Anna Karina, a francia új hullám ikonikus színésznője

Az európai filmművészet mindig is nagy hatással volt rám, különösképpen a francia új hullám és Jean-Luc Godard alkotásai. Godard olyan fantasztikus színészekkel dolgozott együtt filmjeiben, mint Jean-Paul Belmondo, Brigitte Bardot vagy Anna Karina.

Anna Karina, a gyönyörű és hihetetlenül tehetséges színésznő személyes kedvencem. Anna idén, szeptember 22-én ünnepli 78. születésnapját és ennek apropóján ezen a héten minden róla fog szólni a blogon. Tartsatok velem!

 

Illusztráció: Boborik

 

Anna Karina Dániában született. Már egész fiatalon több művészeti ágban is alkotott, festészetet tanult és énekelt. 14 évesen kapta első filmszerepét egy dán rövidfilmben. A modellkedésnek köszönhetően költözött Párizsba, ahol a nagy divatházak hamar felfedezték. Godard is ennek köszönhetően találkozott Annával. Az első film, amiben főszerepet kapott, Az asszony, az asszony volt.

 

Illusztráció: Boborik

 

Jean-Luc Godard és Anna Karina közötti munkakapcsolat rövid idő alatt szorosabbra fűződött. A pár 1961-ben összeházasodott. Ezt követően olyan meghatározó filmeken dolgoztak együtt, mint az Éli az életét, a Külön banda, a Bolond Pierrot vagy éppen az Alphaville. Ezek a filmek hatással vannak a mai filmművészetre, nem egy rendező merít inspirációt Godard és pályatársai munkáiból.

Tudtátok, hogy a Ponyvaregény híres táncjelenetét Godard Külön banda című filmjének táncos jelenete ihlette?

 

Részlet a Külön banda című filmből

 

Anna életében a színészet mellett a zene is fontos helyet foglalt el. Több filmben hallhatjuk énekelni, saját lemeze, videóklipjei is megjelentek. Emellett az írásban is kipróbálta magát, több regénye született.

 

Illusztráció: Boborik

 

A hatvanas-hetvenes években több európai filmben feltűnt a színésznő, érdekesség, hogy 1979-ben Mészáros Márta Olyan, mint otthon című filmjében is szerepelt.

Miután a rendező és Anna elváltak, háromszor házasodott újra. Az elmúlt években kevesebbet lehet róla hallani, a legutóbbi filmje a 2008-as Viktória, amit ő rendezett és amelynek főszereplője.

 

 

Ha a stílusos francia nőkről beszélgetünk, akkor Anna Karinát nem lehet kikerülni. A stílusa nőies és kislányos egyszerre, letisztult, de olykor bohókás. Az egyberészes ruhák, a kalapok, a kardigánok, a ballonkabát és a balerina cipő mind-mind meghatározó elemei öltözködésének. Nem meglepő, hogy modellként is hosszú ideig sikeres volt, hiszen amellett, hogy gyönyörű, nagyon sokoldalú, amit filmszerepeiben is bizonyított.

 

Illusztráció: Boborik

 

Ha kíváncsiak vagytok még Annával kapcsolatos bejegyzésekre, akkor ne felejtsétek el követni a blogot, hiszen ez a hét csak róla szól. Isten éltessen Anna!

Köszönöm a poszthoz készült illusztrációkat Bokori Boginak, azaz Boboriknak!

 

 

Keddi vers #1

Habár sokkal több regényt olvasok, mint verset, vannak időszakok, amikor egy-egy vers rám talál. Ezeket az alkotásokat, majd igyekszem elhozni Nektek is, egy-egy apró illusztráció kíséretében.

 

Illusztráció: Bereczki Ivett

 

Weöres Sándor: No lám, ki a végső kristályba néztem

 

No lám, ki a végső kristályba néztem,

most kézzel-lábbal győzködve, ügyetlen

erőlködöm a fogható ügyekben,

mióta házasság a földi részem.

Csodálkozom, hogy nincsen semmi kincsem,

épp csak csöppen, s holnapra nem marad;

ruha-üzlet, meg ékszer kirakat

ragyog, s a csillagoknak fénye nincsen.

 

Mint mozgalmas gyárba tévedt gyerek

egy nagy gép sok titokzatos csavarját,

nézem az élet sok javát meg alját,

s hozzányúlni nem értek, nem merek.

Így állok szinte bájos rettenetben,

s megsimogatnak, míg hétrét lehajlok:

„Korosztályában magasrangú dalnok,

elnézhető, ha egy s másban esetlen.”

 

Jó asszonykám, te sem vetted zokon;

s mit szólsz, ha holnap már versem se jó?

engem nem mozgat több ambíció,

nekem a művészet csak cifra lom,

s elszállok, mint a léggömb. Adja Isten,

hogy bőrömből szép ridikült szabassak,

így adjalak át millió pimasznak,

kik majd tetszéssel nézik kis kezedben.

 

Forrás: Weöres Sándor: Szerelmes Verseim, Helikon Kiadó 2014.

 

 

Illusztráció: Bereczki Ivett

 

Hello Boborik – interjú Bokori Bogi illusztrátorral

Egy ideje már szemezgettem egy illusztrátorral az Instagramon, de sokáig nem tudtam, ki is áll a profil mögött. Egy kis utánajárás után kiderült, hogy a Boborik márka tervezője egy fiatal magyar lány, Bokori Bogi. Bogi anno festészetet tanult, majd kisebb útkeresés után rátalált a saját stílusára és formavilágára. Eleinte az asztalfióknak készítette rajzait, majd bátorságát összegyűjtve megmutatta a közönségnek is munkáit. Azóta már a saját márkáját menedzseli.

 

Fotó: Bereczki Ivett

 

Bereczki Ivett: Hogyan jött az illusztráció az életedbe?

Bokori Bogi: Festészetet tanultam Pécsen (Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar – a szerk.), de a rajz és a festés már egész gyerekkoromtól végigkísért. Gimi mellett jártam egy festőnőhöz, Varga Zsófiához. A Városligetben van egy nyitott műterem, amit ő visz, tőle tanultam festeni és beszippantott ez az egész. Kicsit terápiás jellege is volt, átsegítette a kamaszéveimet.

B.I.: Milyen volt számodra ez az időszak?

B.B.: Nagyon különleges élmény volt először az olajjal találkozni. Nekem a családom egyáltalán nem művész beállítottságú, nincs annak hagyománya, hogy valaki művészeti pályára lép. De támogattak, azt mondták, hogy csináljam, amit szeretnék. Jelentkeztem a Képzőre (Magyar Képzőművészeti Egyetem – a szerk.) is és Pécsre. Ezen a két egyetemen van festőszak. Egyébként gimiben közgazdaságtant tanultam, de alternatív gimi volt és támogatták, ha volt valamilyen hobbid. Ott jártam videós, filmes, meg fotós dolgokra is. Mellette heti kétszer-háromszor jártam Zsófiához.

 

 

B.I.: Milyen témákat festettél akkoriban?

B.B.: Nagyon kreatív volt az egész. Az elején segített végigvenni az alapokat, mint a kockológia vagy drapéria, de pár alkalom után azt mondta, hogy fessek, amit szeretnék. Eleinte nagyon akadémikus dolgokat festettem, aztán az absztrakt felé fordultam és az egyetem alatt is főleg ilyeneket festettem.

B.I.: Végül az egyetem miatt Pécsre költöztél?

B.B.: Igen, mert eredetileg budapesti vagyok. Korábban nem terveztem, hogy leköltöznék valamelyik vidéki egyetemvárosba, de ezt hozta a sors. Aztán végülis kalandos volt, hogy egy kicsit elszakadtam otthonról. Öt év volt, de a harmadik év után visszaköltöztem és az egyetem után el kellett kezdenem dolgozni is. Több nagyon furcsa munkám is volt, különféle multiknál. Mellé próbáltam beszorítani a kreatív dolgokat, de egyre nehezebb volt.

B.I.: Akkor már tudtad, hogy milyen formában szeretnéd ezt a művészi vonalat megtartani az életedben?

B.B.: Nem voltam benne biztos. Azt tudtam, hogy valószínűleg kiállító művész nem leszek. Lehet, hogy ahhoz nagyobb elhivatottság kellett volna. Viszont nagyon hiányzott és gondolkoztam, hogy hogyan tudnám visszacsempészni az életembe. Először csak rajzolgattam, olyan volt, mint valamilyen vizuális kreatív napló. Rávettem magam, hogy minden nap legalább valami pici dolgot alkossak. Festettem, rajzoltam, de a méret leredukálódott. Egyre kisebb dolgokat rajzoltam és a végén már csak a grafika maradt meg. A legvégén pedig már csak a vonalak. (nevet – a szerk.).

B.I.: És akkor már digitálisan rajzoltál vagy kézzel?

B.B.: Először kézzel füzetbe, jegyzetlapra, szalvétára, bármire, ami a kezem ügyébe került. Aztán egy idő után már digitálisan. Először nagy kihívás volt. Nem mondom, hogy teljesen más hozzáállást kíván, de azért nem teljesen ugyanazok a módszerek. Meg akartam tartani az alkotást, de valahogy optimalizálni kellett az életemhez.

 

B.I.: Mikor érezted azt, hogy szeretnéd már másoknak is megmutatni?

B.B.: Ilyen téren önbizalom hiányos vagyok és általában az asztalfióknak alkottam. Aztán egyszer csak megmakacsoltam magam, hogy lesz, ami lesz, megmutatom. A Boborik nevet is azért találtam ki és nem a saját nevemet használtam. Ez egy picit pszeudo lény, aki kicsit én vagyok, kicsit nem. Szerintem nagyon intim dolog megmutatni valamit magadból.

B.I.: Mostanra már könnyen beazonosítható a stílus, amit képviselsz. Te hogyan jellemeznéd a rajzaidat?

B.B.: Mondhatni minimál, ugyanakkor mégsem. Próbálom mindig elérni azt, hogy legyen benne lélekrezdülés, valami kis plusz, de ne feltétlenül legyen nagyon populáris. Ettől függetlenül sokszor vannak csajos témák benne. Ez is egy nagy kettősség bennem. Nagyon szeretem az absztrakt festészetet, de közben van igényem könnyedebb témákat is rajzolni.

 

 

B.I.: Ha már említetted a populáris művészetet. A munkáidban nagyon erős az inspirációs hatás.

B.B.: Abszolút. A teljesen hétköznapi, fogyasztói világ az, ami visszaköszön benne, de igyekszem kis csavart vinni bele. Ha nem is a témában, akkor a perspektíva, vagy színhasználat tekintetében, vagy egyszerű vonalvezetésre bontom le az adott témát.

B.I.: Az illusztrációid megrendelésre készülnek?

B.B.: Most már nagyrészt igen. Először magamnak készítettem mindent, utána egyre több üzenetet kaptam ismeretlenektől is, hogy mennyire klassz, amit csinálok. Ezek nagyon jó pozitív megerősítések voltak. Aztán meg egyszer csak a semmiből jöttek a megkeresések is.

 

 

B.I.: Printekben öltenek formát vagy van valamilyen más termék, amire rákerülnek a rajzaid?

B.B.: Még nincsenek, de az idei terv az, hogy, valamilyen terméken is megjelenjenek. Valamilyen izgalmas hordozót keresek hozzájuk. Ez még egyelőre tervezés alatt van, de remélem, hogy hamarosan ez is megvalósul.

B.I.: Hogyan néz ki a tervezés, ha megrendelésre dolgozol? Van, hogy szabadkezet kapsz, vagy nagyon konkrét elképzelésekkel fordulnak hozzád?

B.B.: Volt egy nagyon kedves történet. Megkeresett egy fiatal esküvői fotós pár. Szerettek volna valamilyen emléket az esküvőjükre és engem kértek meg, hogy örökítsem meg őket. Elmondták a történetüket, ami szuper romantikus és meseszerű és ezt az élményt kellett visszaadnom. Nagyon megtisztelő, hogy ilyen formán részt vehettem az életükben. Ez például egy magánmegkeresés volt. Vannak a céges megrendelések is. Például a Pixibox-szal szoktam együttdolgozni. Azt nagyon szeretem, nagy összhangban vagyunk a Beával, aki a márkát viszi.

 

 

B.I.: Milyen munkák vannak még, amikre már most büszke vagy?

B.B.: Igazából mindegyik más. Nincs két teljesen egyforma feladat. Nekem is mindig meg kell egy kicsit újulnom. Nehéz más fejével gondolkozni, mert nem alkalmazott grafikus vagyok, úgyhogy ez nekem kihívás benne.

B.I.: De ilyenkor is megmaradsz ebben a karakterben?

B.B.: Igen, ez cél is. Nem nagyon szeretnék kilépni ebből. Most már mint márkát próbálom ezt építeni és szeretném, ha be tudnák azonosítani.

 

B.I.: Beszélgessünk egy kicsit az inspirációs forrásokról! Amikor csak úgy örömből rajzolsz, az hogyan néz ki?

B.B.: Van egy Pinterest boardom és gyűjtöm az inspirációs képeket. Bármi, ami megragad, érzést vagy gondolatot mozdít meg bennem, azokat lementem.

B.I.: Szóval elsősorban a vizualitás inspirál?

B.B.: Igazából az egyszerű hétköznapok is. Nagyobb százalékban a vizuális ingerek, de sokszor van, hogy valami történik az adott napon és azt szeretném megörökíteni. De olyan is van, hogy hallok egy beszélgetést a villamoson vagy csak túl szomorúan nézett rám a kutyám és azt rajzolom meg.

 

B.I.: Van esetleg olyan alkotó, aki nagy hatást gyakorolt rád?

B.B.: Nagyon rossz a névmemóriám (nevet – a szerk.). Én is ugyanúgy használom az Instagramot, követek alkotókat, akik szimpatikusak. De például nagy rajongója vagyok a lakberendezésnek. Szeretem a szép tárgyakat, a szép enteriőröket, kerámiákat.

B.I.: Van kedvenc könyved vagy filmed, ami nagy hatással van Rád?

B.B.: A kedvenc könyvem az Utas és holdvilág (Szerb Antal regénye – a szerk.).

B.I.: Volt esetleg olyan könyv vagy filmélmény, amit átültettél a saját vizuális nyelvedre is?

B.B.: Nem jellemző. Érdekes, mert ez a minimalista vonal a lelkemnek egy rejtett szeglete lehet, mert filmekben abszolút az elvontakat szeretem, de a zombisat, vagy darabolósat is. A másik véglet, amikor képes vagyok Woody Allen maratonokat tartani.

B.I.: Említetted, hogy az idei évnek a terve, hogy valamilyen kézzelfogható terméken jelenjenek meg a munkáid. Milyen terveid vannak még a közeljövőben?

B.B.: Printek lesznek, az biztos. Kicsit nagyobb formátumban, mint eddig.

B.I.: Vannak olyan méretét tekintve nagyobb munkáid is, amik részletgazdagabbak?

B.B.: Igen, kicsit jobban kidolgozott jeleneteket szeretnék megjeleníteni, ami izgalmas lehet egy szoba falán is akár. Egy történetet, ami összeáll egy egésszé. Ezek már készülőben vannak. Év vége felé szeretném, ha bemutathatnám őket.

 

 

B.I.: Mikor kislányként arról álmodoztál, mi leszel, ha nagy leszel, mit képzeltél el?

B.B.: Állatorvos akartam lenni. Aztán egy ideig azt gondoltam, hogy ügyvéd leszek. Egyébként mindig benne volt, hogy végül valami kreatív dolog lesz a vége. Ha nem ezt csinálnám, akkor valószínűleg pszichológiát tanultam volna. Az egyetemen még gondolkoztam a művészetterápián is. Aztán idő hiányában elnapoltam, de lehet, hogy egyszer belevágok.

B.I.: Mit tanácsolsz azoknak, akik szeretnek rajzolni és keresik a saját hangjukat, útjukat?

B.B.: Bízzanak jobban magukban és merjék csinálni, ne csak a fióknak! Van, amikor rajzolok valamit, amin érzem, hogy nem lett az életem munkája, de örülök, mert megígértem magamnak, hogy rajzolok aznap is. Ezt tudom tanácsolni nekik is. Foglalkozzanak vele minden nap, kis lépésben haladjanak előre és meglesz az eredménye.

 

 

Köszönöm Boginak a beszélgetést, engem újra és újra magával ragadnak a munkái.

Kövessétek Ti is Boborikot az Instagramon és a Facebookon.

Ha további inspirációra vágytok, nézzétek meg Bogi milyen alkotókat/Instagram profilokat követ és ajánl nekünk is illusztráció, design, lakberendezés témakörben!

@garancedore
@isabellefeliu
@indiamahdavi
@ellsworthkellystudio
@atlantishome
@thesartorialist

Barangolás a Logodi utcában

Azt hiszem az önmagamnak tett ígéretemet, vagyis, hogy igyekszem minél többet fotózni, eddig egész jól sikerült betartanom. De mi mást is tehetnék egy ilyen csodás városban, mint Budapest? Egy tíz perces séta is megannyi témát tár a szemem elé és mindezt a közvetlen közelemben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fotók: Bereczki Ivett

Női példaképek a blogon

Minden évben március 8-án minket, nőket ünnepelnek. Ennek apropóján a blog eddigi történetéből gyűjtöttem össze nektek a női alkotókkal készített interjúimat. Az Eszterrel való beszélgetés során realizáltam, hogy leginkább női alkotókkal foglalkozom, róluk tudósítok. Ez valóban így van.

Nagyon sok tehetséges, motivált és erős nőt látok magam körül és nagyon büszke vagyok rájuk. Nagyon szeretek velük beszélgetni, azt gondolom annál inspirálóbb nincs, mint amikor valaki csillogó szemmel, mosollyal a szája szélén mesél arról, ami boldoggá teszi. Remélem ezek a történetek rátok is legalább olyan hatással vannak, mint rám.

 

Illusztráció: Bereczki Ivett

 

Következzen néhány idézet, amit ezekből az interjúkból ragadtam ki:

 

“Igazából bármi tud inspirálni. Nemcsak helyszínek, hanem illatok, ízek, meg gyakorlatilag bármi. Ha átmész egy kreatív látásmódba – ami egyébként szerintem tanulható – , akkor máshogy szívod magadba a körülötted lévő impulzusokat.”

Bánkövy Kata – grafikus-illusztrátor

A Katával készült teljes interjút itt olvashatjátok el.

 

 

“Sok művészi beállítottságú ember vesz körül, akiket nem annyira izgat a divat. A ruhák, amiket viselnek sokkal inkább tükrözik a személyiségüket és élmények csatolhatók egy-egy ruhadarabjukhoz. Ők inspirálnak és nekik is tervezek.”

Dénes Petra – divattervező

Ha kíváncsi vagy, miről beszélgettünk még Petrával, itt megtalálod a teljes beszélgetést.

 

 

“Azoknak a képeknek egy része, amiket magamról készítettem aktok voltak és magát a nőiséget akartam megfogni. Azt hiszem jobban érzem, hogy hogyan lehet szépen kifejezni egy nőt a képeken. Ez az út sokkal természetesebb számomra.”

Cseh Eszter Sára – fotós

Eszter hosszú utat járt be addig, míg megérkezett a fotózás világába. Olvasd el itt az ő történetét.

 

 

“Az biztos, hogy engedékenynek kell lenned magaddal. A lényeg, hogy nem baj, ha leírsz nagyon sok hülyeséget, mert utána jönni fog egy jó is.”

Barkóczi Noémi – énekes-dalszerző

Noémi természetessége engem már korábban megfogott, de a személyes beszélgetéskor ez az érzés csak erősödött. Itt találjátok a beszélgetésünket.