Interjú Dénes Petra divattervezővel

Hogyan fér meg egymás mellett az újrahasznosítás, a wabi-sabi, Milánó és a wireless okostáska? Dénes Petra elmeséli. Petra egy fiatal, tehetséges és szorgalmas divattervező, aki nemrég szerezte meg az MA diplomáját a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. Szakmai pályafutásáról, alkotási folyamatokról és inspirációs forrásokról beszélgettünk.

 

Fotó: MOME

 

Bereczki Ivett: Édesanyád révén egészen korán közel kerültél a tervezéshez. Mindig is egyértelmű volt számodra, hogy Neked is ez lesz az utad?

Dénes Petra: Mindig is nagyon szerettem rajzolni és jól is ment, de abból még nem volt egyértelmű, hogy ez lesz. Jártam még drámatagozatos iskolába, meg énekelni, de ezek végül nem voltak működőképes dolgok. Aztán anyukám elkezdett kötött konfekció szabást oktatni az egyetemen (MOME – Moholy-Nagy Művészeti Egyetem – a szerk.), gyakran bejártam hozzá és felvettem az ottani életérzést.

B.I.: Ez még az általános iskolai évek alatt kezdődött?

D.P.: Igen, akkoriban még jártam a drámatagozatos suliba és aztán elkezdtem járni a Kisképzőbe (Képző- és Iparművészeti Szakgimnázium és Kollégium – a szerk.) előkészítőre, ahová végül fel is vettek. Onnantól kezdve már teljesen biztos volt, hogy marad ez az irány.

 

Fotó: Hegyháti Réka; Ruha: Vass Csenge

 

B.I.: Mikor körvonalazódott, hogy pontosan a tervezés melyik ágát választod?

D.P.: Az még most sem teljesen. A diplomamunkám egy férfiruha és kiegészítő kollekció volt, de nagyon szeretek női ruhákat is tervezni. Kötött anyag- és kiegészítő tervezést tanultam, de közben szövött anyagokkal is szoktam dolgozni. Ezenkívül például az anyagmanipuláció is inspirál. De körülbelül három éve már férfiruhákat tervezek, tehát mondhatjuk, hogy ez állandó.

B.I.: Nagyon izgalmasan hangzik az anyagmanipuláció. Hogy kell ezt pontosan elképzelni?

D.P.: A kötött anyag tervezés eleve úgy indul, hogy a kezedbe kerül egy fonal, amiből egy anyagot fogsz csinálni. Elkezded megtanulni a gépeket használni és minél több apró változtatást csinálsz egy anyag kötése közben, annál izgalmasabb dolog készül belőle. Egy idő után már nem csak a gépet kapcsolgatod, hanem különféle anyagokat is beleteszel. Aztán leszeded az anyagot és rájössz, hogy ha kimosod, akkor befilcesedik, ha kigőzölöd, akkor meglágyul, hogyha hideg vízbe teszed a pamutot, attól lehet, hogy szétesik. Szóval nagyon sok minden történhet egy anyaggal azon túl, hogy leszövik és lesz egy egyszerű vászon, vagy egy egyszerű egyfalas kötött anyag. Az érdekel a legjobban, hogy többféle anyagot hogyan lehet összekombinálni különféle technológiákkal.

B.I.: És ezeket a kísérleteket, lépéseket dokumentálod, hogy később reprodukálhasd a folyamatot?

D.P.: Nem. Sajnos az a baj, hogy már a kötésnél sem dokumentálok, hanem először csak egy mintát lekötök és utána meglátom, hogy jó lesz –e vagy sem. Ilyenkor végiggondolom, hogy hogyan is csináltam és megcsinálom még egyszer és lehet, hogy leírom, de lehet, hogy nem (nevet – a szerk.). Amikor már készen van a végeredmény visszafejtem az anyagot és átgondolom, hogy mit csináltam és mik voltak az egyes fázisok.

 

Fotó: Ladocsi András

 

B.I.: Egyébként az alkotás, mint folyamat hogyan néz ki Nálad?

D.P.: Nagyon különböző, attól is függ, hogy megrendelésre készül vagy egy iskolai feladatra. Például amikor egy startup megkeresett egy munkával akkor a brief-ben (megrendelői dokumentum – a szerk.), benne volt, hogy mit kell a végén tudnia a tárgynak. Néhány megkötésen kívül bármit kitalálhattam. Aztán vannak az iskolai feladatok, ott általában szabályosan kell dolgozni. Tehát az elején kell egy kutatás, arra, hogy kiknek tervezünk és ez a stílus vagy célcsoport hogy néz ki, milyen trendek jelennek meg az adott csoport körül. De az csak egy dolog, hogy meg tudod fogni a figurát, de amúgy kell egy saját cél is hozzá. Nekem például a diplomamunkám egy tök jó keverék volt, mert egy régi feladatot folytattam úgy, hogy egy saját problémát helyeztem bele.

B.I.: Mi volt a feladat, amiből kiindultál?

D.P.: Struktúra váltást kellett csinálnunk. Valami olyasmiről szólt, hogy egy társadalmi problémát vagy egy fizikai struktúrát át kellett helyeznünk egy másik helyszínre és ott megvizsgálni, hogy mi történik vele. Ennél a feladatnál több szakember is segített nekünk. Ez volt az, amikor elméleti szakemberrel is dolgozhattunk. Ő nagyon izgalmas dolgokat mesélt és végülis ez terelte egy irányba a diplomamunkámat.

B.I.: Ha már a diplomamunkádnál tartunk. Mesélnél a koncepcióról?

D.P.: Engem nagyon érdekel a fenntarthatóság, a környezettudatos hozzáállás a tervezéshez. Azt szerettem volna, ha megtalálom a gyökerét annak a problémának, hogy habár már van egy csomó megoldás arra, hogy hogyan tervezzünk hulladék nélkül, mégis rengeteg szemét termelődik a textiliparból. Nyilván a gyártói részbe csak részben tudok beleszólni, én leginkább a tervezőt és a felhasználót tudom befolyásolni. Hogyha a felhasználót tudom afelé terelni, hogy a ruhád az nem egy eldobható dolog, hanem a személyiséged része vagy valami emléked hordozója, az pozitív befolyással lehetne erre az egész folyamatra. Olyan kultúrák kincseit próbáltam összegyűjteni a kutatásomban, mint például a wabi-sabi (a japánok tradicionális szépségfelfogása – a szerk.), ami egy zen filozófia. A japánok úgy gondolkodnak, hogy a ruha elhasználódása nem az értékének a csökkenését jelenti, hanem pont attól lesz értékesebb, hogy minden olyan dolog rá van pecsételve, ami megtörtént veled.

 

Fotó: Ladocsi András

 

B.I.: Használt anyagokkal dolgoztál a tervezéskor?

D.P.: Nem, de azokat a folyamatokat próbáltam lemodellezni gépekkel, amelyek egy anyaggal történnek a természetes kopásuk során. Arra figyeltem, hogy ezek a ruhák tudják ezt a „szép elhasználódást” képviselni. Igyekeztem időtlen divatot beletenni vagy olyan elemeket, amelyek újra és újra megismétlődnek vagy éppen folyamatosan benne vannak a levegőben. Persze ez a japán formavilág is belekerült azáltal, hogy a wabi-sabi esztétika befolyásolt.

B.I.: Említetted, hogy fontosnak tartod, hogy a felhasználóval kapcsolatban légy. Kiknek szánod a ruháidat?

D.P.: Olyan karakterekre gondolok a tervezéskor, amiket, akiket ismerek. Szeretem az érdekes arcokat, és ha valaki nem konvencionális, főleg akkor, ha ebben nincs szándékosság. Sok művészi beállítottságú ember vesz körül, akiket nem annyira izgat a divat. A ruhák, amiket viselnek sokkal inkább tükrözik a személyiségüket és élmények csatolhatók egy-egy ruhadarabjukhoz. Ők inspirálnak és nekik is tervezek. Ilyenek voltak a modelljeim is, akiken a munkáimat fotóztam.

 

Fotó: Ladocsi András

 

B.I.: Többször voltál külföldön a tanulmányaid során.

D.P.: A BA képzés alatt voltam fél évet Rómában Erasmuson, az MA alatt pedig Milánóban. Az első az inkább a felnőtté válás szempontjából volt érdekes. El kellett fogadnom, hogy nem mindenki akarja azt, amit én, hiába törekszem a legjobbra. Egyébként az egy képzőművészeti suli és azt mondták, hogy jókor jöttünk, mert indul a divattervező szak. De végül nem találtak tanárokat, így sajnos mégsem tudtuk elkezdeni. Végül anatómia, festészet és szobrászat technika óráink voltak. A rajz még elment, de a többi sajnos nem volt jó. A milánói jobb volt. Érdekes volt látni, hogy náluk milyen a metódus, ők hogyan terveznek.

B.I.: Nagyon más volt, mint itthon?

D.P.: Ők nem úgy terveznek, hogy egy technológiát vesznek alapul, nem igazán értenek a gyakorlathoz. Abból indulnak ki, hogy a feladat például florális mintákkal dolgozni. Kicsit egyszerűbb megközelítés, de közben annyira intuitívan csinálnak mindent, hogy sokszor nagyon izgalmas dolgok születnek ezekből. Nagyon sokat rajzolnak. Náluk a feladat az volt, hogy készítsünk négy moodboard-ot (ötlettábla – a szerk.), ötven tervet és egy ruhát. Volt egy kezdetleges műhelyük egy darab működő géppel, aztán az év végén az az egy is tönkrement. Végül a milánói magyarok Facebook csoportban felajánlottak két gépet, így megcsináltuk a munkát és a terveket.

 

Fotó: Martin Wanda

 

B.I.: Említetted, hogy az egyetem mellett is voltak projektjeid. Mesélnél erről?

D.P.: Az egyik nagyobb feladat a BA és MA között volt, ezért halasztottam is egy évet. Nagyon izgalmas volt a munka és teljes embert igényelt. Sajnos ebből végül nagy dolog nem lett, habár a termék maga és az én részemről minden munka elkészült, de a háttérmunkák elmaradtak. Egy Kickstarter projekt volt egyébként, még mindig meg lehet nézni. Nagyon szép videó készült hozzá, szuper stábbal dolgoztunk. Rengeteget tanultam közben. Sárváron volt egy gyár – sajnos azóta már bezárt -, ott gyártattuk a modell darabokat és a modellezést is végigkövettem. Konkrétan láttam, hogy a modellező hogy csinálja és a technológiák közül is együtt tudtunk választani. Ami még nagyon jó, hogy kaptam egy képet arról, hogy mi az, ami gyártható. Ez nagyon fontos, mivel nagyon kevés gyár van itthon és kevés gyakorlati lehetőség.

B.I.: Közvonalaznád, hogy végülis mi volt a végtermék, amit terveztél?

D.P.: Négy sráccal dolgoztunk együtt, és az volt a tervük, hogy legyen egy táska, ami wireless tölti a telefonokat. A táska elején a logo ad visszajelzést arról, hogy az akkumulátor töltöttsége hogy áll. Van a hátulján egy zseb és benne egy kábel, amivel tudod tölteni. Szerintem nagyon szép lett. Egyébként a termék gyakorlatilag gyártható állapotban van, ha úgy döntenénk, bármikor bele lehetne vágni.

B.I.: És milyen az, amikor nem egy konkrét feladatot kapsz, hanem örömből alkotsz?

D.P.: Amikor én magamtól indulok el, akkor mindig az van, hogy ki akarok próbálni egy technológiát. Most is van egy ötletem, amihez éppen egy kelléket várok. Összegyűjtök képeket, amik az adott technológiával készültek és azokból tanulva próbálok új dolgokat elsajátítani.

B.I.: Ez nagyon érdekes, hogy a technológia inspirál.

D.P.: Inspiráló dolgok folyamatosan körbevesznek, de nekem ez annyira általános, hogy nem veszem észre. Nagyon sok művészeti album van otthon, nagyon szeretek divatlapokat és más tervezők munkáit nézegetni, vagy például különböző népcsoportok viseletei is inspirálóak számomra.

B.I.: Ha csak egy anyagot választhatnál, amiből alkothatsz, mi lenne az?

D.P.: Nagyon nehéz, mert nyilván attól is függ, hogy mihez kell. De ha csak úgy jókedvemben, akkor még mindig csak a bőr. A bőrben azt szeretem, hogy nagyon egyszerű technológiákkal, akár vágott széllel, eldolgozás nélkül is nagyon szép tárgyakat lehet belőle készíteni. Szeretem, hogy mindegyiknek más formája van. Például a hulladékokkal is nagyon szeretek játszani, próbálok mindent felhasználni.

 

Fotó: Martin Wanda

 

B.I.: Így az egyetem után mik a szakmához kapcsolódó terveid a jövőben?

D.P.: Szeretnék gyakornokoskodni. Milánóban van egy tervező, akivel már beszéltem is a diploma környékén. Nagyon izgalmas, mert a diplomamunkám során nagyon sokat inspirálódtam a munkáiból, pedig akkor még nem is ismertem. Aztán észrevettem a hasonlóságokat és követni kezdtem. Írtam nekik és egész sokáig nem válaszoltak. Végül a tervező privát Facebook oldalára is írtam és válaszolt. Az a szezon már megtelt sajnos, de most írhatok majd neki újra, remélem, most sikerül.

B.I.: Hosszútávon Magyarországon tervezed az életedet?

D.P.: Itt érzem jól magam igazán, de pár hónap Milánó nem hangzik rosszul. Tudom, hogy szinte lehetetlen, de a kétlaki élet lenne az ideális számomra.

B.I.: Mi lennél, ha nem divattervező?

D.P.: Rapper (nevet – a szerk.). Anyukámat mindig ezzel idegesítem. A diploma okán sokat foglalkoztam divatszociológiával és pszichológiával és nagyon izgalmas volt. Azt hiszem, valami ilyesmi érdekelne. Rájöttem, hogy sok közös van ezekben a területekben. Szerintem nagyon érdekes a trendek változásait és a stílusok kialakulását ilyen szemszögből is vizsgálni.

 

Interjú Bánkövy Kata illusztrátorral

Az első alkotói interjúban az egyik közeli barátomat szeretném nektek bemutatni.

Bánkövy Kata egy nagyon tehetséges fiatal grafikus-illusztrátor, aki egyedi stílusával, finom, meseszerű látványvilágával nyerte el a közönség és a szakma tetszését. Egyedi stíluselemeinek köszönhetően könnyen felismerhetőek az alkotásai.

Kata jelenleg art directorként dolgozik az egyik budapesti irodával is rendelkező nemzetközi reklámügynökségnél, de korábban megfordult a divatvilág berkeiben is. A szakmai életútjáról és az alkotás öröméről beszélgettünk.

 

Fotó: Bereczki Ivett

 

Bereczki Ivett: Eredetileg grafikus a szakmád mégis jelentős időt töltöttél el a divatszakmában. Hogyan jött az ötlet anno, hogy saját divatmárkát indíts?

Bánkövy Kata: Az ötlet az kb. 2006-ban jött, amikor még az Insituban („dizájn vegyesbolt” – a szerk.) dolgoztam eladóként, illetve grafikai munkákat csináltam falimatricákhoz és egyéb ajándéktárgyakhoz. Akkoriban az Insitu mellett volt a Poster (Poster Urban Outfit – a szerk.), ahol összebarátkoztam az ottani eladólánnyal, akinek varrónő az eredeti szakmája. Nagyon sokat beszélgettünk, hogy ha a mi saját üzletünk, márkánk lenne, mi mit hogyan csinálnánk. Szinte kézenfekvő volt, hogy csináljunk együtt saját márkát és akkor már nyissunk üzletet is. Nulla tapasztalattal és gondolkodással, egy hét alatt mindent összeszedtünk az induláshoz.

B.I.: Akkoriban még nagyon kevés designer üzlet volt Budapesten, így példa sem nagyon volt előttetek. Ha újrakezdhetnéd, akkor is így alakult volna?

B.K.: Szerintem igen, de az biztos, hogy most már mindent máshogy csinálnék. Hasznos volt, tudásban és látásmódban is. Amíg a grafikában 2D-ben látod a dolgokat, a divattervezésben először 2D-ben, majd 3D-ben is látod, amit terveztél, az arányokat és, hogy mi hogyan kapcsolódik össze. Az emberi kapcsolatokról is sokat tanultam és, hogy mi miért történik. Szóval tök jó látásmódot adott, azóta lettem nyitottabb a különféle stílusokra is.

 

Fotó: Bereczki Ivett

 

B.I.: Mindig egyértelmű volt számodra, hogy művészeti pályán indulsz el?

B.K.: Azt hiszem igen. Nekem apukám nagyon jól rajzol, a nagynéném fotózott, anyukám pedig igazi őshippi, minden művészetes cuccot imád. Tőle mindig ceruzát vagy festőkészletet kaptam karácsonyra, meg egyéb DIY dolgokat. A kedvencem, amikor olyan könyvet kaptam tőle, amiben lépésről-lépésre le volt írva, hogy hogyan készíts bábot. Szerintem kvázi ki volt kövezve az út számomra, ugyanis a szüleim nem szeretik a klasszikus „normális” szakmákat, mint pl. ügyvéd vagy orvos. Mindenképpen valamilyen kreatív dolgot szerettek volna nekem, amibe önmagamat is bele tudom tenni. Kiskoromban a kedvenc játékom az volt, hogy az Otto-ból kivágott ruhákat kreppapírból megcsináltam, felöltöztettem a barbikat és dekorációt is csináltam hozzájuk. Aztán megkértem aput, hogy fotózza be őket. Szerintem a rajzolás is tőle jött, ő nagyon jól rajzol. Például ő könnyen lerajzol egy lovat, ami nekem a mai napig nem megy (nevet – a szerk.).

 

Fotó: Bereczki Ivett

 

B.I.: A rajztanulás, mint folyamat hogyan nézett ki Nálad?

B.K.: Még a gimiben érettségi előtt két évvel konkretizálódott bennem, hogy ezt akarom csinálni. Emlékszem, elkéstem és egy tanár elkérte tőlem  az ellenőrzőmet, de nem volt nálam. Azt mondta, hogy el lehet innen menni. Azután mondtam a szüleimnek, hogy nem akarok hétkor felkelni és soha nem akarom hasznosítani az algebra tudást, hanem rajzolni szeretnék. Pedig előtte nem voltam nagy rajzos. Elmentem esti suliba és közben szabad iskolába jártam a Budai Rajziskolába. Tanulmány rajzokat készítettünk, nagyon komoly rajztanárok keze alatt. Nekem kezdőként nagyon nehéz volt. Először elkeseredtem, hogy nem megy, de végül lassan belejöttem és közben le is lérettségiztem. Aztán ugyanoda felvételiztem grafika szakra és már ötösökkel jártam haza. De ott is volt egy fordulópont, mert a realisztikus ábrázolás nekem sohasem ment. Emlékszem ezen egyszer ki is borultam és ezt látta is az egyik tanárom. Szomorúan meséltem, hogy nem tudok kezet rajzolni. Erre azt javasolta, hogy menjek át a festőkhöz, mert ők benyomások alapján festenek. Beültem hozzájuk és éreztem, hogy ez az én helyem. Ott teljesen felszabadultam. Vizuális naplókat készítettem, például nagyon sokszor lerajzoltam, hogy mi történt velem aznap. Az egy nagyon jó időszak volt, nagyon szerettem.

B.I.: Jelenleg egy reklámügynökségnél dolgozol art directorként. Pontosan mit csinál egy art director?

B.K.: Ha magyarul szeretnénk mondani, akkor én kreatív tervező vagyok. Ami azt jelenti, hogy nem csak egy óriásplakátot vagy éppen egy leafletet tervezek meg, hanem komplett marketing kampányt is. Az art directornak egy átfogóan gondolkozó tervezőnek kell lennie, aki végül formába is önti az elképzeléseit.

B.I.: Hogyan kezdesz el egy alkotói folyamatot? Rögtön vázlatozni kezdesz, vagy inkább elmélyülsz a témában, inspirálódsz, és aztán haladsz lépésről-lépésre?

B.K.: Helyzetfüggő. Általában azonnal kell a megoldás és rögtön kell mondanom három ötletet (nevet – a szerk.). De akkor vegyük a kreatív nagy projekteket. Beérkezik a brief, amit átadnak az accountok, megmondják, hogy milyen csatornákban kell gondolkoznunk, aztán összeülünk a szövegírókkal. Elkezdődik a gyűjtés, megnézzük a versenytársakat, volt –e már hasonló, ha igen, ők hogy kommunikálnak. Kitaláljuk az ötletet és a stílusát, aztán kidolgozzuk.

 

Fotó: Bereczki Ivett

 

B.I.: Beszéljünk egy kicsit a másik projektedről! Nagyon sok egyéni illusztrációs megrendelésed van. Mesélnél erről az irányról?

B.K.: Az illusztráció mindig szerelemmunka, mert a hétköznapi munkába a saját stílusomat nem mindig tudom beletenni. Nagyon ritka az olyan megbízás, ahol elő tudom venni. A jó art director attól jó, hogy az összes stílusban tud működni és a saját stílusát félre tudja tenni. Ez egyébként nagyon nehéz. De ha van benned több száz ötlet, akkor azt valahol meg akarod valósítani. Ezek a nyugis projektjeim. Ilyenkor bezárkózom, bekuckózom, zenét hallgatok és alkotok.

B.I.: Egyékbént honnan jönnek a témák? Miből inspirálódsz?

B.K.: Témák mindig vannak, általában légüres térben lebegnek valahol és aztán elkapom őket. Van olyan téma, amit még mindig nem csináltam meg, de nagyon szeretném egyszer. A titkok kertje az egyik ilyen. Ehhez jó lenne egy mesekönyvíró, mert nem a klasszikus történetre gondolok, hanem egy teljesen saját értelmezésre. Abban például mérgesgombák vannak, akik valójában mérges lányok. A témák általában úgy jönnek, hogy valami inspirál. Például a New York témájú kiállításom Istunak (Istu Kata barátja – a szerk.) köszönhető, ugyanis New York mániás. Egyébként én nagyon európai vagyok. Engem főleg London, Berlin, Skócia, a vidéki Anglia inspirál. Amerikába egyáltalán nem vágyom, ezért picit nehéz volt, mert nem teljesen az én témám volt. De amikor a Projekt Showroomnak csináltam illusztrációkat az maximálisan az enyém volt. Az „Állatkák és barátaik” sztoriban lubickoltam, mert azt én találtam ki és érzelmi kötődés alakult ki. Igazából bármi tud inspirálni. Nemcsak helyszínek, hanem illatok, ízek, meg gyakorlatilag bármi. Ha átmész egy kreatív látásmódba – ami egyébként szerintem tanulható – , akkor máshogy szívod magadba a körülötted lévő impulzusokat.

 

 

Fotó: Facebook – Kata Bánkövy Illustration

 

B.I.: Van kedvenc meséd? Annyira a mesevilág a Te közeged.

B.K.: Ó, rengeteg van. Az abszolút kedvenc az Alíz csodaországban. Az egy álom számomra. A klasszikus könyv és a mesefilm is a kedvencem. Imádom. Az egyik fodrász barátom (Sárganyúl Hajpresszó Debrecen – a szerk.) megkeresett, hogy dekoráljam ki az üzletét, akkor a saját Alízomat vihettem. Alíz különböző aspektusait rajzoltam le, mint kislányt, mint nőt, mint anyukát és mint idős nénit. Ami még mese és rám jellemző az Beatrix Potter világa. Egyébként nem véletlenül van rám tetoválva Mr. Nutkin és Alíz. Egészen picikorom óta imádom. A hasonló stílusú mesék tetszenek egyébként is. Viszont sztoriban a kedvenc mesém egy nagyon bugyuta mese, amit nagymamám talált ki. Egy kisvasútról szól, aki elmegy kirándulni, letér az útról és aztán nap végén hazamegy. De ezt még azért nem rajzoltam meg, mert vasutat nem tudok rajzolni. (nevet – a szerk.). Sztoriban még nagyon szeretem a népmeséket, minden nép meséjét, legfőkébb a magyart, de például nagyon szeretem az északi népek meséit, mert sokkal misztikusabbak, a sarkifény, a jegesmedvék miatt.

 

Fotó: Facebook – Kata Bánkövy Illustration

 

B.I.: Ha már illusztráció, van olyan illusztrátor, akinek rendszeresen követed a munkásságát és nagy hatással van rád?

B.K.: Igen, több is, de ami nagyon érdekes, hogy teljesen más stílusban alkotnak. Az egyik nagyon meglepő, mégpedig Jamie Hewlett képregényrajzoló. Ő a Tank Girl képregények rajzolója, ami eléggé erőszakos. Egyébként nagyon sok stílus van, ami tetszik, de még kiemelni is nehéz. Sokszor már nem is tudom az adott művész nevét, de rengeteg jó van.

B.I.: Mit javasolnál azoknak, akik a grafikusi pálya felé kacsintgatnak?

B.K.: Szerintem abszolút tanulható ez a szakma. Tehát nem úgy van, hogy ceruzával születik az ember. Rajzolni és a látásmódot meg lehet tanulni. Amit viszont nem, azok az eredeti ötletek. Azt úgy lehet fejleszteni, ha nagyon sok jó példát megnézel. Én sokáig csináltam azt, hogy növény rajzokat másoltam és egy idő után rájöttem, hogy hogy kényelmes azt a levelet megrajzolni. Tehát szerintem abszolút tanulható.

 

Fotó: Facebook – Kata Bánkövy Illustration

 

B.I.: Gondolkoztál azon, hogy mi lennél, ha nem grafikus?

B.K.: Állatorvos.

B.I.: Komolyan? Én azt hittem, rockzenész. 🙂

B.K.: Egyébként igen, a dob csábító, de valahogy mindig van egy racionális oldalam, ami azt mondja, hogy azért az bizonytalan lenne. A zenébe nem mernék belenyúlni. Mert bár a zene tanulható, egy hangszeren meg tudsz tanulni játszani, de az egyedi hangzást szerintem még nehezebb megtalálni, mint grafikában. Egyébként engem lenyűgöznek a zenészek és akik zenével foglalkoznak.

B.I.: Nem könnyű hangszert választottál.

B.K.: Hát igen, de az, hogy függetlenítsem az összes testrészemet, nagy koncentrációt igényel és ezt be tudom építeni a mindennapjaimba is. Ez egy nagyon nagy plusz. Egyébként a film is nagyon vonz, de nem a hollywoodi vonal, hanem image filmek, a VJ-zés, például egy bemutatóhoz egy kisfilm elkészítése. A fotózás is nagyon érdekel, csak az a gondom vele, hogy nem találok témát. Nem tudnék fotós szemmel gondolkodni, nekem az sokkal misztikusabb és bonyolultabb dolognak tűnik. De igen, állatorvos. Kiskoromban elképzeltem, hogy lesz egy rendelőm, amit Fekete báránynak hívnak majd. Egyébként tök jó arculatot lehetne csinálni hozzá. Az lett volna a poén, hogy az nem egy rendelő lenne, hanem egy lakás, ahol nyugiznánk az állatok. Vagy egyébként egy farmon is szívesen dolgoznék.

B.I.: Szerintem ez szép végszó. 🙂 Köszönöm szépen!

Fotó: Facebook – Kata Bánkövy Illustration