Kreatív portré – Kisteleki Dóri

Kisteleki Dórira még a Szabó Balázs Bandája zenekar kapcsán figyeltem fel. Gyönyörű, érzékeny, finom grafikái tökéletesen kiegészítették a dalok mondanivalóját. Ezt követően időről-időre szembejöttek velem álomszerű, aprólékosan kidolgozott munkái különböző printeken, füzeteken, képeslapokon is. Megkérdeztem Dórit, hogy hogyan alkot, kikből merít inspirációt és mit javasolna azoknak, akik hasonló úton szeretnének elindulni, mint ő. A válaszok itt következnek.

 

Fotó: Diósi Imre

 

Bereczki Ivett: Mikor vált számodra egyértelművé, hogy a rajz az életed szerves része lesz?

Kisteleki Dóri: Nekem valahogy kiskoromtól ez egy fő irány volt, gondolom ösztönösen jött. Egyébként anyukám rajztanár volt, most már iparművész, selymet fest és nemezzel is dolgozik. Nekem ez egy minta volt. Mindig is rajzoltam.

B.I.: Akkor a Kisképző (Képző- és Iparművészeti Szakgimnázium és Kollégium – a szerk.) már egyértelmű választás volt számodra?

K.D.: Igen, a Kisképző valahogy adta magát. Könyvműves szakra jártam, viszont a térbeli megformálás és a könyvkötészet annyira nem ment. Az illusztrálás érdekelt leginkább, nagyon sok rajzóránk volt, sok technikát kipróbáltunk. Az ottani vizsgamunkám egy Weöres Sándor kötethez kapcsolódott, azt illusztráltam és be is kötöttem az egészet. Akkor jött a Juhász Ferenc imádatom is. Apukám kedvenc költője. Amikor elolvastam a verseit képszerűen megjelentek előttem.

 

B.I.: A középiskola után hol és hogyan fejlesztetted magad?

K.D.: Kaposvárra (Kaposvári Egyetem – a szerk.) jelentkeztem, képgrafika szakra. Akkor már magán úton is képeztem magam. Sokat figyeltem a külföldi illusztrátorokat, meg a kortárs művészek munkáit. Inkább a szürreális, kicsit elvont, álomszerű világ vonzott. A mai napig szeretek álmodozni, álmodni.

B.I.: Volt olyan, hogy annyira tisztán emlékeztél reggel egy álomra, hogy rögtön le is tudtad rajzolni?

K.D.: Régebben volt olyan, hogy megjelentek képek, de azokat nem mindig tudtam úgy megcsinálni, ahogy szerettem volna. Az álmokból inkább sok-sok skiccet készítek.

 

 

B.I.: A külföldi művészek közül emlékszel olyanra, akit még most is követendő példaként tartasz számon?

K.D.: Igen, sok ilyen alkotó van. Most már egyébként főleg illusztrátorokat követek. Az egyik kedvencem, – akinek mondjuk pont nem az illusztrálás a főprofilja – Camille Rose Garcia. Kicsit elborult a világa, de nagyon szeretem. Gabriel Moreno-t is nagyon szeretem, de a klasszikusokat is, például Bosch-t (Hieronymus Bosch – a szerk.).

B.I.: A stílusod nagyon egyedi, könnyen felismerhető. Ez mikor tisztult le benned?

K.D.: A nagyon részletgazdag és álomszerű dolgok a Kisképzős időszak alatt körvonalazódtak, a Weöres Sándor kötet kapcsán. Akkoriban ért egy szerelmi csalódás, ami miatt a rajzolásba menekültem. De ez egy jó példa arra, hogy egy negatív élményből hogy lehet táplálkozni alkotóként. Most, hogy visszanézem, akkoriban már megvolt egy alap. Ez a sok kis vonal és pontozások, ezt a mai napig nagyon szeretem csinálni.

 

 

B.I.: Hogyan alkotsz? Van egy megszokott folyamatod?

K.D.: Munka és megrendelés függő. Például a Nyugat Plusz folyóiratba folyamatosan illusztrálok. Ott eléggé kialakult alkotási folyamat van. Elolvasom a verset vagy novellát és sokszor leírom, akár az egészet vagy a szöveg egy-egy részletét. Szeretek kézzel írni. Ez van akkor is, ha dalszövegekkel dolgozom. Ezt a részt nagyon szeretem. Várom, hogy megjelenjenek a dolgok előttem. Előfordul, hogy többet tervezgetek, de általában elég egyszerű vázlatokat készítek, mert alapvetően nálam a lényeg a részletek kidolgozásában van.

B.I.: A dalszövegekre visszatérve, a munkáidat magyar zenekarok által is ismerhetik.

K.D.: Igen, dolgoztam együtt az Elefánttal és a Szabó Balázs Bandájával is. Terveztem már borítót is, vagy például Balázséknak egy Youtube-ra szánt verziót. A saját munkáknál – ha nem megrendelésre dolgozom -, akkor például Juhász Ferenc versei megihletnek és az nagyon jó, de nehéz is, mert egy kétszeres Kossuth-díjas költő munkássága előtt kell tisztelegnem. Régebben, amikor több időm volt, akkor csak úgy rajzoltam, ami jött. Magától elindult egy történet. Szerintem ilyenkor a tudatalattim rejtett tartalmai és a ténylegesen átélt élmények fogalmazódnak meg ezen a csatornán keresztül.

 

 

B.I.: A papír és a ceruza az, amivel a legszívesebben dolgozol? Hogyan állsz a digitális rajzoláshoz?

K.D.: Én nagyon régimódi vagyok (nevet – a szerk.). Nekem a papír és ceruza az alap. Most már néha rákényszerülök, hogy digitális tollal is rajzoljak. Nagyon sok előnye van, és kezdem megszokni, de például azokat a cérnavékony vonalakat nem tudom úgy megrajzolni, mint egy ceruzával. Az viszont nagyon jó, hogy tudok javítani és a színekkel is szeretek kísérletezni a gépen. Ettől függetlenül szeretem azt a hatást elérni, mintha kézi rajz lenne. Megrajzolok bizonyos részleteket kézzel, aztán Photoshopban rakom össze.

B.I.: A hétköznapokban grafikusként is dolgozol. Volt olyan munkád, amire kifejezetten büszke vagy?

K.D.: Nagyon változatos projekteken dolgozunk. Tervezünk sportszövetségeknek, színháznak, fesztiválnak. Ha a megrendelők nyitottabbak a kicsit művészibb megoldásokra, akkor nagyon izgalmas dolgok jöhetnek létre. Az Ördögkatlan fesztivállal való együttműködés is ennek a munkahelynek köszönhető. Egy ilyen fesztiválnál meg lehet jeleníteni a valóságtól elrugaszkodott, álmodozó világot.

B.I.: Egyébként a formán gondolkoztál? Mi lenne még az a felület, amin szívesen látnád a rajzaidat?

K.D.: Igen-igen, gondolkoztam, de ez mind utánajárás, kutatás. Szívesen látnám akár ruhákon is. Keresem azt, ami jól működhet. De például egy divattervezővel szívesen dolgoznék együtt.

B.I.: Említetted, hogy anyukád selyemfestéssel is foglalkozik. Nem gondoltatok rá, hogy esetleg ötvöznétek a kettőtök munkáját?

K.D.: Szóba jött, hogy kombinálnánk a két műfajt, de mondjuk a szabás-varráshoz ő sem ért. Az a baj, hogy olyanokon is el kell gondolkozni, hogy megéri –e, illetve fenntarthatósági szempontokat is figyelembe kell venni. Egy csomó lehetőség van, de ezeket mind végig kell gondolni. De például tök jó lenne ráhímezni anyagokra a rajzaimat, szinte már kedvet is kaptam hozzá (nevet – a szerk.).

B.I.: Mi az a munka, alkotási folyamat, ami nagyon emlékezetes maradt számodra?

K.D.: Tulajdonképpen, a zenei projektek, amiket említettünk. Azért is szeretem, mert jobban belelátok egy másik alkotó ember világába. Tök jó érzés, ha sikerül elkapnom és átéreznem azt, amiről az egész szól. Az Elefántnál is nagyon jók voltak a dalszövegek, nagyon az én világom. Az Ördögkatlan is jó volt ilyen szempontból. A saját dolgaimnak nincs olyan nyilvánossága, de vannak konkrét élmények, ami miatt fontosak. Például tavaly lementem a Balatonra pár napra csak azért, hogy zavartalanul rajzoljak és az annyira jó volt. Egy árva lélek nem volt a környéken, csak a róka, aki mászkált a teraszon. A madarak csiripeltek. Egy alkotó ember számára szerintem ez paradicsomi állapot.

 

 

B.I.: Tudsz említeni olyan rajzot, ami ebben az ihletett állapotban készült?

K.D.: A legújabb. Ennek van üzenete. Nagyon sok olyan helyzet van, amikor az embernek be kell fognia a száját. Van, amikor önkéntes, mert van egy dolog, amiről képtelen beszélni vagy kényszerítik rá, hogy ne beszéljen. Azt érzem a rajzaimmal tudok együttérzést kimutatni és üzenni. Egy ideje nem csak céltalanul rajzolgatok. Igyekszem nem csak olyan dolgokat kifejezni, amik velem történtek, hanem a családodommal, szűkebb-tágabb környezetemben élőkkel.

 

 

 

B.I.: És azon gondolkoztál már, hogy mi lennél, ha nem grafikus vagy illusztrátor?

K.D.: Szerintem író vagy táncos. Mivel mikor kicsit voltam a balett hasonlóan fontos volt számomra, mint a rajz. Nagyon szeretem, hogy annyi mindent ki lehet fejezni mozdulatokkal. A tánc egy jó dolog.

B.I.: Akkor már nem is űzöd?

K.D.: Nem, van egy lustaság bennem, ezt nem is tagadom. Néha azt mondom poénból, hogy bárénekesnő is szívesen lennék. Mondjuk a pszichológia is érdekel, persze nem feltétlenül lennék pszichológus. De foglalkozat, hogy mi áll – az olykor megmagyarázhatatlannak tűnő – tetteink, viselkedésünk mögött. Szerintem érdemes az ítélkezésnél tovább menni.

B.I.: A közeljövőben lesz olyan nagyobb volumenű dolog, amiről már mesélhetsz?

K.D.: A WWF-el fogok dolgozni, grafikákat készítek termékekhez. Lesz majd egy kiállításom Sárospatakon, illetve zenei projekteken is fogok dolgozni. Vannak még távolabbi kiállítási tervek. Az Artisjus-ban pedig most volt egy “képbérlős projekt”, ami annyit jelent, hogy három havonta különböző kortárs művészek képeivel díszítik a tárgyalójukat, így kerülhettem én is képbe szerencsére.

B.I.: Mit javasolnál annak, aki most kezdő grafikus vagy csak szeretne elkezdeni rajzolni?

K.D.: Kell egy alap tudás, amit megszerezhet rajziskolában például, de azt javaslom, hogy próbálja kibogozni azt, ami benne van. Elég sok emberben van valamilyen egyéni hang. Hagyjon rá magának időt és teret. Az is lehet, hogy valami megihleti, de a másolásból is sokat lehet tanulni. A kísérletezés is fontos. Próbáljon ki sok technikát, anyagot. Járjon kiállításokra, de valójában nagyon sok helyről jöhet az inspiráció. Nekem például volt olyan, hogy egy ruha ihletett meg. Arra figyeljen, hogy mi az, ami neki fontos ügy. Azzal valószínűleg kell is foglalkoznia és hiteles is lesz.

 

 

 

Köszönöm Dórinak a beszélgetést, kíváncsian várom mit tartogat számunkra 2018-ban! 🙂 Kövessétek őt Facebookon és Instagramon!

Végül, egy gyönyörű Szabó Balázs Bandája dal, aminek Dóri készítette a videó grafikáját.

 

Női példaképek a blogon

Minden évben március 8-án minket, nőket ünnepelnek. Ennek apropóján a blog eddigi történetéből gyűjtöttem össze nektek a női alkotókkal készített interjúimat. Az Eszterrel való beszélgetés során realizáltam, hogy leginkább női alkotókkal foglalkozom, róluk tudósítok. Ez valóban így van.

Nagyon sok tehetséges, motivált és erős nőt látok magam körül és nagyon büszke vagyok rájuk. Nagyon szeretek velük beszélgetni, azt gondolom annál inspirálóbb nincs, mint amikor valaki csillogó szemmel, mosollyal a szája szélén mesél arról, ami boldoggá teszi. Remélem ezek a történetek rátok is legalább olyan hatással vannak, mint rám.

 

Illusztráció: Bereczki Ivett

 

Következzen néhány idézet, amit ezekből az interjúkból ragadtam ki:

 

“Igazából bármi tud inspirálni. Nemcsak helyszínek, hanem illatok, ízek, meg gyakorlatilag bármi. Ha átmész egy kreatív látásmódba – ami egyébként szerintem tanulható – , akkor máshogy szívod magadba a körülötted lévő impulzusokat.”

Bánkövy Kata – grafikus-illusztrátor

A Katával készült teljes interjút itt olvashatjátok el.

 

 

“Sok művészi beállítottságú ember vesz körül, akiket nem annyira izgat a divat. A ruhák, amiket viselnek sokkal inkább tükrözik a személyiségüket és élmények csatolhatók egy-egy ruhadarabjukhoz. Ők inspirálnak és nekik is tervezek.”

Dénes Petra – divattervező

Ha kíváncsi vagy, miről beszélgettünk még Petrával, itt megtalálod a teljes beszélgetést.

 

 

“Azoknak a képeknek egy része, amiket magamról készítettem aktok voltak és magát a nőiséget akartam megfogni. Azt hiszem jobban érzem, hogy hogyan lehet szépen kifejezni egy nőt a képeken. Ez az út sokkal természetesebb számomra.”

Cseh Eszter Sára – fotós

Eszter hosszú utat járt be addig, míg megérkezett a fotózás világába. Olvasd el itt az ő történetét.

 

 

“Az biztos, hogy engedékenynek kell lenned magaddal. A lényeg, hogy nem baj, ha leírsz nagyon sok hülyeséget, mert utána jönni fog egy jó is.”

Barkóczi Noémi – énekes-dalszerző

Noémi természetessége engem már korábban megfogott, de a személyes beszélgetéskor ez az érzés csak erősödött. Itt találjátok a beszélgetésünket.

 

Interjú Huszti Gergellyel

Volt már olyan érzésetek, amikor nem tudtátok eldönteni, hogy ébren vagytok vagy álmodtok?

Huszti Gergely story coach, egykori mentorom izgalmas történetmesélési technikát dolgozott ki, amivel kikapcsolja és elvarázsolja az olvasóját/nézőjét, és egy különös álomszerű világba kalauzolja el.

Évekkel ezelőtt jártam kreatív írás kurzusra Gergőhöz, aki abban segített, hogy megfogalmazzuk és formába öntsük saját történeteinket. Hosszú évekig dolgozott a legnagyobb könyvkiadóknál szerkesztőként, vezető szerkesztőként. Több zenekarában töltötte be évekig a frontember szerepét. Azonban körülbelül egy éve elkezdte más keretek között megfogalmazni önmagát, és másfél évtizedes szerkesztői karrierjét maga mögött hagyva volt bátorsága valami sajátot létrehozni.

Erről a váltásról, a félálomlétről és az általa kitalált meseszerű világról, az Insomnia Akadémiáról beszélgettünk.

 

Fotó: Englert Orsi

 

Bereczki Ivett: Az elmúlt időszakban óriási változás történt a szakmai életedben. Hogyan nézett ki ez a folyamat?

Huszti Gergő: Azelőtt a könyvszakmában szerkesztőként, vezető szerkesztőként dolgoztam, alkotókat támogattam. Összeszámoltam, és összesen körülbelül hatszáz szerzővel dolgoztam együtt a tizenöt év alatt. Emellett gyerekkorom óta az életem része a zene, amit elég komolyan vettem, már amennyire egy rock zenekart komolyan lehet és kell venni. Aztán egy éve történt egy változás. Elkezdett foglalkoztatni, hogy mi van, ha nem csak írókat támogatok, hanem más alkotókat is. Emellett, évek óta dédelgetett álmaimat is elővettem, melyekre sosem jutott elég időm, vagy fejben nem voltam ott. Most úgy érzem, hogy eljött az idő, és ez nagyon felszabadító.

B.I.: Azt látom veled kapcsolatban, hogy eddig egy kicsit a támogató szerep miatt a háttérbe húzódtál, és mintha most kezdted volna el önmagadat megfogalmazni és kifejezni. Ez valóban így van?

H.G.: Egy idő után úgy éreztem, hogy ez a sokféle világban való vendégeskedés – mármint a szerzőim világaira gondolok – elvesz abból, ami a saját világom. Ez így kimondva hiúságnak tűnik – egyébként az is van benne természetesen – de éreztem, hogy fontos lenne még időben a saját ötleteimet kibányászni és megmutatni. Sajnos eljutottam az életem egy pontjára, amikor észrevettem magamon a burnout (kiégés – a szerk.) jeleit. Ami azért rossz, mert azzal kapcsolatban éled át, amit jó esetben szeretsz. Egyre sűrűbben jöttek a jelek, és ezzel foglalkozni kell, nem szabad elhanyagolni. A folyamat pedig azzal járt, hogy pontosabban meg kellett fogalmaznom, ki vagyok és mit is akarok.

B.I.: Pedig azért az elmúlt években is szakítottál időt a saját önkifejezésedre. Gondolok például a zenére vagy saját írásaidra.

H.G.: Amit huzamosabb időn át műveltem, az a dalszövegírás volt. Erre mindig szakítottam időt, de az az érdekes, hogy azzal kapcsolatban is előjött a kiégés érzése. Ott is változtam, és úgy éreztem, hogy unom magamat, kevésbé érdekel az, amit mondani akarok. Időről-időre feljött ez az unalom, és megijedtem, hogy akkor ez most már így marad. De ahelyett, hogy ebben tocsogtam volna sokáig, inkább megnéztem, hogy mit tudok csinálni, ha ez most nem megy.

 

Fotó: Tótisz Tamás

 

B.I.: Egyébként azt érezted, hogy mi a mondanivalód? Meg tudtad fogalmazni?

H.G.: Nagyon sokáig nem, teljesen vakon tapogatóztam. Nem titok, hogy könyvszerződésig jutottam egy kiadónál, de arra jöttem rá, hogy nem csak a tartalmat, hanem a formát is szeretném feszegetni. Rájöttem, hogy a rövid műfajokat szeretem – megszámlálhatatlanul sok fülszöveget írtam –, hogy tudok úgy tömören ajánlani valamit, hogy az befogadható és tartalmas legyen. Aztán azt találtam ki, hogy mi lenne, ha egyfajta stafétát hoznék létre – szöveg és videó váltakozásával –, amivel demonstrálhatnám azokat az izgalmas megfigyeléseket, amiket a kreatív írás kurzusaimon is tanítok. Hogy például mi az, hogy cliffhanger (függőben maradó cselekmény – a szerk.) vagy mi az, hogy karakterfejlődés.

B.I.: Lassan eljutunk az Insomnia Akadémiához, aminek egyik alappillére a videós történetmesélés. Az hogyan kapcsolódott az íráshoz és ehhez az egészhez?

H.G.: Amikor zenekarunk volt, akkor szinte mindig kényszeresen akartuk, hogy legyen a zenéhez videónk is. De ami szorosabban hozzátartozik az Insomnia Akadémiához, hogy én azért a gyerekkorom első tíz évét a színház közelében töltöttem a szüleimnek köszönhetően (Gergő szülei színművészek – a szerk.). Láttam ezt a dobozt hátulról és oldalról is, megfigyelhettem, hogy mik azok a jó értelemben vett csalások, amivel el lehet hitetni egy világot. Ez érdekes módon egyszer csak előjött. Azon gondolkodtam, hogy mi az, amit meg tudok jeleníteni egy dolgozószoba sarkában, és mi az, amit biztosan nem. Ezért úgy találtam ki a stafétát, hogy amit nem fogok tudni megjeleníteni videóban, az legyen a szövegben. Ha csak a videót nézem, akkor szűken látok valami apróságot jelzés szinten, de ha elolvasom hozzá a szöveget, az olyan, mintha egy szűk blendét kinyitnék és egyszer csak látnám az egészet.

B.I.: Maga a történet meg volt teljesen a fejedben? Tudtad, hogy honnan hová akarod eljuttatni a karakteredet, vagy elkezdted csinálni és azután formálódott az íve az egésznek?

H.G.: Az utóbbi. Igazság szerint csak az alap koncepció volt meg, ezért maradt izgalmas, így nem untam meg a felénél. Ami megvolt, az a videó formátum, a szöveg, a műfaj – bár nem szeretem ezeket a műfaji meghatározásokat –, de tegyük fel, hogy ez fantasy, egy furcsa alternatív valóság vagy utópia.

B.I.: Vagy egy álom.

H.G.: Én azt szoktam mondani, hogy félálom. Messze el akartam kerülni az összes fantasy toposzt (gyakran visszatérő motívum – a szerk.). Olyan karaktereket akartam létrehozni, akik zavarba ejtenek. A második évad története már készen van fejben, ezt forgatom most, de nem tudom, hogy hogy fog ez az egész befejeződni, és ma még nem is akarom tudni. A nyílt végű mű nagyon izgalmas szerkezet. Még bármi történhet, és van is ötletem, hogy hogyan tudnám ezt az egészet még interaktívabbá tenni, bevonva a nézőket. Egyébként minden epizódnak van egy íve, tehát létezik pár dramaturgiai fordulópont vagy fontos mondat – aminek el kell hangoznia vagy meg kell történnie –, de azon túl minden improvizáció.

B.I.: Ami még érdekes, hogy az egyes epizódokban nem nagyon volt vágás.

H.D.: Furcsa tudatállapot, hogy ülsz szemben egy kamerával, be vagy öltözve, nincs senki más a szobában és így próbálsz megeleveníteni egy egész világot. Az még csak hagyján, hogy nincs vágás, de csak egy take (felvétel – a szerk.) van. Kicsit úgy próbáltam hozzáállni, mint a dogmafilmekhez; nincsenek trükkök, kevés a vágás, ha rontok, akkor ott helyben javítok. Ez okoz egy különleges kreatív állapotot, azt érzem, hogy maximálisan jelen kell lennem. Először gondolkoztam, hogy megírjam –e a szkriptet (forgatókönyv – a szerk.), de én nem vagyok színész, és nem is akarok szöveget betanulni, és hagyományos értelemben eljátszani. Minden, ami történik az ott születik meg és ezért nagyon izgalmas.

B.I.: A szöveg és a vizualitás mellé hogyan találtad ki a különleges hanghatásokat? Hogyan jött az ASMR?

H.G.: Ez szintén egy agymenésem, ugyanis volt néhány évvel ezelőtt egy alvászavarom, amit először rosszul próbáltam oldani. Többek között az volt a technikám, hogy fölkeltem hajnalban és elkezdtem dolgozni, vagy Youtube-ot nézni, de csak egyre fáradtabb lettem. Egyszer egy ilyen félálom állapotban rátaláltam egy ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response, egy neurológia jelenség – a szerk.) videóra. Fülesben hallgattam, és fél óra múlva már le voltam pörögve. Akkor még nem aludtam el rajta, de egyre több ilyen videót néztem meg. Aztán szerencsére elmúlt az álmatlanságom, de valamiért ez nagyon nagy hatással volt rám. Egyébként korábban a zene kapcsán beruháztam egy binaurális (valósághű hangzást biztosító – a szerk.) mikrofonba, gondolva, hogy majd akusztikus felvételeket veszünk fel a zenekarral, de igazából sosem használtuk. Aztán elővettem, mert tudtam, hogy nagyon érzékeny, nagyobb frekvencia tartományban vesz, mint egy normál énekmikrofon és csináltam vele próbákat. Igazából a forma adta a használatát. Azt már az elején is tudtam, hogy egy dolgozószoba sarkában ülve nem lehet nagy gesztusokat, vagy hangerőt használni.

B.I.: És egyébként ennek a csendes, suttogó közegnek a megteremtése koncepció is volt?

H.D.: Jobban esett megtartani azt a fajta közelséget, ami akkor jön létre, amikor valakivel beszélsz, ahol a legapróbb dolgok is hatnak. Úgy éreztem, hogy ez egy halk világ. Az első évadból még nem derül ki, de a másodikból már igen, hogy itt szándékosan csöndben vannak az emberek. Hogy miért, arra majd később kapunk választ. Azt szeretem ebben az egészben, hogy lehet fűzni, lehet továbbgondolni, akár bevonni a nézőket, akik valamilyen irányba tudják majd mozdítani a történetet.

B.I.: Nem volt benned félelem, hogy ezt a nagyon új dolgot hogyan fogja fogadni a közönség?

H.G.: Előtte kevés embernek mutattam meg, nem tudom, hogy azért –e, mert féltem a reakcióktól vagy azért, mert azt gondoltam, hogy ez annyira mozgat, hogy nem akarom, hogy a visszajelzések miatt lehűljön a hőfoka. Van az ember életében pár olyan mondat, ami elül a fejében és ezek sokszor nagyon váratlan helyzetekben hangzanak el. Volt egy ilyen, amikor egy befutott magyar zenekarral együtt játszottunk és emlékszem, azt éreztem, hogy most van itt a lehetőség. Hogy erőből meg kell mutatnunk. De nem úgy sikerült, ahogy szerettem volna. Aztán a koncert után odajött a híres zenekar egyik tagja és azt mondta, hogy ezeknek a daloknak van egy világa, hogy ez a dolog van, és mindegy, hogy hányan hallották. És ezt a mondatot szem előtt tartottam, amikor ezt az egészet elkezdtem. Most csinálok valamit, ami létrejön, létezik, és ennek a további sorsa már egy következő kérdés. És igen, ehhez kell a bátorság.

B.I.: Ha már bátorság. Hogyan tudsz segíteni azoknak, akiknek nincs elég bátorságuk, de szeretnének elmesélni valamit? Gondolok itt a story coaching tevékenységedre.

H.G.: Szerintem nincs jól bevált recept. Én hiszek a tyúklépésekben és abban, hogy a startvonalig kell eljutni. Nagyon jó, ha az embernek vannak művészi ambíciói, de nagyon sok embertől hallottam, hogy majd írok egy könyvet, ha ez és ez történik. Nincs ilyen. Egy sor van, amit le kell írnod. Aztán egy bekezdés, egy fejezet, és így tovább. De beszélhetünk a futásról is. Nagyon sokszor esünk bele abba a hibába, hogy megvettük a futócipőt, elolvastuk az összes futással foglalkozó könyvet, de nem megyünk el futni. És van a másik módja, amikor semmid sincs, de utól kellett érned a buszt és azt érzed, hogy ez fantasztikus érzés.

B.I.: Mit gondolsz miért van ez a jelenség sokunknál? Miért nem merünk belevágni?

H.G.: Ami hátráltatja az embert, az a merev társadalmi struktúra, ami életpálya modellekben gondolkodik. Sok káros dolgot figyeltem meg. Például jó néhány éve elkezdték a médiumok zárójelben odaírni az emberek neve mögé, hogy hány évesek, és elkezdtünk abban gondolkozni, hogy adott életkorban mit szabad és mit nem. És ez ugyanúgy feszélyezi a 20 éveseket, mint a 60 éveseket. Mindenben vagyunk kezdők és mindenben vagyunk haladók. Apró lépésekben lehet eljuttatni valakit oda, hogy írja le azt a kezdő mondatot, vagy tegye meg azt az első kört a ház körül. Ebből lehet építkezni. Nem lehet egyből lefutni egy maratont, és egy nagyszerű könyvet megírni. És nem szabad hátráltatni magunkat azzal, hogy mennyi évesek vagyunk.

B.I.: És Te hová szeretnél eljutni a következő időszakban? Milyen terveid vannak még a jövőre nézve?

H.G.: Elindult egy online kreatív írás kurzusom kezdőknek, de gondolkozom, hogy hogyan szélesíthetném a közönségét. Az Akadémiából a második évadot szeretném megcsinálni idén. Vannak még vadhajtásai, de szeretném, ha az univerzum még épülgetne. Ezek a figurák még fognak csinálni mást is, ami a világon kívül van. Emellett őszre szeretnék egy olyan gyakorlati jellegű tankönyvet, ami a kreativitást és a személyiségtípusok közötti összefüggést feszegeti. Ez nagyon izgat, és sokat tanulok róla.

B.I.: Ez már pszichológia is.

H.G.: Az eddigi munkám is nagy részben pszichológia. Nem csak el kell viselni az alkotó ember tépelődéseit, hanem bele kell ülni a fejébe. Elfogadni azt a történetet, amit ő akar. Akiket én jónak tartok a szakmában, azok jó emberismerők, tudnak beszélni a szerzőkkel, és bánni az alkotással, ami túlmutat az emberen, mert az alkotó sem teljesen önmaga, amikor az alkotásban éppen benne van.

 

 

Köszönöm az izgalmas és motiváló beszélgetést Gergőnek!

Ha kedvet kaptatok az íráshoz és már csak egy kis lökés kell az induláshoz Gergővel fel tudjátok venni a kapcsolatot a Memoment oldalán.

Ha az Insomnia Akadémia epizódjaira vagytok kíváncsiak, el tudjátok olvasni és meg tudjátok nézni a weboldalon. Ne felejtsetek el fejhallgatót feltenni, így lesz teljes az élmény, amit a szerző megálmodott. 🙂

 

 

 

Fotózom Budán – Keleti Károly utca

Kihasználva a tavaszias időt, szombaton sétálgattam a városban és készítettem néhány fotót. Mindig rácsodálkozom, hogy mennyi izgalmas téma, apró részlet színesíti Budapestet, de most leginkább a kellemes idő csalogatott ki a Keleti Károly utca és környékére. Néhány kép a tegnapi napról:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fotók: Bereczki Ivett

A zene és én

A blog indulásakor az volt az előfeltevésem, hogy a saját alkotói vágyaink kiteljesítésében nagyon sokat segítenek mások tapasztalatai. A visszajelzéseitek és az interjúalanyaim véleménye szerint is nagyon sokat számít a pozitív minta és a személyes történetek. Ezért a blogon megszólaló művészek, alkotók mellett szeretnék én is több saját élményt megosztani Veletek. A Barkóczi Noémivel készült interjúm után nem is következhet más téma, mint a zene és az én kapcsolatom.

 

Fotó: Zergi Bori

 

Gyerekkorom óta nagyon szeretek énekelni, de a bátorságom iskolásként csak a csoportos, énekkari éneklésekhez volt elegendő. Egyébként meg azt gondoltam, hogy úgy, mint én más is tud énekelni. A zongora is vonzott, de valamiért csak távolról csodáltam és a billentyűkkel való ismerkedést csak a szobám falain belül, a nővérem szintetizátorán gyakoroltam. 🙂

Aztán elteltek a középiskolás évek zene nélkül. Viszont az irodalom, az írás már akkoriban is egyértelműen a vágyaim tárgyát képezték, így ennek megfelelően választottam főiskolát is.

Nagyon érdekes, amikor a bennünk mélyen rejlő vágyak, valamilyen véletlen vagy netalán csoda folytán mégis felszínre kerülnek. Amikor hallasz valakit szívből hozzáérni a gitár húrjaihoz és akarva-akaratlanul ráénekelsz. Csak halkan, hogy a másik ne hallja meg. De, ha mázlid van mégis meghallja. Velem is történt egy ilyen sorsszerű esemény, aminek hatására elkezdtem hangosan is énekelni.

 

Fotó: Varga György

 

Aztán a bíztatásnak köszönhetően énektanárt kerestem. Körülbelül öt évvel ezelőtt ismerkedtem meg Zemlényi Eszterrel, aki már akkor is nagyon tehetséges operaénekesnő volt, mára pedig sorra gyűjti be a nemzetközi elismeréseket. Annak ellenére, hogy én a könnyűzene irányába indultam el, rendkívül sokat segített nekem az ének technikám fejlesztésében. Abban, hogy hogyan használjam a levegőt, hogyan fejezzem ki magam a zenén keresztül, hiszen “az ének felnagyított beszéd.” Ez volt az első mondat, amit felírtam a füzetembe a legelső énekórámon.

Ne értsetek félre, ez a bejegyzés nem arról szól, hogy hogyan váltam profi énekessé, mert nem váltam azzá. Arról szól, hogy hogyan kezdtem el foglalkozni valami olyasmivel, ami mindig is vonzott. Mert soha nem késő elkezdeni. Bár az éneklés sosem lesz a kenyérkereső foglalkozásom, de az biztos, hogy most már mindig az életem része marad. Ennek a formája pedig folyamatosan változik, alakul.

Pár évvel ezelőtt kezdtünk el feldolgozásokon kísérletezgetni Rendes Petivel (Folkfonics, Trimillers). Ő gitáron játszott, én énekeltem. A dalokat nagyrészt én választottam, olyan dalokat, amik valamiért közel állnak hozzám, kifejeznek engem. A finom, vokál centrikus, kicsit dzsesszes, kicsit lírai dalok.

 

Fotó: Zergi Bori

 

A duónkkal az elmúlt években játszottunk különféle budapesti eseményeken, mint a Budapest100 vagy az Eleven Tavasz, zenéltünk esküvőkön, céges bulin, néha más zenészekkel kiegészülve. Tavaly nyáron pedig Bécsben zenéltünk, ahol azt a visszajelzést kaptam az osztrák közönségtől, hogy bár nem értették a magyar szövegeket, de ők azokat szerették a legjobban, azok álltak igazán jól nekem.

Már korábban is ezt éreztem, de ez megerősített benne, hogy több magyar dalt énekeljek. A következő időszakban úgy tűnik, hogy újabb zenészekkel, egy új formációban próbálhatom ki magam, aminek az egyik célja az is, hogy feldolgozások mellett legyenek saját szerzeményeink is. Csodás érzés lenne, ha egyszer a saját szövegeimmel állhatnék a színpadon.

A zenei fejlődésem másik sarokpontja, hogy tavaly szeptemberben elkezdtem szolfézst tanulni az Etűd Konzervatóriumban, amit kifejezetten élvezek. Kissé lassan áll össze a nagy egész, de bennem van a vágy, hogy egyre több mindent megértsek a zenében. Megmosolyogtató háttér infó, hogy az itthoni gyakorláshoz a nővérem húsz évvel ezelőtti szintetizátorát használom. Azt, amin kisdiákként ismerkedtem a zenével. 🙂

 

Fotó: Zergi Bori

 

Jelenleg ezekből a kis építőkövekből építgetem a zenei világomat. Remélem a zeneelméletnek és gyakorlásnak köszönhetően kézzelfogható eredmények is születni fognak hamarosan. Amint így lesz, publikálni fogom mindezt a blogon. Addig is hallgassátok meg egy korábbi Szabó Balázs Bandája feldolgozásunkat: Seesoe – Hétköznapi