánom, hogy végül így alakult, de sosem késő, valamikor lehet, hogy elkezdem majd. Egyébként arra emlékszem, hogy kislányként mindig a tükör előtt pózoltam. Később vonzott a modellek világa, viszont mivel elég alacsony vagyok, ezért nem jártam annyira utána a dolognak. Aztán később egy fotós készített rólam pár képet és végül nyolc-tíz évig modellkedtem. Viszont egy ponton túl már nem volt benne kihívás számomra, kicsit felnőttem és már máshogy kezdtem szemlélni a világot, másra vágytam. 

B.I.: Miért költöztél ki végül Amerikába?

T.G.: Seattle-ben dolgoztam, az addigi legnagyobb munkámon, egy kozmetikai márka kampányán. Ott ismerkedtem meg egy spanyol lánnyal, aki itt élt Los Angelesben. Ő kérdezte, hogy miért nem költözöm ki. Megadta az ügynöke elérhetőségét és elküldtem az önéletrajzomat. Huszonnyolc éves voltam és azt gondoltam, hogy ha most nem próbálom meg, akkor lehet, hogy később már nem is fogom. Nem tervezgettem sokat, belevágtam. Aztán elkezdtem egy színészet kurzust, ami nagyon tetszett. Los Angelesben a reklámszakma virágzik és ezeknél a munkáknál nem számít milyen magas vagy, hanem vannak trendek, bizonyos karakterek, amiket az adott időszakban keresnek.

 

Fotó: Konstantin Smola

 

B.I.: Hogy nézett ki ez a színészet kurzus?

T.G.: Nagyon sok ilyen iskola van. Többet is kipróbáltam. Teljesen más stílusban tanít minden iskola. Van egy most is aktív színész, aki workshopokat tart. Sok másikat kipróbáltam már, de ez vált be a legjobban. Egyébként valaki mesélte, hogy körülbelül hatszáz színésziskola van itt.

B.I.: Ekkor már tudtad, hogy a színészetbe akarsz minden energiát befektetni?

T.G.: Most azt érzem, hogy ez az, amit tudnék egész életemben csinálni. De ez is kicsit lassan alakult ki bennem. Annyira irigylem azokat az embereket, akik pontosan tudják, hogy mit szeretnének csinálni az életükben. Nálam ez egy belső vívódás, mert persze vannak negatív oldalai is. Nehéz, hogy sok visszautasítás van, de el kell fogadni, hogy nem kaphatsz meg minden munkát.

B.I.: Hogy működik a filmszakma Los Angelesben?

T.G.: Vannak weboldalak, ahová felteszik a munkákat és lehet jelentkezni. De a legjobb stúdió filmes munkákat nem rakják ki ezekre az oldalakra, azokról ügynökön keresztül értesülsz. Viszont én addig nem akarok filmes ügynököt – reklámügynököm van –, amíg nem érzem késznek magam rá. Leginkább indie (independent, vagyis független filmek – a szerk.) vagy diploma filmeket szoktak felrakni ezekre az oldalakra. Van egy szakszervezet, amihez nagyon jó, ha bejutsz. Viszont, ha nincs elég kredited az önéletrajzodban, akkor ott is nehéz versenyezni. A szakszervezeti tagság fontos amikor egy színész egy bizonyos szinten van. Meg kell találni rá a megfelelő időt minden karrierben. Az indie filmek is jók, ezeknek köszönhetően az ember több filmben is kipróbálhatja magát. Én még az elején vagyok, de nem akarok elébe menni semminek. Emberileg is fel kell nőni a színészethez. Ha állandóan feszengsz és nem vagy magabiztos, az hatással van a munkádra.

 

Videó: Nick Peterson

 

B.I.: Ha jól gondolom, a színészethez nagy szükség van alapos önismeretre is.

T.G.: Úgy érzem, hogy emberileg nagyon sokat fejlődtem és még mindig fejlődnöm kell. Nagyon sokat változtam mióta kiköltöztem. Jöttek nehézségek, amiken túl kellett lépnem és még mindig tanulok magamról. Magánemberként is jó ez, hiszen boldogabb leszel, ha elfogadod önmagadat és nem haragszol magadra, ha valami nem jön össze.

B.I.: Hogyan birkózol meg a családod, a barátaid hiányával?

T.G.: Nagyon nehéz, hogy nincsenek itt, de szerencsére a barátom nagyon sokat segít. Az amerikaik nagyon kedvesek és barátságosak, de úgy látom, hogy nehéz elmélyíteni egy barátságot. A tavalyi film (Blood from Stone – a szerk.) forgatásánál egy hónapig együtt éltünk a stábbal és szuper volt. Ott szereztem egy jóbarátot, akivel azóta is tartjuk a kapcsolatot.

 

Fotó: Geoff Ryan

 

B.I.: Az európai film is vonz?

T.G.: Igen. Úgy szeretném, hogy legközelebb egy hónapra megyek haza és akkor fel tudok keresni ügynökségeket. Személyesen szeretnék majd ennek utánajárni, mert tudom, hogy nagyon sok minden történik otthon filmes berkekben.

B.I.: Mesélsz az eddigi szerepeidről?

T.G.: A tavalyi mozifilmet úgy kaptam meg, hogy akkor nem jelentkeztem sok mindenre és nagyon meglepődtem, hogy az enyém a szerep. Sosem csináltam még ilyet és nagy kihívás volt (Gabi játszotta a női főszereplőt – a szerk.), de mindenki nagyon kedves és segítőkész volt. Egy házban éltünk együtt és Vegasban forgattunk. Egy vámpírt játszottam, de műfaját tekintve ez nem egy klasszikus horrorfilm. Szerettem, hogy nagyon kettős volt a személyisége a karakteremnek, közel éreztem magamhoz. Szerencsém volt, mert amúgy nehéz olyan sztorikat találni, amiben izgalmas és összetett a női szereplő. Amúgy amin legutóbb dolgoztam, az egy csak nőkből álló rendezőiskola zárófilmje. Azt is nagyon élveztem.

B.I.: Mik a távolabbi terveid a szakmában?

T.G.: Az a cél, hogy olyan filmeket csináljak, amik tényleg érdekelnek és van mondanivalójuk. Nekem nagyon fontos, hogy megmozgasson bennem valamit a történet és a karakter. Persze az is fontos, hogy mindebből meg is tudjak élni. Mindenképpen szeretnék egy ügynököt, szerencsére kaptam már egy-két érdeklődést.

B.I.: Amerikában képzeled el önmagad?

T.G.: Az első pár évben nem voltam még benne biztos, hogy itt akarok maradni, hiszen nagy kultúrsokk volt számomra Los Angeles. De egy pár év után nagyon megszerettem az életet itt, és el tudom képzelni, hogy itt telepedem le. Vagy akár ingázom LA és Budapest között.

B.I..: Kik azok a színészek, rendezők, akik inspirálnak?

T.G.: Uma Thurman és Rosamund Pike. Rendezők közül Tarantino a kedvencem. Egyébként sokféle filmet szeretek. Mondjuk szuperhősös filmeket nem igazán nézek, de egy szuperhőst is szívesen eljátszanék. Imádom a dokumentumfilmeket is. Sorozatból néhányat nézek csak, a film formátum közelebb áll hozzám, de például a Stranger Things-et nagyon szerettem.

B.I.: Tudnál tanácsot adni azoknak, akik a színészettel kacérkodnak?

T.G.: Nincs egy egyenes út, amit követni kell. Nem tudja az ember, hogy hova fog bizonyos dolog vezetni. Sok múlik a szerencsén is. De legyen hite abban, hogy valami jó fog jönni, ami rá vár. Fontos, hogy szeresse magát az ember. A múltban sokszor gondoltam, hogy rosszul csináltam valamit, de ezt nem szabad. Sokszor nem rajtad múlik, hogy megkapsz –e egy szerepet. Ezt meg kell tanulni kezelni, különben csak szorongást szül és nem visz a céljaid felé.

 

Fotó: Hunter Hampton

 

Köszönöm szépen ezt a cseppet sem hétköznapi beszélgetést! Cseh Eszter Sárának pedig köszönöm, hogy összekötött minket Gabival az interjú erejéig. Ha szeretnétek nyomonkövetni Gabi kalandos útját a színészi pályán, kövessétek Instagramon. Az IMDb oldalán és a weboldalán pedig megtaláljátok a korábbi munkáit.

Budapesti programajánló – 2018. november 29 – december 3.

Megérkezett az igazi tél. A kabátos, sapkás, kesztyűs időszak, amikor szívesen maradunk otthon a melegben, egy forró itallal és egy jó filmmel vagy könyvvel. De azért van, amikor mégis megéri elindulni. A következő napokban is lesz Budapesten egy-két program, ami lehet, hogy titeket is kimozdít otthonról.

 

Illusztráció: Bereczki Ivett

 

Muzsik és Volkova a Gólyában

2018. november 29. 20:30

#zene

Ha rendszeresen követitek a programajánlóimat, akkor már találkozhattatok a Muzsik és Volkova greengrass duóval a blogon, néhány hónapja már ajánlottam őket. A testvérpár csütörtök este a Gólyában játszik. Amire számíthattok tőlük: természetesség, irónia, szövegcentrikus dalok.

A koncert részletei a Facebookon.

 

 

 

Kiskakas bemutatja: MOME Anim Premier

2018. november 30. 19:00

#fim #animáció

A MOME BA és MA animáció szakos hallgatóinak vizsga- és diplomafilmjeit nézhetitek meg a Toldi Moziban pénteken.

A filmek listáját az eredeti eseményben találjátok.

 

 

Je Suis Belle Store opening weekend

2018. december 1. 12:00

#divat

Azt hiszem a Je Suis Belle-t nem kell bemutatni egy divatrajongónak sem. A magyar márka az izgalmas, nőies, időtálló darabjairól híres. Dalma és Tibi most hétvégén nyitja meg új üzletét a Paulay Ede utcában. Ennek apropóján 20% kezdvezménnyel vásárolhatjátok meg a legújabb kollekciójuk darabjait.

A megnyitóról a Facebookon tájékozódhattok.

 

 

Egri Mónika – Rajzturkáló kávéöntettel

2018. december 2. 14:00-17:00

#vásár #illusztráció

Egri Mónika egy intelligens humorú illusztrátor, aki szövegíróként sem utolsó. December első vasárnapján egy vásár keretében válogathattok korábbi rajzaiból. Regisztráljatok, írjatok Móninak, hogy megtudjátok, hol lesz vasárnap ez a mesés esemény. Én biztosan ott leszek, gyertek ti is!

A csalogató a Facebookon. 🙂

 

Jean-Luc Godard filmművészete

2018. december 3. 19:00-22:00

#film #könyv

Emlékeztek a szeptemberi Anna Karina ihletésű hétre a blogon? Három poszt (itt, itt és itt olvashatóak) is a színésznőről és az új hullámos rendezőről, Jean-Luc Godard-ról szólt. A Nyitott Műhelyben hétfőn fogják bemutatni a Jean-Luc Godard: Bevezetés egy (valódi) filmtörténetbe című könyvet, mely egy hét részes kötet első darabja. A könyv a művész filmes eszközeit, módszertanát állítja a középpontba.

Az eseményről bővebben itt olvashattok.

Anna Karina bőrébe bújtam

Mostanra talán már kiderült, mennyire rajongok Anna Karináért. Alapvetően az új hullámos francia filmek és az akkori időszak hangulata is közel áll hozzám, ezért szerettem volna vizuálisan is felidézni ezt a korszakot. Sok-sok inspiráció és ötletelés után szerencsére megtaláltam azt a szuper kis csapatot, akik segítettek megvalósítani ezt a vágyamat.

 

 

Lilian figyelt minden apró részletre, amikor a szetteket összeállította. Volt olyan ruha, amit a fotózás kedvéért kellett átalakítani, a ballonkabát pedig igazi vintage darab, egyenesen a nagymamája gardróbjából. Bori képi világa lenyűgöz, egyszerűen képes a fotóival atmoszférát teremteni. Nóri Anna jellegzetes kék tusvonalas sminkjét, Lili pedig a korszakhoz hű frizurát varázsolt nekem. Imádtam az összhatást.

 

 

Anna születésnapjának apropóján megosztom Veletek is a végeredményt. A fotók mellé elhoztam néhány kedvenc idézetemet, melyek a színésznő és Godard közös filmjeiben hangzottak el. Kellemes merengést kívánok!

 

 

“Szép is lehet az a nő, aki sír. Az összes nőt, aki nem sír, ki kéne közösíteni.”

 

 

„Te szavakkal beszélsz hozzám, én pedig érzésekkel nézlek téged.”


 

 „Minél többet beszélünk, annál kevesebbet mondunk.”

 

 

„Egy szentimentális lány vagyok és kész. Nincs bennem semmi titokzatos, ez hülyeség.”

 

 

Ez nem igazság. Mindig, amikor együtt vagyunk, akkor nem vagyunk együtt. És persze fordítva.”

 

 

„Mindig így van. Azt mondod, szeretsz, de egyáltalán nem tartasz rendkívülinek. Én már alig szeretlek, de mégis rendkívülinek tartalak.”

 

 

„Nagyon okosak. Hagyják, hogy az emberek maguk pusztítsák el önmagukat.”

 

 

„Egyszer valaki azt mondta, mindenben van igazság. Még a tévedésben is.”

 

 

 

„Nem a szerelem az egyetlen, aminek igaznak kellene lennie?”

 

 

„Magadnak örökbe, másoknak csak kölcsön add magad.”

 

 

„A szerelem megoldás lehet, de csak akkor, ha valóságos.”

 

 

Szívből köszönöm a közös munkát Zergi Bori fotósnak, Szalai Lilian stylistnak, Erdősi-Lőrinc Nóra sminkesnek és Kiryati Lili fodrásznak. Az inspirációt köszönöm Anna Karinának és Jean-Luc Godard-nak, Nektek pedig azt, hogy velem tartottatok ezen a héten is! ♡

 

 

 

Az idézetek a következő filmekből származnak:

Az asszony, az asszony 1961 Jean-Luc Godard (Magyar szöveg: Pataricza Eszter)

Bolond Pierrot 1965 Jean-Luc Godard (Magyar szöveg: Molnár Anna)

Éli az életét 1962 Jean-Luc Godard (Magyar szöveg: Sándor Anikó)

 

A fotózás helyszíne az Ndustrial Studios volt.

 

Anna Karina a Bolond Pierrot-ban és a szakdolgozatomban

Az Anna Karina-hét alapötlete akkor jutott eszembe, amikor a kezembe került a 2011-es filmelmélet szakdolgozatom. Egyszerűen rajongtam Jean-Luc Godard filmjeiért és az Anna Karina-jelenségért. Ez az érzés mit sem változott azóta.

 

Fotó: Zergi Bori

 

Ha nem ismeritek Anna Karina színésznőt, akkor ajánlom a hétfői posztomat, ami csak róla szól. 🙂

Most viszont kicsit visszautazunk az időben és felelevenítem az egyetemen készített diplomamunkám néhány gondolatát.

A dolgozatomban Godard munkásságát és a francia új hullám jellegzetességeit is bemutattam, de részletesebben négy filmet vizsgáltam. Kifejezetten a női karakterekre koncentráltam, hogy hogyan vannak ábrázolva a francia nők a filmvásznon és ez mennyire találkozik az akkori francia valósággal.

Az egyik film a Bolond Pierrot volt, amiben Jean-Paul Belmondo mellett Anna Karina játszotta a főszerepet.

Következzen néhány saját idézet. 🙂 Ha még nem láttátok a filmet, ne aggódjatok, nem fogom elárulni a történet végkifejletét.

 

A Bolond Pierrot című film egykori előzetese

 

„A mű alapjául Lionel White regénye szolgál, melyben Ferdinand beleszeret Marianne-ba.  A lánynál tölti az éjszakát, majd egy holttestet talál a lakásban. A lány azt állítja, hogy a férfi meg akarta ölni Ferdinand-t. A gyilkosság miatt menekülni kényszerülnek.”

A történet és a két főszereplő közötti kapcsolat a filmben is hasonlóan van ábrázolva, mint az említett regényben. A szereplők nem a hagyományos életet választják együtt. Sok váratlan és meglepő fordulat történik velük a közös utazásuk során.

„A külvilág elvárásaival abszolút szembehelyezkednek, gyilkolnak, lopnak, hazudnak, mégsem lehet őket határozottan elítélni.”

Habár folyamatosan törvényt szegnek, a társadalmi normáktól eltérően élnek, mégis képes vagy empatizálni velük. A szabadságot keresik.

„A film egészében rengeteg irodalmi, filmes, művészettörténeti utalás található, melyek többletjelentéssel bírnak.”

Godard zsenialitása abban (is) rejlik, hogy minden egyes képsorban van egy-egy rejtett gondolat, ami reflektál egy aktuális társadalmi jelenségre, egy művészre, akit példaképként tisztel vagy éppen visszautal egy korábbi saját alkotására. Pontosan ezek miatt a részletek miatt újra és újra érdemes megnézni a Bolond Pierrot is.

 

Részlet a Bolond Pierrot című filmből

 

Az írásomban egy hosszabb részt szenteltem az elemzett filmek női főhőseinek. Az Anna által megformált Marianne egy rendkívül összetett karakter.

“Marianne személyisége rejt magában valami titkot, s bár legtöbbször kifejezi azt, hogy az adott pillanatban mit érez, mégis pillantása, gesztusai arra engednek következtetni, hogy valamit rejteget Ferdinand és előttünk, nézők előtt.”

Anna finom és aprólékosan kidolgozott színészi játéka tökéletesen ráerősít erre a hatásra. Személyesen nekem azok a jelenetek a kedvenceim, amikor a színésznő lassan a kamerába néz, majd lesüti tekintetét és visszanéz a kamerába vagy elismétli, amit mondott. Finoman érzékelteti, hogy valamilyen cinkosságra invitál minket vagy valamire figyelnünk kell, mert fontos dolog hangzott el éppen.

“Olyan, mint a hollywoodi filmek” – mondja róla Ferdinand. A nő néhol kiszámíthatatlan, kacér, az izgalmat keresi, máskor negatív, lemondó.”

“Marianne Renoir neve is utalás. Marianne a sokszor ábrázolt francia női alak, aki a szabadságot testesíti meg. Renoir utalhat az impresszionista festőre is, de sokkal inkább Jean Renoir filmrendezőre, akiről tudvalevő, hogy Godard egyik nagyra becsült példaképe.”

“Marianne képviseli azt a nőtípust, amelyik nem a “tipikus” francia lány, hanem éppen ő az, aki a sztereotípiákat megcáfolja.”

Semmilyen tekintetben nem tekinthető átlagosnak a főhősnő, de pont ezért annyira izgalmas.

“Sajnálkozik, hogy az élet nem olyan, mint a regényekben, de ő akkor is egy romantikus regényhős helyébe képzeli magát.”

 

 

Remélem sikerült meghoznom a kedveteket ehhez a filmhez. A budapesti művész mozikban időről-időre találkozhattok egy-egy francia új hullámos alkotással, szóval legyetek résen!

Az idézetek forrása a szakdolgozatom, amit 2011-ben készítettem a Károli Gáspár Református Egyetemen. A címe a Nőiség, női karakterek Jean-Luc Godard filmjeiben.

A borítófotót Zergi Bori készítette, a styling Szalai Lilian munkája.

Anna Karina, a francia új hullám ikonikus színésznője

Az európai filmművészet mindig is nagy hatással volt rám, különösképpen a francia új hullám és Jean-Luc Godard alkotásai. Godard olyan fantasztikus színészekkel dolgozott együtt filmjeiben, mint Jean-Paul Belmondo, Brigitte Bardot vagy Anna Karina.

Anna Karina, a gyönyörű és hihetetlenül tehetséges színésznő személyes kedvencem. Anna idén, szeptember 22-én ünnepli 78. születésnapját és ennek apropóján ezen a héten minden róla fog szólni a blogon. Tartsatok velem!

 

Illusztráció: Boborik

 

Anna Karina Dániában született. Már egész fiatalon több művészeti ágban is alkotott, festészetet tanult és énekelt. 14 évesen kapta első filmszerepét egy dán rövidfilmben. A modellkedésnek köszönhetően költözött Párizsba, ahol a nagy divatházak hamar felfedezték. Godard is ennek köszönhetően találkozott Annával. Az első film, amiben főszerepet kapott, Az asszony, az asszony volt.

 

Illusztráció: Boborik

 

Jean-Luc Godard és Anna Karina közötti munkakapcsolat rövid idő alatt szorosabbra fűződött. A pár 1961-ben összeházasodott. Ezt követően olyan meghatározó filmeken dolgoztak együtt, mint az Éli az életét, a Külön banda, a Bolond Pierrot vagy éppen az Alphaville. Ezek a filmek hatással vannak a mai filmművészetre, nem egy rendező merít inspirációt Godard és pályatársai munkáiból.

Tudtátok, hogy a Ponyvaregény híres táncjelenetét Godard Külön banda című filmjének táncos jelenete ihlette?

 

Részlet a Külön banda című filmből

 

Anna életében a színészet mellett a zene is fontos helyet foglalt el. Több filmben hallhatjuk énekelni, saját lemeze, videóklipjei is megjelentek. Emellett az írásban is kipróbálta magát, több regénye született.

 

Illusztráció: Boborik

 

A hatvanas-hetvenes években több európai filmben feltűnt a színésznő, érdekesség, hogy 1979-ben Mészáros Márta Olyan, mint otthon című filmjében is szerepelt.

Miután a rendező és Anna elváltak, háromszor házasodott újra. Az elmúlt években kevesebbet lehet róla hallani, a legutóbbi filmje a 2008-as Viktória, amit ő rendezett és amelynek főszereplője.

 

 

Ha a stílusos francia nőkről beszélgetünk, akkor Anna Karinát nem lehet kikerülni. A stílusa nőies és kislányos egyszerre, letisztult, de olykor bohókás. Az egyberészes ruhák, a kalapok, a kardigánok, a ballonkabát és a balerina cipő mind-mind meghatározó elemei öltözködésének. Nem meglepő, hogy modellként is hosszú ideig sikeres volt, hiszen amellett, hogy gyönyörű, nagyon sokoldalú, amit filmszerepeiben is bizonyított.

 

Illusztráció: Boborik

 

Ha kíváncsiak vagytok még Annával kapcsolatos bejegyzésekre, akkor ne felejtsétek el követni a blogot, hiszen ez a hét csak róla szól. Isten éltessen Anna!

Köszönöm a poszthoz készült illusztrációkat Bokori Boginak, azaz Boboriknak!