Fotózom – Ilyen volt a MOME Fotó 1.0 tanfolyam

A blog indulása óta nagyon fontosnak tartom, hogy az igényességre törekvő tartalmakat jó minőségű vizuális megjelenés is kísérje. Többek között azért is vettem anno egy kezdő tükörreflexes gépet, hogy a bejegyzéseimhez a saját fotóimat is fel tudjam használni. Viszont korábban sosem tanultam fotózni és egy idő után elkezdtem érezni a korlátaimat.

 

 

Nagyon örültem, amikor olvastam tavaly ősszel, hogy a MOME ismét elindítja a Fotó 1.0 kurzusát, ami egy három hónapos, kezdőket is szívesen fogadó képzés. A jelentkezés egyedüli feltétele az volt, hogy az embernek legyen – a megfelelő motiváció mellett – egy fényképezőgépe, így nem volt kérdés, hogy én is jelentkezem.

 

 

Amellett, hogy a fotózásban picit el tudtam mélyülni azt is nagyon élveztem, hogy egy maroknyi – hasonló érdeklődésű – emberrel belevághatok valami újba, és néhány hónapig egymás életének részesei leszünk. Volt köztünk IT szakember, marketinges, képszerkesztő, de még orvos is.

 

 

Az első órán a korábbi fotóinkból összeválogattunk néhányat, amit aztán megmutattunk a többieknek. Aztán hétről-hétre kaptunk fotózási feladatokat és mindig megnéztük közösen az előző heti fotóinkat.

 

 

A képzés oktatói Oravecz István és Szalontai Ábel fotográfusok voltak és néhány alkalomra csatlakozott hozzájuk Timár Sára, aki néhány éve végzett a MOME fotográfia mesterképzésén.

 

 

Istvánéktól folyamatos támogatást kaptunk ahhoz, hogy a fotóinkat hogyan fejlesszük tovább, a műteremben pedig gyakorlatban ismerkedtünk meg jobban a fotográfiai alapfogalmakkal.

 

 

A képzés második részében pedig elkezdtük kidolgozni a saját projektünket. Teljesen szabadkezet kaptunk a téma kiválasztásában, amihez minden héten vittünk újabb darabokat és egyre jobban körvonalaztuk, hogy mit szeretnénk kifejezni a képeinkkel. Nekem a test és az abban rejlő szépség megfogalmazása volt a célom, az arányok, a formák, a kontrasztok segítségével.

 

 

Nagyon élveztem, hogy az éppen bennem lévő inspirációkat, gondolatokat megfogalmazhatom a fotóimon keresztül. A saját projekt megvalósítása pedig azért is volt számomra igazán motiváló, mert a legjobb munkáinkból fotókiállítás készül majd.

 

 

Velünk párhuzamosan két másik csoport is volt, így a közös kiállítás egy nagyon színes válogatásnak ígérkezik. Ha kíváncsiak vagytok arra, hogy nekem milyen fotóim lettek kiválasztva és, hogy a többiek milyen témákat dolgoztak fel, akkor gyertek el a kiállításmegnyitóra 2020. február 5-én 18h-kor a MOME Ground épületébe (1121 Budapest, Zugligeti út 9-25.). Én biztosan ott leszek. 🙂

A kiállítás látogatható: 2020. február 6-10. között, naponta (hétvégén is) 8-21h-ig.

 

 

Fotók: Bereczki Ivett

Helyek, színek, fények összhangja – interjú Varga Marietta fotóssal

Mindig csodálattal tölt el, ha találkozom valakivel, aki már egész fiatalon határozott és felismerhető művészi stílussal rendelkezik. Varga Marietta fotós pasztell színekkel játszó, építészet inspirálta világa annyira szépen definiált, hogy ezer közül felismerhető. Marietta rendkívül tudatos és alapos művész. Siófokon nőtt fel és a város a mai napig nagy hatással van rá, de bármerre jár a világban, folyamatosan az inspirációt keresi. Legutóbb vele beszélgettem a korai éveiről, kedvenc projektjeiről, az alkotáshoz fűződő viszonyáról.

 

  

Bereczki Ivett: Mikor kezdtél el érdeklődni a fotózás iránt?

Varga Marietta: Édesanyám harminckilenc évvel ezelőtt elkezdett egy nagy családi albumot, amit mi csak úgy hívtunk/hívunk, hogy Krónika. Mindig lapozgattam és később együtt hívtuk elő és rendezgettük benne a képeket. Egyébként pici koromtól kezdve bújtam az albumokat, magazinokat. Mindenféle magazinból a retró, a 60-70-es években készült képeket vadásztam. Ha egy kép megtetszett valamiért, azt kivágtam és egy külön füzetbe rendeztem. Ezek a képek inspiráltak és egy idő után azt éreztem, hogy nem csak gyűjtögetni akarom őket, hanem elkészíteni a sajátjaimat.

B.I.: Más művészeti ágban is kipróbáltad akkoriban magad?

V.M.: Jártam művészeti szakkörökre. Szerettem rajzolni, egy rövid ideig művészi tornáztam és zongoráztam is. De, ami fontosabb, általános iskolában anyukám mindig odaadta a fényképezőgépét és elvihettem magammal az osztálykirándulásokra. Utána pedig a gimnáziumban már nem csak megörökíteni akartam, ami körülöttem van, hanem létrehoztam a saját világomat és azt fotóztam le.

 

 

B.I.: Mikor volt az a pont, amikor eldöntötted, hogy a fotózást hivatásként választod?

V.M.: Amikor érettségi után be kellett adni a továbbtanulási jelentkezést. Akkor én egyébként azon gondolkodtam, hogy tájépítészetet kellene tanulnom. Ami szerintem szintén egy szép szakma, de végül a fotózás mellett maradtam. Akkor még a MOME-ra (Moholy-Nagy Művészeti Egyetem – a szerk.) nem mertem jelentkezni, szóval végül az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban kezdtem el a két éves OKJ-s fotós képzést. Ott tanultam meg, hogy hogyan tudom manuálisan beállítani a fényképezőgépemet, minden technikai és fotótörténeti alappal ott ismerkedtem meg. Életem egyik legjobb két éve volt az oktatásban. A képzést követően próbáltam meg a MOME-t, hiszen mindig is az volt a nagy álmom. Szerencsére elsőre felvettek, így 2016-ban sikeresen meg is szereztem a diplomámat.

B.I.: Érdekes, hogy említetted, régen is a retró vonal érdekelt leginkább. Most is érezhető ez a hangulat a képeiden. Te hogyan fogalmaznád meg a saját stílusodat?

V.M.: Az egyetem alatt az utolsó években kezdett el kirajzolódni. Az biztos, hogy az építészet iszonyatosan inspirál. Azt vettem észre, hogy mindig, amikor gondolkozom egy témán, először az a legfontosabb, hogy a legmegfelelőbb helyszínt megtaláljam. A másik fontos dolog a fények használata. Fontos, hogy csak bizonyos fényekben szeretek fotózni. Illetve a harmadik elem a színek. Csak olyat fotózom, ami a saját szabályrendszerembe belefér. Ilyen szempontból nagyon tudatos vagyok. Amikor elkészítettem a My Town Siófok sorozatot, akkor ezek az elemek, ez a három számomra fontos dolog egyszerre, egy időben ott volt. Akkor találtam meg valamit, amiről tudtam, hogy az enyém.

 

 

 

B.I.: Említetted, hogy a helyszín kiválasztása az egyik legfontosabb. Hogy néz ki egy teljes felkészülési folyamat az esetedben?

V.M.: Hosszabb projekteknél először egy koncepció vagy téma fogalmazódik meg bennem. Ezután forrásanyagokat gyűjtök, kutatómunkát végzek. De talán a helyszínkereséssel megy el a legtöbb idő. Olvasok sok építészeti weboldalt, magazinokat, Google Maps-en megnézem a tájolást. Ha megyek valahová, mindig nyitva tartom a szemem amikor sétálok a városban vagy utazok valamerre. Amikor megvan a hely, akkor terepszemlét tartok, lefotózom. Aztán megtervezem a képeket, amiket felvázolok, megrajzolok. Amikor minden megvan, leszervezem a modellt, ha épp szükségem van rá az adott sorozathoz. Egyébként azt hiszem maga a fotózás tart a legrövidebb ideig. Előtte a megtervezés sokkal hosszabb folyamat számomra.

B.I.: A helyszínkeresés egyébként nem túl bonyolult?

V.M.: Néha igen, néha kevésbé. Szerencsére az egész keresési folyamatot nagyon szeretem. Ez olyan, mint amikor elmész bolhapiacra és kincseket keresel és amikor rátalálsz, akkor nagyon boldog vagy. Persze vannak olyan helyek, amiket végül nem használhatok, nem kapok rá engedélyt vagy nagyon drága a bérlése. De szerencsére az esetek többségében sikerül megoldani.

B.I.: A sorozatok melletti leírásaidban látszik, hogy alaposan végiggondolt koncepciókon dolgozol.

V.M.: Vannak a mélyebb hangvételű projektek, de az Instagramomon vannak olyan képeim, amik nem feltétlenül egy sorozat részei. Ez egy vizuális napló számomra. Sokszor van olyan, hogy látok valamit, amit csak lefotózok, de aztán lehet, hogy később egy nagyobb sorozatomban egy kis elemét felhasználom. Legyen az egy fény, kompozíció vagy ezek érdekes, véletlen találkozása. Sok apró részlet később össze tud állni egy egésszé.

 

 

B.I.: Sok fotód külföldön készült. Ez hogy alakult így?

V.M.: Másfél évet Londonban éltem, még az egyetem után. Ott elég intenzíven fotóztam. A nővérem Rómában lakik, ott is szerencsére lehetőségem van minél több részét megismerni a városnak. Amúgy most már igyekszem oda tervezni a jövőbeli utazásaimat, ahol tudom, hogy érdekes helyekre bukkanhatok, akár kedvenc építészeim munkáit is fellelhetem.

B.I.: Van olyan művész, aki inspirál téged és mindig visszatérsz hozzá?

V.M.: Sok kedvencem van, többek között építészek munkái tudnak nagyon inspirálni. Ilyen például Ricardo Bofil – főleg a posztmodern időszakban készült munkái –. Ő nagy kedvencem. De említhetném még Richard England-ot vagy Luis Barragán-t is. Fotósok közül nagyon szeretem Jacques Henri Lartigue-t, akinek épp most van kiállítása a Capa-ban (Capa Központ – a szerk.), amit én is megnéztem és nagyon inspiráló volt számomra. Ahogy komponál és ahogy a színeket és a fényeket használja az nagyon nagy hatással van rám. Lucien Hervé-t is nagyon szeretem, valamint William Eggleston-t és Joel Meyerowitz-ot. Festők közül muszáj még megemlítenem Edward Hopper-t és Minoru Nomata-t.

 

 

B.I.: Melyik az a projekt, amelyik nagyon megmaradt benned, amin nagyon szerettél dolgozni?

V.M.: A londoni brutalista épületekről készült sorozatot nagyon szerettem tervezni. Elsősorban nyelvtanulás miatt mentem ki Angliába. Elég intenzívek voltak a heteim mert közben dolgoztam is, de a hétvégéim azzal teltek, amivel akartam. Végiglátogattam ezeket az épületeket, majd összeállt a fejemben a sorozat. Két jó barátom tudott nekem segíteni ebben. A tervezés nagyon jó pontja volt a kint létemnek, körülbelül fél évig dolgoztam az előkészületeken, így a fotózás hétvégéje egy igazi maradandó élmény volt számomra. A másik kedvencem anyagom pedig a siófokos.

 

 

 

B.I.: Vannak szakmabeliek, akikkel rendszeresen együtt dolgozol?

V.M.: Igen, Albert Anna modellel, aki a MOME-n volt osztálytársam, barátnőm. A brutalista sorozatban is ő volt az egyik szereplő és egy friss anyagomban is őt láthatjátok majd viszont. Vele nagyon szeretek együtt dolgozni, mivel fotós és modell egyszerre ezért nagyon érti, amit elképzelek és könnyen meg is valósítja amiket kérek.

B.I.: Említetted, hogy gyerekkorodban több művészeti ágban kipróbáltad magad. Van olyan, amit a mai napig űzöl?

V.M.: Nem maradt meg egyik sem, de például a filmművészetet nagyon szeretem. A MOME-n az egyik kedvenc órám a filmtörténet volt. Elég sok inspirációt merítek a filmekből, főleg az operatőri, rendezői munkából.

B.I.: Miken dolgozol a következő időszakban?

V.M.: Most van egy projekt, amin hosszabb ideig szeretnék dolgozni. Annyit elmondhatok, hogy Budapesttel kapcsolatos. A városnak egy másik oldalát szeretném megmutatni. Azokat a felkéréseket szeretem egyébként, amikor szabadkezet kapok és amiből végül személyes projekt lesz. Illetve elkezdtem a balatoni retró nyaralókat felkutatni (ennek első részét itt találjátok – a szerk.), de sajnos rohamosan tűnnek el, folyamatosan újítják fel őket.

 

 

 

B.I.: Vannak olyan témáid, amik folytatásosak, mint ez a balatoni?

V.M.: Ezt úgy kezdtem el, hogy mindenképpen folytatásosra szeretném. Remélem, hogy tényleg lesz több része. A budapestes nem folytatásos lesz, de hosszabb ideig fog tartani. Eddig egyébként inkább rövidebb projektekben gondolkoztam – igaz, párhuzamosan még mindig csinálok ilyeneket is –, viszont mostanában elkezdtem hosszabb témákon is dolgozni. Talán azért, mert minden olyan gyorsan történik körülöttem a mindennapokban és próbálok én is megfeleli ennek, viszont úgy érzem, hogy kezdek néha belefáradni. Ráadásul így nem feltétlenül tudok elmélyedni alaposan az adott témában.

B.I.: A következő években hogyan képzeled el önmagad? Milyen álmaid vannak a szakmában?

V.M.: Az álmom, hogy egy nagyobb, komolyabb galéria képviselje a munkáimat a jövőben. Ez a nagy cél, remélem, teljesül majd.

 

 

B.I.: Ha egy kezdő fotósnak kellene tanácsot adnod a fotózással kapcsolatban, mit mondanál a szakmáról?

V.M.: Ha még csak most kóstol bele, akkor azt, hogy mindent fotózzon le, ami inspirálja. Ha mindent megörökít, ami érdekli, később ki fog kristályosodni, hogy mi is pontosan az a terület a fotózáson belül, ami a legnagyobb boldogsággal tölti el és így fog kialakulni aztán a saját képi világa is. Ha valaki komolyan gondolja a fotózást, akkor gazdasági szempontból is képezze magát, mert az egyetemről kikerülve az embernek magának kell kitalálnia, hogy hogyan működnek ezek a dolgok. Ami még fontos, ne engedje, hogy elvegyék a kedvét a fotózástól. Ha esetleg negatív megjegyzést, kritikát kapna akkor az inkább vigye még előrébb.

 

 

Fotók: Varga Marietta

 

Köszönöm szépen Mariettának az inspiráló beszélgetést, kíváncsian várom legújabb izgalmas projektjeit. Kövessétek ti is Instagramon és csodáljátok meg korábbi munkáit a weboldalán.

Nőben az erő – Születésnapi elmélkedéseim

Az elmúlt időszakban több olyan beszélgetést is folytattam a barátaimmal, ami a női és férfi szerepek mibenlétét boncolgatta. Egy ideje próbálom én is definiálni, hogy a világban mi egy nő és mi egy férfi feladata. Hogy van -e egyáltalán különbség, kell -e különbséget tenni.

 

 

A nőben megbújó férfit szerettem volna előcsalogatni magamból és vizuálisan is megfogalmazni. A születésnapom környékén általában amúgy is elkezdek befelé figyelni, számvetést tartok és értelmezem önmagamat.

 

 

Az elmélkedésemet egy fotózással is szerettem volna megörökíteni, aminek végeredményét ebben a posztban láthatjátok.

 

 

A koncepció megvalósításához Szalai Lilian stylist segítségét kértem, aki nagyon lelkesen állt ehhez a témához is. Lilivel már többször dolgoztunk együtt és nagyon hasonló az ízlés világunk. Hogy a mondanivaló és a karakter testet öltsön, egy olyan fotóst kerestem, aki erős a portréfotózásban. Jámbor Zsófi személyében meg is találtam ezt az embert. Zsófi a különféle arcaimat zseniálisan definiálta.

 

 

 

 

Az elképzeléseimhez tökéletesen passzoló sminket Erdősi-Lőrinc Nóra készítette el nekem.

 

 

 

És íme a sorok között a lány, aki lehet, hogy sosem fog úgy gondolkozni és viselkedni, mint egy férfi,  de ha kell képes a legnehezebb helyzetet is megoldani és a női erejét önmaga hasznára fordítani.

 

 

 

 

 

Hamarosan új energiákkal jelentkezem, addig is ünnepelek egy nagyot!

Köszönöm a profi csapatmunkát Jámbor Zsófinak, Szalai Liliannak és Erdősi-Lőrinc Nórának. Csodás munkát végeztek.

Bereczki Ivett

Fotózom – Napfelkelte Budapesten

Egy hosszabb szünet után egy fotós poszttal térek vissza a blogra. Azt hiszem tudjátok, hogy rajongok Budapestért. Viszont meglepő módon, a tizenhárom év alatt – mióta a fővárosban élek – egyszer sem csodáltam meg a napkeltét. Most viszont néhány baráttal és egy kamerával a kezemben ejtett ámulatba újra a város.

 

 

 

 

 

 

 

Fotók: Bereczki Ivett

2018 utolsó napja Pécsen

Ismét egy személyes hangvételű poszttal készültem. Egy kicsit visszautazunk az időben és elmesélem, hogyan telt nekem 2018 utolsó napja.

Sosem voltam a nagy szilveszteri felhajtások híve, az utóbbi években inkább vállaltam a házigazda szerepét és megvendégeltem a barátaimat az év utolsó éjszakáján. De idén valami másra vágytam.

December elején az egyik barátnőmmel borozgattunk és az év végéről beszélgettünk. Eszembe jutott, hogy szilveszterkor elutazhatnánk Budapestről. Sosem kirándultunk még kettesben sehol, ezért neki is nagyon tetszett az ötlet. Rögtön belevetettük magunkat a szálláskeresésbe. Egy közeli, magyarországi várost szerettünk volna, de persze már mindenhol teltház volt. Végül Pécsen találtunk egy wellness hotelt, ahol volt még egy szabad szoba. Azonnal lecsaptunk rá.

Az utazás előtti napon belázasodtam, Babett barátnőm pedig torokfájásra panaszkodott. Mikor máskor, ha nem a várva-várt utazásunk előtt? 🙂 Összeszedtük magunkat és egy rövidebb buszozás és hosszabb vonatozás után megérkeztünk Pécsre.

Korábban még sosem jártam ott, ezért izgatottan vártam, hogy mit tartogat számunkra. Csak nagyon rövid időnk volt felfedezni a várost, de mindenképpen szerettünk volna egy kicsit sétálgatni és enni egy jót.

Naivan azt gondoltam, hogy minden étterem nyitva lesz, de sajnos a legtöbb hely zárva volt. Viszont egy kis séta után rátaláltunk a LYR vegán étteremre, amiről korábban már jókat hallottam. Szerencsére volt szabad asztal, így egy-egy finom leves és vegán hamburger után elindulhattunk átvenni a szobánkat.

A wellness hotel lakosztálya tökéletes volt, kényelmes, tágas. Egy rövid szaunázás után elkezdtünk készülődni az estére. Több helyszínt ajánlottak nekünk és végül a Szabadkikötő partiját választottuk. Sajnos az éjféli koccintás után lassan elkezdték hazaterelni az ünneplőket. Szomorúan vettük tudomásul, hogy valamilyen szabályozás miatt éjfél után nem szabad hangoskodni a környéken. Lehet, hogy jobban fel kellett volna készülnünk előtte és nem ért volna minket meglepetésként…

Visszatértünk a szállodába és egy kicsit bekukkantottunk az ottani ünneplésbe is. Másnap szerencsére volt egy kis időnk regenerálódni, lazítottunk még egy kicsit a wellness részlegen, mielőtt elindultunk haza.

Összességében persze semmi sem alakult tökéletesen az utazásunk során, de ez nem is baj. Jól éreztük magunkat és egy kellemes, csajos ünnepléssel zártuk a 2018-as évet. Pécsből kevesett láttam, de mindenképpen szeretnék majd kicsit felkészültebben, melegebb időben visszatérni. 🙂

Hamarosan találkozunk egy új művészethez, alkotáshoz kapcsolódó bejegyzéssel! Legyetek nagyon boldogok 2019-ben is!

Fotó: Farkas Babett